ישיבת הסיעה היום
ישיבת הסיעה היוםצילום: הציונות הדתית

סיעת הציונות הדתית אירחה היום (שני) בישיבתה את נציגי החקלאים על רקע העימות עם נציגי הממשלה.

בין המשתתפים בישיבה דובי אמיתי, יו״ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, ניר מאיר, מזכיר התנועה הקיבוצית, אבשלום (אבו) וילן מזכיר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, שי חג׳ג׳, יו״ר מועצה איזורית מרחבים ויו״ר השלטון האזורי, מוטי אלקבץ מזכיר ארגון מגדלי העופות ואליעזר ברט מנכ״ל חסלט.

יו״ר המפלגה ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ אמר לנציגי החקלאים כי "הסיעה תעמוד מאחורי החקלאים בכל כוחה ותפעל במסגרת דיוני התקציב למנוע את הפגיעה בישובי הספר וההתיישבות העובדת. ההתיישבות היתה מאז ומעולם ליבת העשייה הציונית ולכן פגיעה בחקלאות היא פגיעה בציונות".

ח״כ אופיר סופר החבר בשדולת החקלאות אמר כי כל הרפורמה הזאת לא עושה שום דבר בהקשר בנושא פערי התיווך. "מאז שעבדתי בקטיף בתור ילד ידעתי שמוכרים את האגס במחיר נמוך והוא נמכר בפי שלושה. יש לנו תפקיד שזהו ישוב הארץ וחקלאות זה ישוב הארץ. מדובר פה בתמיכה ישירה עלובה, עושים צחוק מהחקלאים- ככה החקלאים לא יוכלו להתמודד מול החקלאים באירופה. יזמתי דיון של ועדת הכלכלה באביבים על מנת שחברי הכנסת יבינו על מה מדובר ולשמחתי היו״ר, מיכאל ביטון נענה לבקשתי".

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות ציין כי באירופה לקח 3 שנים להוציא את הרפורמה הזאת לפועל. "הממשלה הזאת קיימת חודש והיא כבר עושה רפורמה מרחיקת לכת ללא הדברות עם החקלאים".

אליעזר ברט, מנכ״ל חסלט ׳עלי קטיף׳ ותושב עוטף עזה תקף את משרד האוצר, "האוצר הורג את ענף החקלאות. הרשתות מעדיפים עגבניות מטורקיה ונותנים מכה לחקלאים הישראלים. עלות המעביד שלנו על פועלים תאילנדים הם 10,000 ש"ח פי כמה ממקומות אחרים"..

שי חג׳ג׳ יו״ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים אמר "כל ראשי המועצות האזוריות התגייסו למאבק. אני מתחייב שהרפורמה לא תעבור כפי שהיא מוגשת. מאז ומתמיד ידעו החקלאים כי את הזריעה אנחנו עושים בדמעה. כזו היא החקלאות. אבל תמיד גם האמנו שנקצור ברינה. לא האמנו ולא שיערנו שתגיע רפורמה כזאת שתשנה את המשוואה. הזורעים בדמעה - בדמעות יקצורו.״

יו״ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי טען כי מי שאשם במחירים לצרכן הם רשתות השיווק "אני קורא לשרי האוצר והחקלאות להקים ועדה שתבדוק מי קובע את המחירים לצרכן ואחרי שיסיקו מסקנות נשב ומדבר על רפורמה. אני כחקלאי מקבל על אגס ארבעה שקלים ורשתות השיווק מוכרות אגס ישראלי ב-10 שקלים ואגס מתוצרת חוץ ב-13 שח ומעלה".

אבשלום וילן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל ציין כי פערי התיווך הם בלתי נתפסים, כלשונו, "חקלאים מוכרים אגסים ב-4 שקלים ואילו ברשתות הם נמכרים ב-14 שקלים".