שמעון אלקבץ
שמעון אלקבץצילום: משה שי, פלאש 90

פרס מפקד גלי צה"ל למצוינות יוענק השנה בשמונה תחומים: אקטואליה, צבא וביטחון, מוסיקה, תרבות ובידור, ביכורים, דיגיטל, הסכתים, מבצעי שידור מיוחדים ותכניות תעודה.

בשני תחומים החליט השנה חבר השופטים להעניק שני פרסים: בתחום הביכורים ובתחום התרבות והבידור. חבר השופטות כלל השנה את תא"ל (מיל') שרון ניר (יו"ר), ד"ר מירב אלוש-לברון וד"ר יופי תירוש.

אלה התכניות הזוכות:

בתחום האקטואליה, זכתה סדרת הכתבות "נגישות לצדק".

בסדרת הכתבות ״נגישות לצדק״, ששודרה ב"בוקר טוב ישראל" עם אפי טריגר, הביאה פיי גוטמן שלושה סיפורים של אנשים עם מוגבלות, שהתגלגלו לחדרי חקירה, תאי מעצר ובתי משפט - כל זאת ללא הנגשה לצרכיהם המיוחדים, בניגוד לחוק, והם נושאים את הטראומה עד עצם היום הזה. אחד מהם, עידן בנציון זכרונו לברכה, אף שם קץ לחייו.

עריכה והגשה: פיי גוטמן, ביצוע טכני: אורי אגסי

בתחום "צבא וביטחון" זכתה התכנית "מזיכרון לעצמאות".

בשעות האחרונות של יום הזיכרון, רגע לפני שאת מקום התוגה תופסת צהלת העצמאות - משדר על התפר, שבו שיחות עם משיאי המשואות וחזרה לאירועים ולאנשים שהשתתפו בהקמת המדינה.

מסע תודעתי וחברתי, דרך ראיונות ושיחות, בנבכי המעבר המורכב מיום הזיכרון ליום העצמאות.

עורכת ראשית של שידורי יום הזיכרון: טלי ליפקין שחק, עורך משנה: מוטי נוה, עורך המישדר: נמרוד קהלני, הפקה: עמרי שדר אינספקטור ונויה מאירי, הגשה: אלעזר בן לולו ושני חיימוביץ', משתתפים: מוטי נוה, תמנע צרי, דניאל סלומון, תמר ליברמן, מרים בלוך, ביצוע טכני: דביר יהודה ורוני טרנובסקי

בתחום תכניות התעודה, זכתה התכנית "הכוויתים".

מסע חייהם ויצירתם המופתית של צמד האחים סאלח ודאוד אל-כוויתי, ממייסדי המוזיקה העיראקית המודרנית, שהיו ידועים בכל רחבי העולם הערבי, ובהגיעם לישראל בשנת 1951 הפכו לאלמונים. השניים זכו לעדנה רק שנים אחרי מותם, במידה רבה הודות לזמר והיוצר דודו טסה, נכדו של דאוד. בתכנית משולבים קטעים מיצירותיהם וסיפורים מרגשים על חייהם שם – בחצרות המלוכה ובקרב העילית המוזיקלית של עיראק, כווית ובחריין – וכן עדותו ומחקרו של שלמה אל-קוויטי, בנו של סאלח אל-כוויתי.

עריכה: אילנה בנימין, הגשה: ג'קי חוגי, ביצוע טכני: עומר נחום ונועם ברלחיס

בתחום הדיגיטל, זכתה סדרת הרשת "למה שלא תקבל אותי ככה".

הסרטון הראשון בסדרה, שהופק ע"י צוות הדיגיטל של גלי צה"ל, נולד מרעיון של חיילת המחלקה, שחברתה התמודדה עם מחלה סופנית, והדבר הקשה עליה מאוד בעולם הדייטים. בסרטון עלו שאלות כמו - איך ובאיזה שלב של הפגישה לספר לו? איך להתמודד עם תגובתו, עם רחמים, כעס, או אפילו תשובות פוגעניות? איך מצליחים לשלב אהבה ומחלה? בסרטון הסכימו שתי בחורות אמיצות לענות בפתיחות על כל השאלות האלה, ולרגש עד מאוד כשהן מספרות פרטים חשופים מהתמודדותן האישית. בעקבות פניות הצופים הופק גם סרטון מנקודת מבט גברית.

עריכה והפקה: שיר הדס מאיר, עידו קנר, ליהי גינדי לוי, שיר רגב, עדן ארפי, אור חיות ואייל דולב, עיצוב גרפי: אופיר דנן

בתחום תכניות הביכורים, הפרס למשדר שכל עושיו הם חיילים, זכו שתי תכניות: "על דוכן העדות" ו"שינוי כיוון".


"על דוכן העדות": לרגל יום הזיכרון לשואה ולגבורה שודרה תכנית מיוחדת המבקשת לעמוד על הפערים שבין משפט אייכמן למשפט דמיאניוק - שני משפטי הנאצים היחידים שהתקיימו אי פעם בישראל, בהפרש 25 שנה. מה מבחין בין צמד המשפטים האלה, כיצד משפיע הזיכרון על המשפט ומה מקום העדות ההיסטורית בבית המשפט? שני המשפטים תועדו - בארכיון גלי צה''ל ובמקומות אחרים – ולכן ניתן לבחון ממרחק השנים כיצד משפיעים המשפט והזיכרון זה על זה. התכנית בדקה למה מה שצלח במשפט אחד - כשל בשני, וכן מה התרומה של שני המשפטים יחד ושל כל אחד מהם בנפרד - לזיכרון השואה בתרבות הישראלית.

עורכת יום השידורים: מאיה גייר, עריכה והפקה: טבע אלמוג ודניאל סלומון, הגשה: דניאל סלומון, ביצוע טכני: דניאל שבתאי, מיכאל אבו, אחינועם ויינברג ורועי מרקס

"שינוי כיוון" - 15 שנה למלחמת לבנון השנייה: לרגל יום הזיכרון שודרה בגלי צה"ל תכנית בת שעה הסוקרת את סיפור הקרב האחרון במלחמה- הקרב בסלוקי ומתמקדת בסיפוריהם של שני נופלים: יער בן גיאת, מגדוד 931 של הנח"ל ואיתי שטיינברגר, מפלס"ר חטיבה 401 של השריון. יער ואיתי לא נפגשו מעולם, הם לחמו יחד בקווים מקבילים ונהרגו בהפרש מספר שעות, כאשר הצילו את חיי חבריהם לצוות. גם בחייהם נראה שצעדו בקווים מקבילים: יער גדל בקיבוץ נחשולים ואיתי בכרמי יוסף. איתי היה משוטט עם מצלמה בפק"ל הלוחם שלו, ויער צילם וביים סרטים. ציורים שצייר יער ופסלים שיצר איתי מקשטים את בתי המשפחות. התכנית נחתמה בהספד שכתב דוד גרוסמן לבנו אורי, שריונר שנהרג גם הוא ביום האחרון בסלוקי.

עורכת ראשית של שידורי יום הזיכרון: טלי ליפקין שחק, עורך משנה: מוטי נוה, עריכה, הפקה והגשה: נוגה זלצר ויעל צ'כנובר, ביצוע טכני: אורי אגסי ונעם הרמן

בתחום ההסכתים (פודקאסטים), זכה ההסכת "האחיות גרים".

נועה מנהיים ואיילת טריאסט יוצאות מידי שבוע לשוטט במרחבי הפרא של התרבות ומדברות על היצירות, האירועים והדמויות שעיצבו אותה. בסקרנות וללא חת הן מלטפות מפלצות, מנגחות גיבורים ומנווטות דרכן בין מצוקי מיתוסים קדומים, דרך חתחתי הספרות המודרנית, במעבה יערות הרעיונות החשוכים והישר אל זוהר הביצות המתעתע של הוליווד ונטפליקס. זה המקום שבו בורחים אל מחוזות הדמיון, רק כדי לגלות שהמציאות לא נוראה כל כך.

עריכה והגשה: איילת טריאסט ונועה מנהיים, הפקה: רועי קילקר

בתחום "מוזיקה, תרבות ובידור" זכו שתי תכניות: התכנית השבועית "גילוי דעת" וכן התכנית המיוחדת בהפקת גלגלצ "יואב קוטנר פוגש את חוה אלברשטיין" .

"גילוי דעת"

התכנית עוסקת מדי שבוע בנושא אחר, הנובע מציון אירוע היסטורי או אקטואלי, ומקיפה מגוון תחומי דעת הקשורים אליו, בין היתר בפיזיקה, פסיכולוגיה, ספורט, פילוסופיה, ביולוגיה, תרבות ועוד. התכנית משלבת אלמנטים רדיופוניים מגוונים מלבד ראיונות טלפוניים כגון: תסכיתים, טורים אישיים, שירים בהפקה מקורית, ופינות מדעיות. כולם נכתבים, מוקלטים ונערכים על ידי צוות החיילים והחיילות. התכנית נבנית באופן אסוציאטיבי, מתוך הידע הכללי וההקשרים המדעיים, המילוליים והתרבותיים של הצוות. כך, הנושאים העולים בה הולכים ומתרחקים מהנושא המקורי.

עריכה: ענבל גזית, מפיקים: דניאל סלומון, עומר פתיתו, גאיה חלמיש, אביתר נכון ומשי אלמקייס הגשה: איתי הרמן וענבל גזית

"יואב קוטנר פוגש את חוה אלברשטיין"

כששתי אגדות נפגשות.

קוטנר המראיין המנוסה, הרגיש והידען, בשיחה פתוחה עם חוה אלברשטיין, מעמודי התווך של המוזיקה הישראלית. על הקריירה ארוכת השנים, על אז לעומת עכשיו, על מילות השירים החדשים ומה אפשר ללמוד מהם. שעתיים עם שירי האלבום החדש ״ערב אחר״ ושירים אהובים מכל השנים.

עריכה והגשה: יואב קוטנר, הפקה ראשית: נעם כהן גפן, הפקה: שיר אלמוזנינו, ביצוע טכני: נועם הרמן ונועם ישעיהו

בתחום "מבצעי שידור" זכה מיזם השידור "בחזרה ל'אחרי המלחמה' ".

בערב יום השואה 1986 שודרה בגלי צה"ל התכנית "אחרי המלחמה", במסגרתה חשפו לראשונה יהודה פוליקר ויעקב גלעד, צמד מוזיקאים צעירים ומוכשרים, את הקשר שלהם לנושא השואה. התכנית, ביוזמתה ובעריכתה של דלית עופר, הביאה שיחות אישיות של השניים עם הוריהם ניצולי השואה, במהלכן סיפרו בגילוי לב על ההשפעה של נוכחות הנושא בבית על כל תחומי חייהם. התכנית כללה גם מימד מוזיקלי. לבקשתה של עופר, עקב מיעוט שירים הקשורים לשואה באותה תקופה, יצר הצמד שירים שלימים היוו את הבסיס לאלבום המופת "אפר ואבק". בערב יום השואה שנת 2021, בחלוף 35 שנים בדיוק מערב שידור התכנית המקורית, משדר מיוחד בגלי צה"ל חזר אל גיבורי התכנית ההיא – יהודה פוליקר, יעקב גלעד ואמו הלינה בירנבאום וכן אל העורכת, דלית עופר. אלו סיפרו כיצד נולדה התכנית, איך השפיעו הדברים שעלו בה עליהם ועל היחסים עם הוריהם ומדוע הצליחה התכנית להוביל לשינוי ביחס הציבורי אל בני הדור השני לשואה. כמו כן סיפרו על האופן שבו נוצר, בעקבות התכנית, אלבום המופת "אפר ואבק".

עורכת יום השידורים ועריכה ראשית: מאיה גייר, עריכה והפקה: ערן גולני, בצוות ההפקה: אלעזר סלוטקי, הגשה: נעמי רביע, ביצוע טכני: מיכאל אבו ולדניאל שבתאי

שמעון אלקבץ, מפקד גלי צה"ל והעורך הראשי, הודה לחבר השופטות - יו"ר חבר השופטות תא"ל (מיל') שרון ניר, ד"ר מירב אלוש-לברון, ד"ר יופי תירוש, כמו כן לציפי גון גרוס ויעל חדאד - על ריכוז העבודה על הפרס והוסיף: "במשך 4 השנים שבהן פיקדתי על גלי צה"ל, נחשפתי לפלא היצירה שבתחנה הצבאית, המתקיימת בזכות עבודה קשה, כישרון אין קץ, מקצועיות ומסירות של החיילות והחיילים ושל האזרחיות והאזרחים שבה – כל אלה באים לידי ביטוי בתכניות המצוינות שזכו השנה".