ארכיון
ארכיוןצילום: רויטרס

שריפות הענק שהשתוללו באזורים נרחבים בארה"ב לאורך השנה שעברה הביאו לגידול במספר מקרי ההידבקות והמוות כתוצאה מהקורונה, לאחר שהאש והרוחות סייעו להפיץ את הנגיף. כך עולה ממחקר חדש שחיברו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד.

על פי המחקר, נשרפו בשנה שעברה מעל 40 מיליון דונם של שטחי טבע, בעיקר במדינת קליפורניה שסבלה מגל שריפות ענק. החוקרים טוענים כי חלקיקי הפיח הקטנים המכונים PM2.5 שעפו באוויר כתוצאה משריפת עצים ובניינים שעלו באש, סייעו להפצת נגיף הקורונה לאזורים חדשים והביאו לגל הידבקויות ומקרי מוות. החוקרים אף טוענים כי מחצית ממקרי המוות כתוצאה מהידבקות בקורונה במקומות מסויימים בארה"ב, נגרמו עקב התפשטות חלקיקי הפיח הקטנים שסייעו להפצת הנגיף.

"בכמה מחוזות הקשר בין השריפות לנגיף הקורונה היה חזק מאוד. בימים עם הרבה עשן כתוצאה משריפות, מקרי ההידבקות והמוות מקורונה עלו בשיעור גבוה. שילוב של שריפות עם מגפה כזו יכול להיות בעל השפעה הרסנית באמת. זה מטריד". אמרה פרנצ'סקה דומיניצ'י, פרופסור בבית הספר לבריאות הציבור של הרווארד, אחת ממובילות המחקר.

בעבר פרסמו דומיניצ'י וחבריה לאוניברסיטת הרווארד מחקרים שטענו כי זיהום האוויר הוביל לגידול במקרי המוות ואף טענו כי 15 אחוזים ממקרי המוות כתוצאה מקורונה ברחבי העולם נבעו משילוב ישיר עם זיהום אוויר גבוה ונשימת חלקיקי אוויר מזוהם.

ה"גרדיאן" הבריטי ציטט את דומיניצ'י שאמרה עוד כי "הסתכלנו רק על מחוזות במערב ארה"ב, אבל אני משערת שזה לא משנה היכן אתה נמצא, אם אתה סופג רמות גבוהות של PM2.5 מעשן בשריפה בניו יורק, תקבל את אותה השפעה קטסטרופלית. זה מאוד מדאיג. הייתי אומרת לכל מי שגר במקום שנפגע משריפות להתחסן בהקדם האפשרי. לטווח ארוך יותר, זה מראה לנו שוב את החשיבות של המאבק בשינויי האקלים".