ד״ר איתמר ברנר
ד״ר איתמר ברנרצילום: באדיבות המצולם

"הלמידה תמיד הייתה מלווה בדיון ער ובתחושה שיש הפרייה הדדית בין השותפים לקבוצה לבין המרצים שנתנו לזה מקום. הם אפילו חיכו שדיונים כאלה יתפתחו.

כלומר, לא רק שלא הייתה תחושה שאנחנו מפריעים למרצים לגלות את האורות הגדולים שלהם, אלא מלכתחילה השיעורים היו יותר שיתופיים. הרבה מאוד מהידע שקבלתי, מבוסס על החוויות המקצועיות של המשתתפים, והמנעד הרחב שלהם".

כך מסכם רועי הכהן (34) מחנך בתיכון 'ברנקו-וייס בצור הדסה, את ההשתתפות שלו בתכנית 'מאירים' במסגרת לימודי התואר השני במכללה האקדמית הרצוג. את התואר הראשון שלו, למד במכללת הרצוג ואת התואר השני התחיל ללמוד במקום אחר, אך התאכזב והחליט לחזור למכללת הרצוג. "אחת הסיבות הייתה שהמלגה קרצה לי, אבל כשנערך לי ראיון קבלה לתכנית, הבנתי שמדובר במשהו אחר. תכנית מעניינת במיוחד הכוללת מגוון רחב של משתתפים; חילונים, דתיים, חרדיים, גברים ונשים. היו כאלה שהגיעו אחרי קדנציה של ניהול, אנשים מבוגרים יותר ואנשים צעירים. ההתנסות עם המגוון דיברה אלי וחשבתי שזה יוכל להיות מעניין וטוב".

להרשמה לתוכנית 'מאירים' למנהיגות לחצו כאן

הכהן שמח לגלות כי כל הנושאים של הקורסים היו בעלי אופי עכשווים. "יהדות מול הפמיניזם, יהדות בעידן הפוסט-מודרני, וגם קורס של ד"ר עשהאל הבלמן שעסק בתולדות החינוך היהודי, שנתן לכל אחד מהחברים לעשות סוג של מחקר עצמאי ולהגיע לשיטה חינוכית ולהעביר שיעור בנושא. קבלנו לא מעט כלים להעברת שיעור ברמה אקדמית משביעת רצון עם מקורות, שהיוו נדבך משמעותי נוסף שקבלו המשתתפים".

רועי הכהן
רועי הכהןצילום:באדיבות המצולם

תוכנית 'מאירים' למנהיגות בחינוך היהודי במכללה האקדמית הרצוג, מיועדת למורים מובילים, אשר מבקשים לתרום לפיתוח מערכת החינוך, ולקידום ולהנהגה שלה אל מול אתגרי העם היהודי במאה ה-21. התוכנית משולבת בלימודי התואר השני בחינוך יהודי במכללה האקדמית הרצוג, ומעניקה תואר אקדמי M.ed ברמה גבוהה ביותר כחלק אינטגרלי מהתוכנית. למשתתפי התוכנית, אשר הקבלה אליה מותנית בראיון אישי, מוענקת מלגה מכובדת אשר תאפשר להם לפנות זמן ללימוד.

"כבר יותר מעשור שקיימת במכללה תואר שני בחינוך יהודי", מרחיב ד"ר איתמר ברנר המרכז את התואר השני במכללת הרצוג ובמסגרתו גם את תכנית 'מאירים'. "הלימוד בו מתמקד באתגרי החינוך במדינת ישראל בעת הזאת של המאה ה-21. בכל שנה ישנם סטודנטים טובים יותר וטובים פחות, כך שלפני כמה שנים החלטנו לייסד תכנית מצטיינים של אנשים ששואפים להנהיג את מערכת החינוך של מדינת ישראל בדור הבא, והינם בעלי יכולות לימודיות וחינוכיות גבוהות. המטרה הייתה לתת להם תכנית חינוך יהודי, ברמה הרבה יותר גבוהה".

בפועל, מדובר בקבוצת איכות כאשר הלימודים נעשים בדיונים ובשיח ברמה מאוד גבוהה. "גם מבחינה אקדמית, הדרישות האיכות ויכולת הלמידה שלהם. לא נתקלים של בסטודנטים ששואלים שאלות לא לעניין. סטודנט יודע שאם הוא לא מגיע מוכן מראש לשיעור, הוא לא יסתדר עם מה שקורה בכיתה. ישר מתחילים ברמה הכי גבוהה ורצים קדימה. גם ברמה החינוכית, מגיעים כאלה בעלי תודעת שליחות חינוכית שבוער להם לקדם ולשפר את מערכת החינוך. הדיונים הולכים לכיוון הזה", מעיד ד"ר ברנר.

"הדיונים הם בנושאים כמו נוער בסיכון, חינוך בעולם פוסט-מודרני, חינוך לאתגרים של מגדר, פמיניזם ועוד נושאים מהסוג הזה", הוא מדגים. "לומדים זאת בשילוב נושא החברה בעם היהודי, איך העולמות משתלבים יחד. הרעיון המרכזי הוא שאין בהכרח תשובות לכל השאלות, העניין הוא בכל זאת לשאול אותם, להעלות אותם לשולחן, לדון בהם ולתת לסטודנטים לעסוק בהם ברמה הכי גבוהה ולהעלות כיווני חשיבה חדשים. גם עבודת הגמר שלהם בשאיפה שיהפוך למאמר, נכתבת סביב הנושא".

חלק מהשיעורים מתקיימים בצורה מקוונת וחלקם מתקיימים בקמפוס הירושלמי של מכללת הרצוג, בהיכל שלמה. "אנחנו מאמינים שכדי לפתח את המנהיגות של הדור הבא בבתי הספר, צריך לתת למורים כלים לניהול חשיבת עומק חינוכית. לכן אנחנו לוקחים נושא, כמו למשל התמודדות עם נוער בסיכון או התמודדות של משמעת בעולם פוסט-מודרני, ולא לדון בשאלה מה עושים בפרקטיקה, אלא לשאול את שאלות העומק. מתוך זה לדעת גם בקונקרטיות של השטח. זאת הייחודיות של התכנית".

"חיפשתי מקום מתאים ללמוד לתואר שני ובמסגרת העבודה שלי בבית הספר 'קשת', נחשפתי לנושא של זהות יהודית באופן כללי והזהות היהודית האישית שלי, כמזרחית-מסורתית", מתארת רוית סאמי (51) מירושלים, מורה בבית הספר 'קשת' שמשלב אוכלוסייה דתית וחילונית. "תמיד הייתי בין לבין. לא חילונית גמורה, לא דתיה, אבל מנהלת אורח חיים מסורתי וחיפשתי תואר ביהדות וכך הגעתי לתכנית 'מאירים' במכללת הרצוג".

"בראיון הקבלה, הבנתי שזאת תכנית מצטיינים, כך שהייתי בטוחה שאפגוש אנשים טובים ושזאת קבוצה מצומצמת – מה שמהווה יתרון עצום. מעבר לכך, ד"ר איתמר ברנר הרשים אותי וגם התכנית עצמה מאוד עניינה אותי. ולא התבדתי. גיליתי מרצים מעולים, אנשים פלורליסטים, עם ראש פתוח, שמוכנים להקשיב ולומר את דעתם, לעמוד עליה ולהוכיח אותה, אבל הרגשתי שכשאשה חילונית-מסורתית נתנו לי את כל המקום להביע את דעתי ולומר את אשר ליבי, לבוא עם האג'נדה שלי, לשים אותה על השולחן ולבחון אותה ולהתפלמס איתה וזה היה בעיני חוויה אישית מרתקת. זה נגע בי ובזהות האישית שלי ופיתח אותי באופן האישי, אם מסגרת חינוכית מצליחה לעשות זאת, היא שווה עולם".

להרשמה לתוכנית 'מאירים' למנהיגות לחצו כאן

Additionally, paste this code immediately after the opening tag: