אלעזר שטרן
אלעזר שטרןשמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד) הציע לרבנים הראשיים לישראל להתמנות כדיינים בבית הדין הרבני הגדול לאחר סיום כהונתם, אך הציב להם תנאי: מינוי של רבנים ודיינים מקרב הציונות הדתית כבר בתקופה הקרובה.

לפי הצעת שטרן, הממשלה תתקן את החוק כך שרבנים ראשיים שסיימו את כהונתם יוכלו להמשיך לכהן כדיינים בבית הדין הגדול בתנאי שיתמכו במינוי דיינים מהציונות הדתית. נציין כי הרבניים הראשיים משמשים כיום כדיינים בבית הדין הגדול מכוח היותם רבניים ראשיים מבלי שעברו הסמכה דיינות.

בקואליציה יכולים לשנות את חוק הדיינים כך שגם רבנים ראשיים לשעבר יהיו בעלי סמכות לכהן כדיינים ואז שני הרבנים הראשיים יוכל להמשיך לשמש כדיינים בבית הדין הרבני הגדול גם בעוד כשנתיים כאשר יסיימו את כהונתם.

נציין כי גם חברי הכנסת החרדים טענו כי הם מתנגדים לחוק פרסונלי שדואג לרבנים הראשיים, "נתנגד לתיקון החוק אם יבוא בפני הועדה".

השר שטרן אמר, "דווקא מתוך חשיבות של קיום בתי הדין הרבניים ומתוך רצון להעלות את מעמדם בקרב הציבור בישראל, פעלתי ואפעל כדי שייתמנו גם דיינים בעלי גישה דתית, ציונית, ליברלית".

אתמול חשפנו בערוץ 7 את העסקה שנרקמה מאחורי הקלעים בין הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו לבין שר הדתות מתן כהנא.

לפי הפרטים, הרב לאו שיסיים את כהונתו בעוד כשנתיים ימונה לדיין בבית הדין הרבני הגדול, ובתמורה לא ישמיע התנגדות קולנית ונחרצת לרפורמת הכשרות של שר הדתות שתפתח את שוק הכשרות לתחרות ותאפשר הקמת גופי פיקוח פרטיים ובנוסף גם מינוי דיינים ציוניים.

כחלק מהדיל, השר כהנא ביקש מחבר הכנסת יום טוב כלפון (ימינה) להגיש הסתייגות לחוק הדיינים ולפיה כהונת הרבנים הראשיים כדיינים לא תסתיים. כך יוכל הרב לאו להמשיך לשמש כדיין. בנוסף ייקבע בחוק הדיינים שדיינים בבית הדין הגדול שסיימו את כהונתם יוכלו להמשיך לשמש כדיינים עמיתים, כפי שנעשה כיום רק בבתי דין אזוריים.

העסקה הזו מסבירה את שתיקתו של הרב דוד לאו בימים האחרונים מאז פרסום תוכנית הכשרות של כהנא. השר כהנא והרב הראשי נפגשו ביום חשיפת הרפורמה, ומלבד הודעה אחת משותפת שנחתמה על ידי ''מועצת הרבנות הראשית'' ותקפה את תוכנית הכשרות, לא נשמעה מחאה מכיוונו של הרב לאו.

ח"כ משה גפני למתן כהנא: "אנטיוכוס"ערוץ כנסת

שלשום פורסם בערוץ 7 כי כהנא הכניס שינויים ברפורמה לבקשת הרב לאו. בפגישה שנערכה בין הרב לאו לכהנא טען הרב הראשי שעסקים יוכלו לעבור בקלות מתאגיד כשרות אחד לשני במידה ותאגיד יחליט לשלול מהם את הכשרות. לאור זאת קבע כהנא בטיוטת החוק כי לא יתאפשר מעבר קל בין תאגידים, אלא רק אחת לתקופה.

המעבר ייעשה בין תאגיד לתאגיד, וכל תאגיד ''יוצא'' יעביר לתאגיד ''נכנס'' את המוניטין המפוקפק של העסק העוזב ואת הסיבה להיפרדותם.

בנוסף, הרב לאו ביקש להשאיר לרבנים האזוריים והמקומיים את האפשרות לתת כשרות במקביל לתאגידים הפרטיים - השר קיבל את הדברים באופן חלקי והוסיף סעיף ברפורמה שיאפשר לשר הדתות להחליט על אזורים שבהם יתאפשר לרבנות המקומית להמשיך לתת כשרות.

תגובת לשכת שר הדתות: ''השר כהנא ביקש להוסיף את ההיסתייגות האמורה, בגלל שזה לא עלה בוועדת שרים לחקיקה אז חלק מהקואליציה לא הבינו את העניין, לכן השר כהנא יחוקק את החוק לאחר שיעלה בוועדת שרים לחקיקה''.

מלשכת הרב הראשי נמסר בתגובה: ''הרב הראשי הגר"ד לאו התנגד למתווה הכשרות של השר כהנא מהרגע הראשון כשזה הוצג לו בפגישתם בשבוע שעבר. יתרה מזו לפני מספר ימים העביר הרב הראשי לשר מסמך מפורט עם כלל הבעיות אשר עולות מהמתווה המסוכן אשר עלול לגרום להרס הכשרות. נשיא בית הדין ימשיך לעשות ככל יכולתו בכדי להמשיך לשמור על מעמד הרבנות, הכשרות ובתי הדין''.