פרופ' סלמאן זרקא
פרופ' סלמאן זרקאצילום: דוברות המרכז הרפואי זיו.

ממונה הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, ערך הערב (רביעי) תדרוך לעיתונאים חרדים ודיבר על חשיבות המאבק נגיף גם בציבור הכללי וגם בתוך המגזר החרדי.

"אנחנו במלחמה, בטח בשבועיים הקרובים לאור העלייה בתחלואה, ויהיה צורך להדק את החגורה. עקומת התחלואה עולה ואנחנו עושים מאמץ גדול כדי למתן את העלייה הזאת. אחד האמצעים הוא החיסונים. אין חולה אחד שהתחסן שלוש פעמים והוא מאושפז בבית החולים. זה מלמד שהחיסון השלישי יעיל ביותר", אמר זרקא.

הוא הוסיף, "נבחן אם ניתן יהיה להכניס קבוצות נוספות לחיסון השלישי. התגובה ותופעות הלוואי במנה השלישית, במקרה הפחות טוב זהים לאלו של המנה השניה ובמקרה הטוב ישנן פחות תופעות לוואי מבעבר".

זרקא הביע אכזבה מהעובדה שיותר ממיליון ישראלים "לא נתנו כתף אפילו למנה הראשונה", כלשונו.

"אנחנו רוצים להגיע אליהם, גם באמצעותכם וגם באמצעות הרבנים ובכל דרך, על מנת שיתחסנו" אמר. "לחסל את המחלה זה פנטזיה לא רלוונטית כרגע, הנגיף כאן וכנראה גם יישאר איתנו".

פרופ' זרקא הציג בתדרוך את נתוני התחלואה בערים החרדיות: "ביממה האחרונה 12% מסך כל התחלואה הם מהחברה החרדית. מקדם ההדבקה בחברה החרדית גבוה יותר מבחברה הערבית והכללית. הנתונים מספרים את הסיפור".

לדבריו, שיעור החיסונים בגילאי 12-18 הוא אתגר גדול. "דווקא בציבור החרדי שמנהל אורח חיים בתנאי צפיפות ישנה חשיבות מוגברת לכך".

"כחלק מהניסיון של הממשלה לקיים חיי שגרה לצד הנגיף, אני אומר בסבירות שהגל החמישי גם יגיע. ההבנה היא שאי אפשר לחסל את המחלה ולא נוכל לחיות כאי בודד. יש לנו שיח עם החברה החרדית וחשוב לנו לשמר אותו. במטרה למצוא את האיזון בין שנת לימודים רציפה בלי בידודים או תחלואה, אנחנו צריכים לנהל סיכונים", ציין הממונה.

הוא ביקר לפנות באמצעות התקשורת לציבור שצפוי לשהות שעות ארוכות בבתי הכנסת בחגי תשרי. "אני מפציר בכם, תגיעו אחרי שקיבלתם את המנה השלישית, אם אתם בקבוצה המתאימה, ואם לא התחסנתם בכלל, קחו את החיסון. הוא זמין, חינם, בטוח ויעיל".

על הנוסעים לאומן אמר, "אנחנו מנהלים דיאלוג עם משרד הדתות על מתווה אומן, ומבינים את הצורך של אנשים לטוס ולהתפלל במקום שחשוב להם. יש כאן גם את אוקראינה בתמונה, ומבחינתנו, מחלימים ומחוסנים יוכלו לטוס. אנחנו מאד מוטרדים מהחזרה ארצה אחרי ראש השנה כי בפתח יהיה יום כיפור ואנחנו לא נרצה שחולים מאומתים או מי שנדרשים לבידוד יגיעו להתפלל בציבור ולסכן אותו, תפילה במנין היא חשובה אבל פיקוח נפש דוחה הכל". באופן כללי ציין פרופ' זרקא שבעת הזאת עדיף להתפלל בחוץ.

"אני מאד רוצה שהציבור החרדי יוכל לחגוג בחגי תשרי, ואנחנו פועלים לקיים את זה. אבל אם מביטים על נתוני התחלואה, וכשאני משווה את יולי לעומת אוגוסט וספטמבר, אני מודאג כי אני רואה תחלואה ותמותה גבוהה. התפקיד שלי הוא להציל חיים. השבועיים הקרובים יהיו מאתגרים, ואם נשמור על הכללים ונקפיד, נוכל לעצור את הדהירה", סיכם.