נבחרת הג'ודו עם המדליות
נבחרת הג'ודו עם המדליות צילום: עמית שיסל, הוועד האולימפי בישראל

5,000 המדליות באולימפיאדת טוקיו עשויות כולן לראשונה ממתכות ממוחזרות של מוצרים אלקטרוניים. דותן קבק, סמנכ"ל תאגיד מ.א.י למחזור פסולת אלקטרונית, מסביר את המהלך הטכנולוגי שהופך פסולת למדליות יוקרתיות.

"מוצרים אלקטרוניים הם 3 אחוז מהפסולת שאנחנו מייצרים, אבל האחוזים הללו הם 60 אחוז מגורמי הזיהום כי יש בהם מגוון מתכות, כספית, גזים, חומצות ועוד. כשממחזרים אותם בצורה נאותה אפשר לעשות מהחומר הזה בניינים חדשים, זהב לתכשיטים, ממירים קטליטיים לרכבים וגם מדליות", מסביר קבק.

"בפסולת אלקטרונית חש הרבה מתכות יקרות שאנחנו יודעים למחזר גם בארץ", אומר קבק ומסביר כי "מדובר בזהב טהור, בכסף טהור, בפלדיום, נירוסטה נחושת ועוד". קבק מסביר את תהליכי המחזור מפיסור מתכני המחזור המפוזרים ברשוויות המקומיות והלאה עד לשלבי גריסת המוצרים בתהליך יבש והלאה לתהליכים כימיים של רידוד המתכות.

"מדליה שוקלת כחצי קילו והיום היא מצופה זהב ולא כולה זהב כמו שהיה בשנות החמישים. מתחת ציפוי הזהב ששוקל כמה גרמים יש מתכת ממוחזרת. במקרה של מדליית הזהב מדובר בכסף טהור מצופה בזהב והמתכות הללו ממוחזרות. כדי להגיע לכמה גרם זהב צריך עשרות קילו של כרטיסי מחשב שבהם יש זהב, בטלפון יש מוליכים מזהב ועוד. ככל שהמיחשוב יותר מתקדם יש בו יותר זהב כי המוליכות שלו גדולה יותר".

כדי להגיע ל-5000 מדליות יש צורך ב"טונות של מוצרי אלקטרוניקה" שימוחזרו. קבק מסביר את התהליך הטכנולוגי להפרדות ההמשך של מוצרי האלקטרוניקה על מנת להפריד בין הפלסטיק המיועד למיחזור ולייצור מוצרים חדשים, לבין שמנים שעבורים גם הם למיחזור נוסף, גזים נשאבים ומנוקים, מתכות יקרות הופכות לשבבים באמצעות זרמי מים ורוח.

בדבריו משבח קבק את ההחלטה של מארגני האולימפיאדה לייצור המדליות ממיחזור מוצרים אלקטרוניים על מנת לעורר מודעות בינלאומית לסוגיה.

לקראת תום השיחה אתו שאלנו את קבק אודות הטענה לפיה שינוע פלסטיק למיחזור במדינות אחרות על ידי אוניות גורם לזיהום לא פחות מהזיהום הנמנע בעקבות המיחזור עצמו. לדבריו בתקופה האחרונה נעשים מהלכים למזעור שלב השינוע, גם בתוך הערים פנימה בתהליך איסוף מוצרי החשמל המיועדים למיחזור, וגם בשינוע באוניות, שם נעשים מאמצים לצמצום נפחים והעמסת משקלים גבוהים יותר.

עם זאת לדברי קבק אכן יש לבחון את מידת הפער בזיהום בין שינוע החומרים למחזור לבין הרווח שבהליך המיחזור, אם כי להערכתו השינוע מזהם הרבה פחות אך אין בידיו את הנתונים הוודאיים לכך.

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו