הצפות בגרמניה
הצפות בגרמניהצילום: רויטרס

פרופ' רם שפינר, ראש המחלקה להנדסת תעשיות ומים באקדמית כנרת, מתייחס בערוץ 7 לשיטפונות העזים שגרמו להרוגים ופצועים ונזק רב בגרמניה ובהולנד.

"אלו אירועי גשם חריגים מאוד. יש הקושרים את זה להתחממות הגלובלית ולסבירות שהאירועים האלה יגיעו בתדירות גבוהה יותר. היה כאן משהו חריג, כי כשמדברים על הצפות עוסקים בתקופת החזרה – תוך כמה זמן יכול להגיע אירוע בסדר כזה או יותר גדול ממנו. זה אירוע שלא ראו כמותו מאות שנים והחשש הוא שבגלל ההתחממות הגלובלית נראה אירועים כאלה בתדירויות יותר גדולות", אומר שפינר.

לדעתו, האירוע הזה עלול לבשר רעות בכל הקשור לעתיד. "התחזיות האירופיות בנושא הזה מאוד פסימיות והחשש הוא שאכן יקרו יותר אירועים חריגים בשנים הקרובות ועלויות הנזקים מהצפות יהיו כאלו שאי אפשר יהיה בכלל להעריך. היה כאן נזק בהיקף עצום מעבר לאובדן חיים, נזק לרכוש, התמוטטות של בתים והריסה של חקלאות".

פרופ' שפינר מזהיר שישראל צריכה להיות מודאגת מאוד ממקרה דומה. "נושא הניקוז הפך מרכזי בתוכנית הלימודים שלנו כשזיהינו את בעיות הניקוז וההצפות כמשהו שעלול להיות דרמטי בשנים הקרובות. לקחנו פעמיים את הסטודנטים שלנו להולנד כדי לראות את ההתמודדות עם נזקי ההצפות".

"בהולנד לדוגמה, בזכות ההיערכות המוקדמת, נרשמו נזקים אך לא אובדן של חיי אדם. ברגע שאתה דואג לכל חלקי המערכת, החל מהשלב שהמים פוגשים את המרחב העירוני, ממשיכים אל מובילי הניקוז ועד ליציאתם. ההולנדים הרחיבו מאוד את הנהרות כדי להקטין את סכנת ההצפות. בנוסף, בזמני הצפות קשות, הם מפנים את המים לשטחים פתוחים גדולים. גם ההיערכות של כוחות ההצלה טובה והם פינו מראש אלפי תושבים ואפילו בית חולים כשידעו שההצפות עלולות לפגוע במקומות הללו. אני מאוד מודאג מההיערכות שלנו לאירועי הצפה", הוא מוסיף.

שפינר קורא גם להיערך ברמה הלאומית למצב חירום מסוג של שיטפון. "אני חושב שצריך לעשות תוכנית לאומית בכל הרבדים. קודם כל מבחינת תפיסת הפרוייקטים בתחום הניקוז. המערכת המווסתת צריכה להיות מתוכננת ומוקמת פה לצד מערכות של הגנה. כל הנחלים שמובילים לים צריכים להיות כמה שיותר גדולים ואם צריך להעמיק את הערוצים, להרחיב אותם ולהכין לקראת הגשם גם ערוצי נחלים שיבשים לאורך השנה כי צמיחת צמחייה עלולה להפריע לזרימה".

"מעבר לכך, ישראל צריכה להיות מוכנה ברמת כוחות ההצלה להתרעה מסוג זה ושאנשים ידעו כיצד להתמודד עם הדבר הזה. בגרמניה זה היה חסר והיה קשה מאוד להתמודד עם ההצפה. היום, באמצעות תחזיות מזג האוויר, אפשר לחזות מצבים כאלה ולהתכונן. חייבים תוכנית לאומית להתמודדות עם הצפות".