מטוס כיבוי בשריפת הענק בהרי ירושלים
מטוס כיבוי בשריפת הענק בהרי ירושליםצילום: ניב אדן

כוחות הכיבוי מדווחים על דעיכה של האש בדליקה בהרי ירושלים בשעות הלילה, אך על פי הערכות עדיין יש מוקדים מסוכנים סמוכים ליישובים.

נכון להבוקר (שלישי) תושבי היישובים גבעת יערים וצובה טרם הורשו לחזור לבתיהם ופעולות הכיבוי נמשכו לאורך הלילה כשעם אור ראשון הצטרפו אליהם מטוסי כיבוי.

על פי הערכות במהלך הבוקר עלולה הרוח להתחזק ולהביא לפריצה מחדש של מוקדי דליקה.

טפסר נסים טוויטו, ממפקדי שירותי הכבאות סיפר הבוקר ב-103FM, "אנחנו אחרי 2 לילות שכל לוחמי האש נאבקים בלהבות. הבוקר אנחנו פרושים בצורה רחבה מאוד בכל הגזרה, לאחר שהתבצע אתמול כבר גיוס כללי. במהלך הלילה עסקנו בכיבוי של מוקדי בערה והבוקר כשהערפל יתפזר אנחנו נפעל עם מאמץ אווירי רחב היקף כדי להשלים את מלאכת הכיבוי באותם מקומות שלא ניתן להכניס כוחות קרקעיים".

"יש מאות מוקדים שממשיכים לבעור וצריך להגיע לכל מוקד ולכבות באופן סופי, אחרת כל רוח שמתחדשת עלולה להצית מחדש את השריפה".

באשר לתנאי מזג האוויר עמם מתמודדים לוחמי האש במטרה למגר את התפשטות האש, אמר: "יהיו רוחות חזקות החל משעה 12:00 לערך, עומס חום כבד ולחות שיורדת. זה לא תורם להתמודדות, אבל זאת הסיבה בין היתר שהתבצע גיוס כללי, כדי להיות מספיק חזקים בשעות הקריטיות".

הוא התייחס לביקורת לפיה לא נעשה מספיק במטרה להשיג שליטה על השריפה. "על שריפות בסדר גודל כזה ובמהירות התפשטות של אש בסדר גודל זה, לא ניתן להשתלט ביום אחד, לא כאן בישראל ולא אצל השכנות שלנו ביוון ובטורקיה".

כמו כן, התייחס לאפשרות שישראל תפנה למדינות השכנות בבקשה לסיוע, ואמר: "זה עלה על הפרק בשיח שבין השר לבט"פ לנציב הכבאות, ויהיה מותנה בהמשך הערכת המצב שלנו בהתאם להתפתחות".

לדבריו, בשלב הנוכחי אין צורך בסיוע בין־לאומי. "אנחנו כל הזמן עם היד על הדופק ובהתאם להערכת המצב וההתפתחות אנחנו נתאים את הדרישות".

טפסר טוויטו עדכן כי על פי החקירה שמתנהלת, נמצא כי "האירוע התחיל בדרך בורמה, סמוך למשלט 16. חד משמעית מדובר במעשה ידי אדם. האירוע שהיה נקודתי הפך מהר מאוד רב זירתי ורב מוקדי. החקירה משולבת עם משטרת ישראל, מעבדת מז"פ וכיו"ב, וכשיהיו לנו את המסקנות נעדכן".