יוסי דגן
יוסי דגןצילום: Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט צפוי להיפגש היום עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. על פי הדיווחים השניים ידונו בסוגיית אירן, המזרח התיכון וגם בסוגיית יהודה ושומרון. הצפי הוא שהנשיא ביידן יקרא שוב לשוב למשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, לחתור לוויתורים שונים.

האירועים האחרונים ומנוסת ארצות הברית מאפגניסטן, תוך הפקרת האוכלוסיה המקומית, צריכה להיות תמרור אזהרה בוהק מבחינתנו בהקשר הזה.

כששר החוץ האמריקני, ג'ון קרי, יצא למסע "שלום" למזרח התיכון בשנת 2013 הוא ביקש להקים מדינה פלסטינית בשטחי יהודה ושומרון. ומה יהיה על הביטחון? נאמן לגישה הפרוגרסיבית המנותקת, הוא הציע ברצינות שצבא המדינה הפלסטינית ישמור על ביטחון ישראל בבקעה ובהר. הוא הביא כחיזוק לרעיון את ההצלחה הגדולה של הדגם שהקימה ארצות הברית באפגניסטן. שורה של אנשי ביטחון ישראליים בדימוס תמכו בהתלהבות בהצעה, וחיזקו אותו בעצומות ויח"צ, כרגיל, כפי שהמליצו ערב אוסלו וערב ה"התנתקות", וכפי שהמליצו בזמנו למסור את הגולן

שר הביטחון דאג, משה יעלון, התפוצץ וכינה את הגישה של קרי כ"אובססיה משיחית", וישראל דחתה את ההצעה הנדיבה. ההתמוטטות האמריקנית המשפילה, שהעם באפגניסטן ישלם את מחירה, הייתה מתרחשת בישראל עוד קודם, אילו ממשלה ישראלית הייתה מסכימה לנוסחה המטורפת של הקמת מדינה פלסטינית. כרגיל, ישראל הייתה משלמת את המחיר.

אפגניסטן נכבשה על ידי ארצות הברית, למרות שהיא מרוחקת אלפי קילומטרים ממנה, כי שימשה כבסיס למחבלי אלקעידה, שמוטטו ב-2001 את בנייני התאומים בניו יורק. יהודה ושומרון ממוקמים מעל מרכז ישראל. על ירושלים הבירה, 10 ק"מ מנתב"ג, 12 ק"מ מבאר שבע, 8 מעפולה ו-20 ק"מ מתל אביב.

לא מדובר רק ביישובים, אלא גם אתרים אסטרטגיים: 25 ק"מ מבסיסי חיל האוויר חצור ותל נוף, 12 ק"מ מרמת דוד, 16 מנבטים, 26 מחצרים, 36 ק"מ בסך הכול מהכור בדימונה. לא ברור כיצד דנים בכלל ברעיון לתת את לב הארץ למדינת טרור בעלת מאפיינים אנטישמיים, בייחוד אחרי הכישלונות המדממים באוסלו ובעזה. כבר היום מורידה עזה את תל אביב למקלטים כשמתחשק לה, ישראל רועדת לפני כל אירוויזיון, ביקור חשוב או מופע גדול, שמע כנופיית הפרחחים שאנחנו נתנו לה את עזה, תחליט לשבש אותם.

ארצות הברית ויתרה על ארץ רחוקה שכבשה כנקמה על מגה-פיגוע נגדה. במקרה שלנו מדובר על לב המולדת היהודית שאליה התגעגנו כעם 2,000 שנה. זו מקום שמגדיר את זהותנו, ויתור עליו עלול להגביר את אובדן הזהות. אין, ולא היה, עם בעולם שמוכן לוותר על מולדתו, אפילו לא ארצות הברית הפרוגרסיבית. זהו רעיון ששמור רק לנו, כי בכלל הסכמנו לו אחרי אלפי שנים בגלות שלא העלנו על הדעת לוותר עליה.

ראש הממשלה בנט אמר בראיון לניו יורק טיימס בתחילת ביקורו בארהב דברים שחלקם חשובים וחלקם אינם יכולים להיות מקובלים בשום אופן. האמירה שלא תקום מדינת טרור בלב הארץ היא אמירה חשובה וכך גם האמירה שהממשלה הזו לא תפתור את "הסכסוך הישראלי פלסטיני". הנסיונות המשיחיים שהיו בעבר לנסות להגיע לפתרונות כאן ועכשיו של נסיגות תמורח טרור לא הוכיחו את עצמן ואין סיבה שימשיכו. יחד עם זאת האמירה שלא תהיה ריבונות היא אמירה שאיננה מקובלת. ולא מקובלת בשום פנים ואופן האמירה על הגבלת בניה "בהתאם לגידול טבעי", הריבונות על יהודה ושומרון היא צורך וחובה מוסרית של כל ראש ממשלה בישראל. האמירה שנתניהו התחייב שלא תהיה ריבונות בשנים הקרובות היא לא תשובה, משום שראש הממשלה תפקידו לקדם את מה שטוב למדינת ישראל. ובנייה בלב הארץ היא מה שטוב למדינת ישראל. תושבי יוש אינם סוג ג במדינה הזו, ולב הארץ ביהודה ושומרון הם לא סוג ד' בין חבלי המולדת שלנו . הציבור בישראל מצפה שתהיה תנופת בנייה ביהודה ושומרון. ולא נקבל מצב של הגבלת בנייה כפי שנעשה עכשיו.

נסיעתו של ראש הממשלה בנט לבית הלבן היא המבחן הראשון שלהממשלה בדינמיקה מול ארהב, משחק בבנייה ביו"ש מול ארה"ב עלולה לסכן את יו"ש ולכן את מדינת ישראל. צריך להגיד תודה על למעלה מ 2200 יחידות דיור שאושרו לבניה ביו"ש, ובאותה מידה צריך לחדד שמספר היחידות שאושרו לא עונה על הצורך של הגדילה והבנייה. של התוכניות שקיימות ובוודאי שלא מוצדקת ההצמדה לבנייה של הרשות הפלסטינית בשטחי C. הלקח של מה שקרה באפגניסטן הוא שכדי לשמור על הבטחון הלאומי של מדינת ישראל ולמנוע בניה של מדינת טרור בלב הארץ, יש צורך בתנופת בניה, ועל כן ראש הממשלה צריך להגיד את הדברים בצורה ברורה ולעמוד על כך.

עזיבת אפגניסטן היא מפולת שאחרי ארצות הברית תשרוד. עזיבת יהודה ושומרון היא מפולת שישראל לא תשרוד.