לימוד תנ"ך במכללת הרצוג
לימוד תנ"ך במכללת הרצוגצילום: מכללת הרצוג

"לימוד התנ"ך בעולם האקדמי זה לא דבר פשוט. ברמה העקרונית, יש הרבה שמפחדים מזה, בגלל ביקורת המקרא והיבטים שונים. הרגשתי שבמכללת הרצוג יש את האיזון הנכון בין עולם המחקר לבין יראת שמיים ונאמנות להלכה ולמסורת. זאת הייתה נקודה מאוד חזקה. הרגשתי שמי שמעביר את הדברים, מגיע מתוך עולם של תורה וממילא גם כאשר הוא משלב את ההיבט המחקרי, החיבור נעשה בצורה נכונה והאיזון בין המחקר לבין התורה הוא מדויק".

כך מעיד אסף זילברפלד, בוגר תואר שני לתנ"ך במכללה האקדמית הרצוג. כבר שנים רבות שהוא משמש כמחנך ומורה לתנ"ך בישיבות תיכונית, בבתי ספר יסודיים, וכן מרצה בשלל נושאים. "אין ספק שכאשר אני מדבר עם נוער בנושאים שקשורים לעולם היהדות, מטבע הדברים נכנסים גם מושגים תנ"כיים, כך שהכלים והידע שרכשתי, מלווים אותי גם בהרצאות וגם בכיתה".

אסף זילברפלד
אסף זילברפלדצילום: מכללת הרצוג

להרשמה לחוג ללימודי תנך במכללת הרצוג לחצו כאן

היות והוא מתגורר בפרדס חנה המרוחקת קמעא מירושלים, הבחירה ללמוד תואר שני בתנ"ך במכללת הרצוג, לא הייתה פשוטה, אך משתלמת. "זה דרש ממני לקום בכל פעם בחמש בבוקר כדי להספיק להגיע ללימודים בירושלים", הוא נזכר. "אבל בהחלט זה היה משתלם עבורי. הרגשתי שנפתח בפני עולם רחב של הסתכלות על התנ"ך בהיבט מדוקדק, לא רק לקרוא אותו מבחוץ, אלא להעמיק בו ולתת לי כלים איך להצליח להרחיב את המבט שלי, כדי להורות תנ"ך בצורה טובה יותר".

מטבע הדברים, היות ומדובר בתואר שני, פחות מתמקדים במתודיקה ופדגוגיה של העברת שיעור, אלא יותר בהעמקת התנ"ך. "לראות בתנ"ך את הנקודות המחודדות שמאפשרות להאהיב את התנ"ך על התלמידים כדי שהם יפנימו שיש כאן משהו גדול. דבר ה' שמתגלה בכל מילה ובכל משפט בתנ"ך. היו מרצים שלמרות שמדובר באקדמיה, הצליחו לדבר בשפה כזאת. זאת חלק מהגישה המיוחדת של מכללת הרצוג. כשאני בכיתה אני מרגיש אני מביא איתי את הכלים ואת הרוח שקבלתי במכללת הרצוג".

לא סוד הוא שהתנ"ך מהווה ספינת הדגל של המכללה האקדמית הרצוג. הביקוש הרב ללימוד התואר השני בתנ"ך מעיד על הרצון ללמוד מהמומחים בתחום ולרכוש כלים טכנולוגים להוראת התנ"ך במאה ה21. "חלק גדול הסטודנטים אצלנו הם מורים בעצמם לתנ"ך, מורים בתחומים אחרי שרוצים להרחיב את האפשרויות שלהם להוראת תנ"ך וכן בעלי מקצועות חופשיים שמעוניינים להרחיב את תחומי הדעת שלהם", מאפיין ד"ר אלי חדד, ראש החוג לתנ"ך בתואר השני.

במסגרת התכנית ישנם קורסים שהאופי שלהם מתמקד בדרכי הוראה, דהיינו שיטות חדשניות ושימוש במחשבים וכל מיני תוכנות ואפליקציות כחלק מההוראה שלהם וגם סדנאות שקשורות בתהליכים שקורים בכיתה או לשיפור דרכי ההוראה של המורה עצמו. "לא מעט מבוגרי הקורסים העידו על עצמם שהם כבר לא יהיו אותם מורים כמו שהיו קודם לכן, בעקבות השיפור המשמעותי בכלים שרכשו אצלנו. הן בתחום המחשוב והן בתחום השיח וניהול הכיתה עצמה, מעבר להרחבת והעמקת הדעת בתנ"ך עצמו – שהוא כמובן חלק ממבנה התכנית עצמה. הבוגרים שלנו הופכים להיות מורים-מנהיגים, חלקם אף ממשיכים לדוקטורט בתנ"ך".

קהל היעד השני שמגיע בעיקר להרחיב את הדעת בתחומי התנ"ך, נהנה מהגישה המיוחדת של מכללת הרצוג ללימוד התנ"ך. "בקשר שבין התנ"ך, לבין הארץ, ההיסטוריה, הארכיאולוגיה ושיטות נוספות של לימוד התנ"ך. הן בתחום הספרותי והן בהקשרים לתחומים ריאלים כמו היסטוריה וגיאוגרפיה. כל אלו, תוך כדי העמקה בספרים שונים של תנ"ך והן מחוצה לו – מקנים ידע ייחודי לתלמידי המכללה. בסיום לימודי התכנית, אין אחד שמתאכזב, כולם מרגישים מועצמים מהרחבת הדעת בתנ"ך ומהכלים והיכולות שלהם ללמד באופנים שונים".

להרשמה לחוג ללימודי תנך במכללת הרצוג לחצו כאן

"החוג לתנ"ך במכללת הרצוג – הוא בעצם תורה קדומה בקנקנים חדשים", כך מגדיר זאת הרב ד"ר שוקי רייס, ראש החוג בתואר ראשון בתנ"ך וראש מיזם התנ"ך במכללת הרצוג. לדבריו, החוג לתנ"ך עומד על ארבע רגליים, בהם הוא מתמקד: הראשון הוא לימוד התנ"ך כלימוד בעל משמעות אמונית. "לימוד דבר ה' ונביאיו באופן ישיר ובלתי אמצעי בדרך פשוטו של מקרא. הלימוד נעשה על פי התפיסה הממשיכה את שרשרת פרשנות עולם בית המדרש וארון הספרים היהודי".

הרב ד"ר שוקי רייס
הרב ד"ר שוקי רייסצילום: מכללת הרצוג

השני הוא לימוד אמוני לצד שיח מחקרי. "הבנת התנ"ך על רקע תקופתו הרקע הגיאוגרפי והריאלי - לימוד המשלב טיולים עם התנ"ך בארץ ולימוד מתוך שיח עם עולם המחקר וגילוייו". השלישי הוא לימוד רלוונטי וקיומי. "לימוד התנ"ך כלימוד והוראה מחוללי זהות למורים ולתלמידיהם. לימוד התנ"ך מתוך הבנה שהנבואות נצרכו לדורות ושערכי המקרא רלוונטיים ללומד כאדם כחלק מקהילה וכפרט בתוך עם מתוך הקשרים לאומיים ומתוך זיקה לעם ולארץ". הרביעי הוא לימוד והוראה בכלים טכנולוגיים וחדשניים. "החוג לתנ"ך רואה אתגר גדול ליישם את האמונות והדעות של עולם התנ"ך בתוך עולם החדשנות והטכנולוגיה. שימוש בסרטי וידאו, במפות דיגיטליות ושימוש באפליקציות וברשתות החברתיות ללמידה ולהוראה קנקנים אלו מאפיינים חלק מדרכי הלמידה וההוראה בחוג".

"למכללת הרצוג מוניטין של עשרות שנים בהובלה, מחקר ופרשנות התנ"ך", מוסיף הרב ד"ר רייס. "ימי עיון בתנ"ך, כתב עת 'מגדים', ועוד כמה מיזמים שונים ששמים בהם את התנ"ך במרכז. מי שבא ללמוד אצלנו תואר שני, נהנה מכל הנסיון והמוניטין הזה ושם אותו בקדמת הבמה, מבחינת היכולת שלו להתפתחות מקצועית. מעבר להתמקצעות שלו ורכישת כלים יישומים בהוראת התנ"ך בצורה משמעותית במערכת החינוך, הוא יכול להיות רכז לימוד תנ"ך בבית הספר בו הוא מלמד ולעסוק בכתיבת תכניות לימודים והוא יכול להמשיך לדוקטורט".

להרשמה לחוג ללימודי תנך במכללת הרצוג לחצו כאן

Additionally, paste this code immediately after the opening tag: