תוניסיה
תוניסיהצילום: איסטוק

על הסערה בתוניסיה סביב החלטת הנשיא להדיח את ראש הממשלה ולהקפיא את הפרלמנט תוך הצבת הצבא ברחבי הבירה למניעת הפיכה שלטונית, שוחחנו עם המזרחן ד"ר דרור מנור.

"תוניסיה היא המדינה שהתחילה למעשה את הצונאמי של האביב הערבי והיא נחשבה למדינה שבה האביב הערבי הצליח יחסית למדינות אחרות, כאשר היא ינקה מהחילוניות הצרפתית", אומר ד"ר מנור ומסביר כי המציאות כעת בתוניסיה הפכה בעייתית מאוד בשל קבוצות קיצוניות דתיות ודאע"ש שנותרו במדינה.

"בעקבות השנה וחצי של הקורונה שהכתה קשה בתוניסיה, כמו ברוב העולם הערבי, המצב הכלכלי החריף ונוצר הר געש שהביא את הנשיא החדש והקיצוני, קאיס סעיד, להחליט לקחת את העניין לידיים ולהיות מעין דיקטטור, להשבית את הפרלמנט ולמנוע כניסה אליו על ידי הצבא".

במציאות כזו "יש עימותים רבים ברחובות בין תומכי הנשיא לתומכי הממשלה. הדמוקרטיה התוניסאית עוברת משבר קשה שהתוצאות שלו עדיין אינן ברורות". לאזרחים אין הרבה ברירות לנוכח איומיו של הנשיא שכל ירי של כדור ייענה בצרור. "המצב במבוי סתום", אומר מנור.

"הישאם מאשישי, ראש הממשלה שפוטר על ידי הנשיא, נחשב לדמות בעייתית שלא התגברה על בעיות חברתיות מדיניות וכלכליות, אבל עצם ההדחה היא מהלך מאוד בעייתי למרות אמרות שפר של הנשיא שהוא יצליח להילחם בקורונה ויבריא את הכלכלה, מה שלא ברור איך יצליח לעשות. זה נראה כמו משהו שהורס את כל בניית האביב הערבי, את מתן הזכויות לאזרחים וכו'".

"הקורונה זעזעה קשות את תוניסיה, כמו מדינות אחרות. התיירות פסקה במדינה, בתי מלון, מסעדות ובתי קפה נסגרו, והדבר גרם לתסכול עצום ברחובות בעיקר בערים הגדולות ובעיקר בעיר הבירה תוניס. יכול להיות שיהיו מדינות שינסו לתווך ולהתערב, אולי סעודיה או מצרים, אולי צרפת, ארה"ב ומדינות אחרות".

האם התערבות כזו לא יכולה להניב מלחמת אזרחים שבה כוחותיו הצבאיים של הנשיא יביאו לקציר דמים? ד"ר מנור אינו שולל את האפשרות הזו ומזכיר כי "כבר עכשיו היו פגיעות באזרחים ואירועי דמים בערים מרכזיות במדינה". במקביל למתנגדי הנשיא "יש אנשים בעם התוניסאי שמגבים את הנשיא ורואים בו כ'גבר' שעוזר למדינה, כאלה שמגדירים את היום הזה כמאושר בחייהם. לעומתם יש מי שרואים בהם כחוגגים סביב דיקטטור ובקרוב יסבלו ממנו".

ומה באשר ליהודי המדינה? מסתבר שהם, לפי שעה, עדיין שמורים מפגיעות למרות דבריו של הנשיא נגד ישראל, הוא מקפיד לומר שהוא בעד היהודים. "לא הופיע מידע על פגיעה ביהודי כלשהו או במוסד יהודי כלשהו. כנראה שהם די מוגנים שם. גם בתקופות קודמות היהודים נחשבו לשכבה מוגנת".