הוראה מותאמת
הוראה מותאמתצילום: עץ החשיבה

פריצת הדרך הגיע מעולם הרפואה, עם ההבנה שאין טיפול אחד שמתאים לכולם, והטיפול הכי טוב הוא זה שמותאם למצב האישי של המטופל.

בעקבות ההישגים המוכחים של גישת ההתאמה האישית, החל בשנים האחרונות עולם ההוראה המתקנת לעבור שינוי תפיסתי מואץ. כיום כבר קשה למצוא מורים ל”הוראה מתקנת" שלא בונים תכנית עבודה אישית לכל תלמיד, ומתאימים את שיטות ההוראה ליכולות, לצרכים ולתחומי העניין של התלמיד.

מי שאחראית במידה רבה לשינוי הזה היא שלומית לויט מייסדת המרכז להוראת מותאמת-חדשנית בגישת "עץ החשיבה", שאת פירותיו כבר קוטפים אלפי תלמידים ובני משפחותיהם בכל רחבי הארץ.

לאחר מספר חודשי למידה חדשנית, בתהליך שהותאם בקפידה רבה למידותיהם, הילדים כבר מדווחים על יותר שמחה וביטחון בלימודים ובחיים. ובמקביל, בני המשפחה נהנים מירידה חדה במפלס הדאגה והרבה יותר שמחה, הקלה וגאווה.

כל אחד מסוגל

"ההוראה המותאמת מתייחסת לכל ילד כאל ילד בריא, יכול ומסוגל, ולא משנה כמה "דיסים" יש לו - דיסלקציה, דיסקלקוליה, דיסגרפיה וחבריהם", אומרת שלומית לויט.

"הכוונה כמובן היא לא שאני מתעלמת מהקושי, אלא פשוט משנה את השפה ואת הגישה. אני מאמינה שכל אחד יכול להצליח. והוא מצליח, בהתאם לרמתו. המטרה שלי היא שהילד יחווה הצלחה. שהוא ירגיש וידע שהוא יכול. כי כשהוא מצליח הדימוי העצמי שלו מתחזק, תחושת המסוגלות גדלה והוא מתחיל ללכת בעולם כשווה וראוי.

"יש המון סוגי טיפול אבל בסוף כדי ללמוד לקרוא צריך ללמוד לקרוא. טיפול בסוסים, למשל, יכול להיות מאוד מוצלח, אבל הילד צריך קודם כל לדעת לקרוא כי זה הכי יומיומי, וזו הדרך הכי טובה לחזק אותו בצורה רגשית. מבחינתי הכי חשוב שיחווה כמה שיותר הצלחות ובעיקר במה שיקדם אותו בכיתה. בחיי היום יום, הידיעה שאני מצליח בכיתה ולא נופל מהחברים שלי, זה מה שהכי משפיע על הדימוי העצמי שלו, ובזה אני מתרכזת".

הוראה מותאמת
הוראה מותאמתצילום: עץ החשיבה

לדבריה, לא משנה באיזו רמה הילד מתחיל, כל ילד אפשר להעביר לרמה סבירה, ולמעלה מכך, בתנאי שעובדים בצורה מדורגת מותאמת. "המפתח הוא להפסיק לחשוב 'מה הוא לא יכול לעשות'", אומרת שלומית, "וברגע שממשנים את השיח והגישה, מתחילים לראות קסמים".

בעולם כבר הבינו את זה והגישה המקובלת היום בתחום ההוראה המותאמת היא גישת התגובה להתערבות Response to intervention)) RTI. לפי גישה זו התהליך מתחיל בבניית תכנית התערבות מתאימה לכל ילד לתקופה של 3-6 חודשים. בסוף התקופה, ורק אם אין שינוי משמעותי מפנים את הילד לאבחון.

בארץ פועלים לעיתים קרובות בצורה הפוכה, כאשר ילדים מופנים לאבחון רק כדי לקבל תכנית תמיכה בבית הספר.

מהניסיון של שלומית "כאשר ההוראה מותאמת, מובנית ומדויקת, ילדים רבים מצמצמים פערים ומגיעים לתוצאות סבירות כבר בשלב הראשון, וללא צורך באבחון".

תכנית ההכשרה המקיפה בארץ להוראת מותאמת-חדשנית

אחרי 25 שנים של הוראה מתקנת, שבמהלכן פיתחה ושכללה את גישת ההוראה המותאמת-חדשנית שבה היא רואה שליחות של ממש, החליטה שלומית להכשיר מורות ומורים נוספים בעקרונות הגישה.

"צריך להבין שלימוד דרך דפי עבודה וחוברות הוא מיושן ומתאים לתקופה שבה הכשירו אנשים לעבוד בפס יצור" אומרת שלומית, " בגישה שלי של ההוראה המותאמת אני מדגישה את החשיבות של למידה רב ערוצית. למידה שנעשית באמצעות תנועה, חושים, ההבעה והחשיבה האישיים של הילד. הרעיון הוא ללמוד בצורה אקטיבית, חושית וחווייתית ולא רק דרך מילוי דפים וחוברות".

כדי להכשיר מורות נוספות שלומית לקחה את כל הידע, הניסיון ומיטב הכלים שאספה ופיתחה במשך שנים, ויצקה אותם לקורס הכשרה מקיף ופרקטי במיוחד.

הקורס בן 22 שבועות מקנה למשתתפות שיטות הוראה מובנות ומסודרות, שיעזרו להן לקדם כל ילד, בכל תחום - קריאה, כתיבה, כתיב, אסטרטגיות למידה וחשבון.

רק מה שפרקטי ועובד

"תנאי הכרחי להצלחה הוא שכל תוכן מועבר בצורה בהירה, קלה להבנה ופשוטה ליישום" אומרת שלומית. בהתאם, הקורס כולל מגוון רחב של כלים ללמידה יצירתית, יעילה ומקדמת; שיטות הוראה מתקדמות למינוף חוזקות התלמיד וטכניקות מעצימות מעולם ה-NLP להפחתת התנגדויות ולהגברת שיתוף פעולה, פורה ומהנה.

לפרוץ את תקרת הזכוכית

"במהלך השנים שמתי לב שכשהמורה נהנה גם התלמיד נהנה, ומה שיותר חשוב, הוא מרוכז יותר ולכן מצליח יותר", נזכרת שלומית, "ובגלל שאני יודעת, לא רק מאמינה, שאפשר להגיע ולקדם כל אחד ואחת, אני אוהבת להפתיע את התלמידות בקורס בעוד ועוד טכניקות שמוסיפות הנאה ושמחה לשיעור, ועוזרות לתלמידים לפרוץ את תקרת הזכוכית של עצמם".

לסגור את הפערים שנפתחו בזום

עם החזרה לבית הספר, לאחר תקופה ארוכה שבה התלמידים ישבו בבית ולמדו בזום, הולכים ומתבררים להורים ולמורים הפערים שצברו התלמידים.

במצב כזה לא פלא שיש כיום ביקוש אדיר למורים פרטיים להוראה מותאמת שיעזרו לתלמידים לסגור את הפערים הלימודיים, יקנו להם כלים שיחזירו אותם למסלול ויציתו מחדש את ההתלהבות והתשוקה ללמוד.

זה צו השעה, אומרת שלומית. אנחנו פועלים בתחושת שליחות שמשולבת בידיעה שאנחנו במרוץ נגד הזמן, כי הזמן בהתפתחות ילדים הוא סופר קריטי. זה תמיד נכון ובמיוחד עכשיו.

מחקרים מראים (למשל, בשוק העבודה) שכשילד פותח פער והוא לא מטופל, לאחר שנים איש לא יזכור מה היתה הסיבה (מלחמה, מגיפה וכו') אבל הוא יישאר מאחור כיוון שהוא יהיה פחות מיומן.

לכן החלטתי לפתוח קורסים ולהכשיר מורות, כשאני יודעת שלכולן תהיה עבודה חשובה ומשמעותית.

חוסכים הרבה זמן בגישה ההוליסטית

"במערכת החינוך, בכל פעם שהמורה נתקלת בקושי היא מבקשת להפנות את הילד לקלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק וכו'. הבעיה היא שבכך היא משדרת ש'קצרה ידי מלטפל בילד' והמסר למשפחה ולילד הוא של כישלון.

"הגישה ההוליסטית של החשיבה המותאמת-חדשנית, לעומת זאת, מאמינה שאפשר לפתור נושאים רבים בכיתה או במפגש הפרטני, ולכן מספקת לאנשי החינוך יותר כלים, שמאפשרים להם להתמודד עם יותר סיטואציות.

כך המורה יכולה להתמודד עם הילד בכיתה ולחסוך לו את זמן הלימוד הקריטי שמתבזבז, כשמפנים אותו לגורמים טיפוליים מחוץ למסגרת, שצריכים כמובן להתחיל להכיר אותו מאפס.

בקורס אני נותנת למשל כלים להתייחסות רגשית מעולם ה-NLP ועוד טכניקות מעולמות אחרים, שיעזרו למורה להכיל את הילד ולשמור על הקשב שלו עם שיעור דינמי, ממוקד ויעיל".

למי זה מתאים

שלומית עוסקת מזה 25 שנה בהוראת ילדים עם קשיי ולקויות למידה ו-10 שנים בלימוד ההוראה המותאמת-חדשנית. עד היום היא הכשירה מאות רבות של מורים ומורות.

הלימודים מתאימים לאנשים עם רקע בחינוך או לכאלו שרוצים לעסוק בתחום. כל נושא נלמד במלואו, באופן ייחודי לשיטה, כך שגם אנשים מנוסים, וגם כאלו שלא, משתלבים ונתרמים מאוד.

"זאת ההזדמנות שלכם להמשיך לעשות את מה שאתם אוהבים ויודעים - לעזור לילדים ללמוד ולהאמין בעצמם – בבית הספר או במסגרת פרטית", אומרת שלומית.

הקורס מוכר ע"י משרד החינוך כגמול השתלמות למורות בשנת שבתון. בסיום הקורס מקבלים תעודה להוראה מותאמת-חדשנית בשיטת עץ החשיבה שאיתה אפשר להתחיל ללמד תלמידים כבר מסיום הקורס.

לפרטים המלאים על הקורס ולהשארת פרטים לחצו כאן