אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

ראש הממשלה נפתלי בנט כינס אמש (א׳) את קבינט הקורונה בירושלים, שהחליט על פתיחת מערכת החינוך ב-1 בספטמבר תוך איזון צרכי המשק עם הצרכים האפידימיולוגיים.

שנת הלימודים תיפתח כסדרה ביום רביעי ה-1 בספטמבר 2021, כ"ד באלול תשפ"א.

תלמידי מערכת החינוך יחוסנו בשטח בית הספר בשעות הלימודים, בהתאם לצורך ובכפוף לאישור ההורים.

ביום פתיחת שנת הלימודים, יידרשו תלמידים עד גיל 12 להציג אישור הורים לביצוע בדיקת אנטיגן שתוצאתה שלילית.

כיתות ח׳-יב׳ בערים אדומות: כיתה שבה היקף התלמידים המחוסנים יהיה נמוך מ-70% תעבור ללמידה מקוונת. מעל 70% מחוסנים - הכיתה תישאר בלמידה פרונטלית. רף ההתחסנות יכלול תלמידים מחוסנים, מחלימים ובעלי תוצאת בדיקה סרולוגית (נוגדנים) חיובית.

עוד החליט הקבינט כי מתווה "התו הירוק" יחול גם על צוותי ההוראה בגני ילדים ובבתי הספר, וכן על הצוותים המטפלים במערכת הבריאות.

בדיון השתתפו שר הבריאות, שר הביטחון, שר החוץ, שר המשפטים, השר לביטחון הפנים, שרת הכלכלה והתעשייה, שרת הפנים, שרת החינוך, שר התיירות, שר הבינוי והשיכון, שר במשרד האוצר, השרה לשוויון חברתי, השרה להגנת הסביבה, מזכיר הממשלה, מפכ"ל המשטרה, מנכ"ל משרד רה"מ, מנכ"ל משרד הבריאות, מנכ"ל משרד החינוך, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, מפקד פיקוד העורף, ממונה הקורונה, ראש שירותי בריאות הציבור, המשנה לראש המל"ל, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, עוזר שר הביטחון להתגוננות, מזכ“לית הסתדרות המורים, יו"ר הנהגת ההורים הארצית, פרופ' רן בליצר, פרופ' אלי וקסמן פרופ' ערן סגל.

מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש התייחס הבוקר (שני) לאישור המתווה ואמר: "אני שלם עם ההחלטה בנקודת הזמן הזאת, יש יתרונות מסוימים לפתיחה הזאת".

בראיון ל-103FM הוא ציין כי במהלך הדיונים היו מתנגדים לפתיחה המתוכננת. "היו קולות שאמרו 'בגלל רמת התחלואה, מספר הנדבקים והחשש שפתיחת הלימודים תעלה את המספר, לדחות את זה'. בימים האחרונים אנו על רמה קבועה של חולים קשים מדי יום, יש האטה בעלייה ואני מקווה שתהיה עצירה ואפילו עצירה בימים הקרובים. ההצעות היו לדחות בעשרה ימים, לפתוח אחרי ראש השנה או לאחר החגים".

מערכת החינוך החרדית נפתחה לפני שבועיים ועל פי הנתונים חלה עלייה בתחלואה כתוצאה מכך. פרופ' אש הודה כי "ההיערכות הייתה יחסית מאוחרת בשביל פתיחת הלימודים במערכת החרדית, לא הספקנו לעשות את כל הצעדים שאנחנו עושים עכשיו. אני מקווה שנצליח להשתלט על זה. אני רואה סימני התמתנות ומקווה שכך נמשיך לראות. אני מקווה שעצם ביצוע הבדיקות ימנע חלק מההדבקות".

בהמשך, התייחס לסוגיית סרבני החיסון בקרב צוותי ההוראה, והבהיר: "צריך לחייב את המורה או להתחסן או להיבדק פעם בשבוע או פעמיים, אם לא, הוא לא יכול להמשיך ללמד". עוד הוסיף, ואמר: "הנושא הזה עדיין לא סגור, לא ברור אם המורים הללו יקבלו משכורת". באשר לתלמידים שלא יתחסנו, אמר: "יש חוק חינוך חובה, והתלמיד ימשיך לבוא לבית הספר. אנחנו לא רוצים לפגוע בתלמידים. כיתות בהן אחוז ההתחסנות יהיה נמוך מ-70 אחוז באזורים אדומים ילמדו בזום".

כמו כן, מנכ"ל משרד הבריאות התייחס למבצע החיסונים שעתיד להתבצע בבתי הספר במהלך שעות הלימודים, והסביר: "נצטרך לבחור את המקומות בהם הערך של הבאת ניידות החיסון יהיה יותר גדול. זה עוד מבצע מורכב מאוד שנצטרך לראות איך מוציאים אותו לפועל בתחילת שנת הלימודים".