ד"ר בארי עם פשתונים בהודו ועם כתבי היד
ד"ר בארי עם פשתונים בהודו ועם כתבי הידצילום: באדיבות המצולם

עיני העולם נשואות לאפגניסטן. עם החוקר ד"ר אייל בארי, מומחה לספרי היוחסין ומנהגיהם של הפתאנים, שבטים שמוצאם ומקום מושבם העיקרי באפגניסטן ומשם זלגו להודו, שוחחנו על השבטים הרבים באפגניסטן, על הקשר עם העם היהודי ועל חרב הטאליבן המאיימת מעליהם.

"ישנם באפגניסטן מאות שבטים של פתאנים כפי שהם מכונים בהודו ובאפגניסטן הם מכונים פשתונים", פותח ד"ר בארי המציין כי מקור ההבדלים הוא בקושי הגייה של הבריטים. "הפשתונים מונים כארבעים עד חמישים מיליון נפש, עיקר האוכלוסייה נמצאת באפגניסטן. בהודו מדובר ב-4-5 מיליון שמתגוררים בכל רחבי הודו".

על ההבדלים בין שתי הקבוצות, זו שבהודו וזו שבאפגניסטן, מציין ד"ר בארי כי "בהודו ישנם כאלה שהתחלנו, אבל עדיין אפשר לשמוע מהזקנים הרבה מאוד מהמנהגים כפי שקוימו לפני 3-4 דורות. חלק מהדור הצעיר בהודו הפכו מוסלמים קיצוניים יותר, כך שאפשר למצוא את שני הכיוונים הללו, או לכיוון ההקצנה המוסלמית או לכיוון החילון".

לעומת הקבוצה שעברה להודו "באפגניסטן הרושם הוא שהם יותר מחוברים למסורת, אם כי מאז נכנסו הטאליבן לתמונה נאסר עליהם לקיים כל מסורת שלא עולה בקנה אחד עם האיסלאם. לדוגמא, הנשים נהגו בליל שישי, כלומר ביום חמישי בלילה, להדליק נרות לכבוד יום שישי עם טקס טהרה שקדם לכך. איימו עליהם שיוציאו להורג את מי שימשיך עם המנהג הזה. אני מכיר עדויות של אנשים שהפסיקו מהמנהגים הללו בעקבות האיומים".

ד"ר בארי, המצוי בקשר רציף עם השבטים בהודו מספר על קשר היסטורי ארוך בין הפתאנים לבין העם היהודי. העדויות הראשונות מתחילות מספרו של הנוסע היווני הירודוטוס, מי שבתקופת אלכסנדר מוקדון תיעד אוכלוסיות עימן נפגש במסעותיו בעולם, ובין השאר תיעד קהילות שהגיעו מהשומרון לאפגניסטן. בספרי היוחסין של השבטים הם קושרים את עצמם לשבטי יהודה ובנימין. ד"ר בארי עצמו תרגם ספרי יוחסין עתיקים שכאלה, בני מאות שנים, ובהם שמות עבריים או כאלה הקרובים לשמות יהודיים מוכרים.

"בדורות המוקדמים יותר ניתן לזהות שמות ממוצא יהודי. בספרי היוחסין מתועד שם מאדם הראשון עשרה דורות עד נוח ועשרה דורות עד אברהם, ושמות האבות וישמעאל וממנו עד למוחמד, וחזרה לעשרת השבטים בניו של יעקב כאשר הדגש הוא שהפתאנים הם בני יהודה. כעבור כמה דורות עוברים אל "המלך הגבוה" שהוא הכינוי למלך שאול. אחריו סדרה ארוכה של דורות עד שמגיעים ל'ח'אס עבד אלרשיד', אביהם הקדמון של הפתאנים".

השבטים הללו, מספר ד"ר בארי, מעוניינים מאוד בקיום קשר עם העם היהודי והיכרות עם המשמעויות של הקשר הזה. "אני בקשר עם הרבה אפגאנים בפייסבוק והם כל הזמן מספרים על רצון לבנות גשר עם העם היהודי וללמוד על המשמעות של היותם בני ישראל, כפי שהם מכנים את עצמם". עם זאת, בימים אלו של השתלטות הטאליבן "הם מאוד מפחדים. ברגע שה טאליבן עלה לשלטון הוא יעשה ככל יכולתו לדכא את הקשר הזה. הם חייבים לרדת למחתרת ולהסתיר כל קשר היסטורי לעם היהודי".

למעט מקרים בודדים האזור כולו מנותק ממדיה, מה שמקשה לדעת את מצבם לאשורו. באשר לפתאנים שעברו להודו, הרי ששם "מדברים על כך באופן גלוי. הם רוצים לשמר את הקשר ולהכיר את העם היהודי אבל להישאר מוסלמים. אלה שהשתתפו בסמינרים שלנו בהודו והגיעו לכאן לארץ הגיעו עם רצון גדול להכיר. הגיע לכאן שחקן בוליווד מפורסם כבן שישים וכשהוא נפגש עם קבר שמואל הנביא וקבר דוד המלך הוא מירר בבכי כמו ילד קטן ואמר שהוא מרגיש חיבור של נשמה אל נשמה עם הקדושים ששוכנים שם".

ד"ר בארי מספר על תחושה קשה של השבטים המאוימים על ידי האיסלאם שאינו פתאני, ובימים אלה הם ב"תחושת מצב של קיפאון. לא יודעים אם לברוח או להיאבק. זה נורא לשמוע את חוסר האונים שלהם. כואב הלב וזו רק ההתחלה", הוא אומר ומדגיש כי בניגוד לבלבול שפשט "הטאליבן אינם פשתונים. יתכן והיו כמה פשתונים צעירים שהצטרפו לשורות הטאליבן בגלל הטבות כלכליות, אבל רובם הגדול של הטאליבן מוצאם ערבי, מוצאם ממוחמד, והם אינם פשתונים ואינם נמנים על הקסטה הפשתונית".

עם כתבי היד העתיקים של הפשתונים
עם כתבי היד העתיקים של הפשתוניםצילום: ד"ר בארי