נפתלי בנט
נפתלי בנטצילום: אבי אוחיון /לע"מ

אחת מנקודות המחלוקת הידועות בין ישראל וארה"ב היא סביב הקמת קונסוליה אמריקנית לפלסטינים שתמוקם בירושלים, צעד בעייתי מבחינת ישראל שרואה בכך הבעת נכונות לחלוקה עתידית של ירושלים.

נכון לעכשיו, התכנון הוא לבנות את הקונסוליה ברחוב אגרון במקום בו עמדה הקונסוליה האמריקאית עד הקמת השגרירות בירושלים על ידי ממשל טראמפ.

מזכיר המדינה דאז מייק פומפאו הכריז בשנת 2018 שהקשר עם אוכלוסיית הרשות הפלסטינית יתקיים באמצעות מדור "לעניינים פלסטיניים" בשגרירות ארצות הברית בישראל ולא כמשלחת דיפלומטית נפרדת.

מאז כניסת ביידן לבית הלבן, שאלת הקונסוליה לפלסטינית עלתה שוב על השולחן. שאלנו גורם מדיני בפמליית ראש הממשלה נפתלי בנט האם נושא הקונסוליה עלה בשיחות עם נציגי ממשל ביידן והנשיא עצמו במהלך הביקור בארה"ב.

הגורם הבהיר באוזננו שהנושא אכן עלה אבל הדגיש שמדובר בנושא ששני הצדדים חלוקים לגביו. "זה נושא פתוח", אמר הגורם המדיני, "העמדה של ישראל ידועה והיא שלישראל יש בירה והיא בירת ישראל בלבד".

לשאלתנו האם ישראל תבהיר שבשום פנים ואופן הקונסוליה לא תוקם בירושלים ענה הגורם שבשלב הזה הנושא "מכודרר" לדבריו והוא יטופל אם העניין ייהפך ממשי.

בנושא נוסף הסכימו ביידן ובנט שלא להסכים: הבנייה ביהודה ושומרון. הוחלט שהאמריקנים לא יפעילו לחץ על ישראל בעניין, והיא לא תבנה שם בצורה מאסיבית.

הסטטוס קוו יימשך כפי שהיה בממשלות הקודמות. ״שני הצדדים נחושים שלא להגדיר את מערכת היחסים באמצעות העניין הזה״, הסביר גורם מדיני.

במהלך פגישתו עם ביידן הציג ראש הממשלה מספר מטרות והתניות בעניין רצועת עזה - הוא דיבר על הפסקה מיידית של ירי ומצבור טילים והתייחס גם לסוגיית השבויים והנעדרים. שר החוץ האמריקני בלינקן טען כי אין לקשור בין החזרת הבנים לסוגיות הומניטריות בסיסיות, דוגמת חשמל ודלקים.

במהלך הפגישות בוושינגטון, הורה הנשיא ביידן לקדם את הכנסתה של ישראל לתוכנית הפטור מוויזות, דבר שישרת גם אזרחים אמריקנים וגם אזרחים ישראלים המבקשים להגיע לארצות הברית.

ראש הממשלה נפתלי בנט המריא הבוקר (ראשון, שעון לישראל) מוושינגטון די.סי. לנמל התעופה בן גוריון, בתום ביקור של מספר ימים בבירת ארצות הברית.

לפני ההמראה אמר בנט לכתבים שמלווים אותו: ''אנחנו מיד נמריא חזרה מביקור מוצלח בוושינגטון ששיאו פגישה עם ביידן. היתה פגישה חמה מאוד ומועילה מאוד", סיפר בנט. ''בין ביידן לביני נוצר קשר ישיר ואישי שהושתת על אמון.

"אנחנו השגנו את כל המטרות שהצבנו ומעבר לכך. סיכמנו על עבודה אסטרטגית משותפת לבלימת מירוץ אירני לגרעין. התקדמנו צעד משמעותי בנושא בנין הכח הישראלי ונושא שמעסיק הרבה מאוד ישראלים הפטור מויזה: לראשונה ביידן הורה להתקדם ולסגור את העניין במהירות האפשרית. אני רוצה להודות לביידן על קבלת פנים למה מאוד".

ראש הממשלה סיפר כי במהלך הלילה צה"ל תקף ברצועת עזה בתגובה להפרחת בלוני תבערה לעבר ישראל. "כמו שאמרתי. נפעל בעזה לפי האינטרס שלנו. הכתובת בעזה היתה ונשארה חמאס''.

במהלך הפגישה בין ראש הממשלה בנט ונשיא ארה"ב ביידן, העניק בנט מתנה לביידן - מנורת שמן עתיקה. מדובר במנורה מתקופתו של המלך הורדוס שהתגלתה במצדה ונראה כי השתמשו בה בין השנים 63 לפני הספירה ל-330 לספירה.

בהקדשה שנחרטה כל כלי הזכוכית בו נשמרה המתנה כתב ראש הממשלה לנשיא האמריקני: "בהערכה רבה על תמיכתך הבלתי מעורערת בישראל ועל ידידותך החמה".

בנט שוחח עם התקשורת לאחר פגישתו עם הנשיא ביידן בבית הלבן וסיפר "הייתה פגישה מצוינת, במיוחד בארבע עיניים, והיא הייתה בעיקרה פגישת עבודה. הייתה תחושה כאילו אנחנו מכירים אחד את השני תקופה ארוכה".

מצאתי מנהיג שאוהב את ישראל", הוא הוסיף, "יודע בדיוק מה הוא רוצה וקשוב גם לצרכים שלנו".

"ביחס לאיראן", סיפר בנט, "גם הנשיא ביידן וגם אנחנו נחושים שאיראן לא תוכל להגיע לנשק גרעיני אף פעם. אני שמח שאנחנו מסכימים על היעד, ובדרגי עבודה אנחנו נעבוד בימים, בשבועות ובחודשים הקרובים כדי לפתח את ערוצי שיתוף הפעולה. צריך לומר - אין הרבה זמן, הנושא הוא דחוף ולא סובל דיחוי".

בנט סיפר שנוצר קשר אישי בינו לבין הנשיא, "ברמה של להרים טלפון אחד לשני כשצריך" ושהוא הזמין את ביידן לביקור בישראל לאחר שייגמר 'גל זן הדלתא'.

"אני מודה לנשיא ולכל הצוות שלו על הנחישות שלהם לקיים את הפגישה", סיכם בנט, "הנשיא מיד אמר אתמול 'אנחנו מקיימים את הפגישה באופן מלא' ובסוף זה גם התארך. אני מודה להם על הקשב ועל המיקוד בעודם בעיצומו של אירוע אמריקני לא פשוט".