ראש הממשלה נפתלי בנט
ראש הממשלה נפתלי בנטצילום: משה מזרחי

ראש הממשלה נפתלי בנט ייצא היום לוושינגטון כדי לערוך סדרת פגישות מדיניות, ובראשן פגישה בבית הלבן עם הנשיא ה-46 ג'ו ביידן, לראשונה מאז נכנסו השניים לתפקידיהם.

בעיתון 'ישראל היום' דווח כי במוקד השיחות, ככל הנראה, יהיה הניסיון של ישראל להשפיע על המגעים הבינלאומיים מול איראן, ולמנוע הגעה להסכם שדומה לזה המקורי משנת ,2015 לאור החשש שהוא יקדם את איראן לפצצה גרעינית.

מדובר בנסיעה המדינית הראשונה של בנט, אף שלפי דיווחים לא רשמיים הוא נפגש עם המלך עבדאללה בירדן ביולי. הפגישה עם ביידן צפויה להיערך ביום חמישי לקראת הצהריים (שעון מקומי) ותתקיים כשברקע המשך העיסוק הבינלאומי באפגניסטן.

כפי שדווח, גורם מדיני אמר כי העובדה שהאמריקנים מקדישים זמן כה יקר לפסגת מנהיגים פיזית, בעיצומם של האירועים השונים ובמקביל למגיפת הקורונה, מלמדת על חשיבות הביקור מצידם. "ראוי לציין, שלצד העיסוק באפגניסטן, האמריקנים עדיין שמים את הביקור הזה בעדיפות עליונה, מה שמשקף את הרוח הטובה והמחויבות האמריקנית לישראל, וגם את הרוח החדשה של הממשלה והמסר החדש שמגיע מישראל - חיבור לכל רוחב הקשת הפוליטית האמריקנית מתוך הידברות והקשבה וחוסר דוגמטיות", כך אמר הגורם.

בנט צפוי להיפגש גם עם בכירים נוספים בממשל ביידן. הפגישות המסתמנות הן עם מזכיר ההגנה לויד אוסטין, מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, והיועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן, אך עדיין מתנהלים תיאומים אחרונים. לטענת הגורם המדיני, בין ממשלת ישראל הנוכחית לבין הממשל בוושינגטון נוצרו "קשרי עבודה אינטימיים, חלקים וקשובים מאוד, שמתבססים על הבנה הדדית בנוגע לקשיים ולסדרי העדיפויות".

הגורם חזר והדגיש, כפי שנאמר בהכרזה על הפגישה בשבוע שעבר, כי איראן תהיה סוגיה מרכזית בשיחות בין ביידן לבנט, ובין הצוותים שלהם, וזאת על רקע המצב החדש שנוצר בעקבות בחירתו של אברהים ראיסי, מועמד קיצוני ביותר, לנשיאות איראן. הגורם אמר כי הפגישה מתקיימת לאחר למידה סדורה שנעשתה בלשכתו של בנט סביב הסוגיה האיראנית, וראש הממשלה סבור ש"אין ערך אמיתי בחזרה להסכם, כי הוא עונה על פחות דברים ממה שענה בשנת 2015".

בחודשים האחרונים רמת העשרת האורניום באיראן וכמות האורניום המועשר לדרגה גבוהה זינקו באופן משמעותי, במקביל לשיחות שמתקיימות בווינה על החזרה להסכם, והחשש הישראלי הוא שגם אם הצדדים יסכימו לחזור להסכם, תוקף הסעיפים המרכזיים שמגבילים את איראן יפוג בעוד שנים בודדות, והידע שנצבר בשנים האחרונות יישאר, ובכך יסללו את דרכה לפצצה.

הגורם הפנה אצבע מאשימה לממשלה הקודמת. "הירושה שקיבלנו היא קשה מאוד. בסופו של דבר, אחרי כל הרטוריקה, איראן נמצאת בנקודה המתקדמת ביותר בתוכנית הגרעין שלה מבחינת העשרה. חזרה להסכם תהיה טעות, כי המתנות שהוא יעניק לאיראנים בדמות הסרת הסנקציות יתנו להם את המ שאבים להתנהג בצורה אגרסיבית כמו אחרי ",2015 הסביר הגורם. "יש פה אתגר מאוד גדול וגם הזדמנות". לדברי הגורם, בנט צפוי להציג "אסטרטגיה סדורה להתמודדות עם הרגע הזה בהיסטוריה".