אלימות. אילוסטרציה
אלימות. אילוסטרציהצילום: איסטוק

מחקר חדש קובע כי בעלי מוגבלויות נפשיות בישראל נמצאים בסיכון מוגבר לפגיעה קטלנית במהלך עימות עם גורמי אכיפת החוק.

המחקר שהובא בעיתון ׳ישראל היום׳ בדק פרסומים בתקשורת בשנים 2020-2019, ומצא שבארבעה מתוך חמשת המקרים שהסתיימו במקרי מוות של אזרחים עקב עימות עם שוטרים - הנפגעים היו בעלי מוגבלות נפשית או קבוצת מיעוט.

מהמחקר עלה כי בישראל, כמו ברוב מדינות העולם, לא מספקים מידע על תוצאות קטלניות של עימות בין משטרה לבין אזרחים. בהיעדר תיעוד מסודר, עיתונאים וארגוני זכויות אדם ברחבי העולם עושים מאמצים גדולים כדי לתעד ולדווח על אירועים כאלה. הנתונים הקיימים מלמדים שישנם פערים משמעותיים בין מדינות. בין השאר, שיעור האנשים אשר נהרגו בידי שוטרים לעשרה מיליון איש בארה"ב הוא 28, בקנדה 9.7, בנורבגיה 1.9 וביפן 0.2.

מפגשים בין המשטרה לאנשים עם מוגבלות נפשית הופכים לאחרונה שכיחים יותר. יש אמנם הבדלים משמעותיים בדינמיקת האלימות במדינות שונות, אך סקירה שיטתית של יותר מ־300 אלף מקרים ממדינות שונות, מצאה שאחד מארבעה אנשים עם הפרעה נפשית נעצר על ידי המשטרה.

במחקר השתתפו ארבעה חוקרים - הפסיכולוג הקליני ד"ר דניאל וייסהוט מהחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה, והרופאים ד"ר צבי בנינגה מהאוניברסיטה העברית ושירותי בריאות כללית, ד"ר לוסי איצ'יסון מאוניברסיטת תל אביב ומשירותי בריאות כללית, וד"ר בטינה שטיינר בירמנס מהמרכז הרפואי שערי צדק. הוא מביא נתונים ראשונים בנושא מתוך כלי התקשורת בשנים 2020-2019.

מהמחקר עולה כי במהלך השנתיים פורסמו בכלי התקשורת חמישה אירועים קטלניים שהובילו למוות של אזרח מירי של אנשי אכיפת החוק. בארבעה מתוך חמשת המקרים האזרחים שנהרגו היו בעלי מוגבלות נפשית כזאת או אחרת, ובארבעה מתוך החמישה השתייכו האזרחים ההרוגים לקבוצות מיעוט בחברה הישראלית. בולט במיוחד הנושא של שילוב זהויות במקרים שבהם האזרח ההרוג היה גם בעל מוגבלות נפשית וגם השתייך לקבוצת מיעוט.

אחד המקרים המפורסמים ביותר הוא של איאד אל־חלאק, ערבי בן 32 ממזרח ירושלים שהיה מאובחן על הרצף האוטיסטי, ונורה על ידי שוטרים במאי 2020. סלמון טקה, צעיר בן 18 בן העדה האתיופית, ללא עבר פסיכיאטרי, נהרג מירי של קצין משטרה ביוני 2019.

בישראל, כמו במדינות רבות בעולם, אין איסוף נתונים מסודר ועדכני שנגיש לציבור על אודות עימותים קטלניים בין גורמי אכיפת החוק לאזרחים.

ד"ר דניאל וייסהוט, מהחוג לעבודה סוציאלית במכללה האקדמית הדסה, ממובילי המחקר אמר: "במצב של פילוג בעם, האלימות המשטרתית נוטה להיות מופנית כלפי אוכלוסיות שבשוליים".