יעל קליין
יעל קלייןצילום: ללא קרדיט

שערי בתי הספר ברחבי הארץ צפויים להיפתח ביום רביעי הקרוב ודרכם יעברו נרגשים כשניים וחצי מיליון תלמידים כאשר תקווה אחת בליבם - לחזור לשנת לימודים תקינה וארוכה.

בבתי הספר נערכים לקראת חזרתם ללימודים וביניהם בית הספר חמ"ד אלוני ממרא השוכן בקרית ארבע המוגדרת כרגע כעיר "אדומה".

"אני שמחה מאוד שפותחים את השנה, אני חושבת שהבנות זקוקות לעזרה לימודית ותמיכה נפשית, הפערים הלימודיים גבוהים מאוד אצלנו וגם קיימים פערים ריגשיים. יש לנו בנות שמתמודדות עם הרבה קשיים ורק עוגן ויציבות בבית הספר ומחנכת קרובה יכולים לעזור", אומרת יעל קליין מנהלת בית הספר.

סגנית בית הספר, שלומית גורביץ, משתפת גם היא בהתרגשות עם החזרה ללימודים: "אני אישית נורא שמחה לפגוש שוב את הבנות עם אנרגיות חדשות. אנחנו מקשטות את הכיתה כדי שתהיה התחלה טובה, נעימה וחדשה כמובן שזה מהול עם חשש לאור החגים בפתח. מצד אחד ללמד אותן על החגים ומצד שני לשמור עליהן כמה שיותר כדי שהן בעצמן יוכלו לקיים את החג בחיק המשפח".

אביה קאופמן שברביעי הקרוב תתחיל ללמוד בכיתה ו', מוכנה לקראת החזרה ללימודים ומספרת בהתרגשות על החלומות והחששות שלה לקראת השנה החדשה. "אני מרגישה מוזר", היא מודה ומוסיפה, "אחרי שנה של למידה דרך הזום זה מרגש אותי להתחיל שנה חדשה בבית הספר. מה שקשה בקורונה זה הריחוק ושלא תמיד אפשר להיפגש עם חברות. המחנכת תמיד עוזרת ואפילו באמצע החופש התקשרה ושאלה מה שלומי. בשנה שעברה היו גם שיחות אישיות בטלפון ובזום הרגשנו את התמיכה מכל בית הספר, תמיד היה למי לגשת", היא מתארת.

אביה קאופמן תתחיל כיתה ו'
אביה קאופמן תתחיל כיתה ו'צילום: יעל קליין

עבור קאופמן וחברותיה לכיתה השנה הקרובה עומדת להיות שנה מיוחדת כיוון שבמהלכה הן יחגגו בת מצווה ובסיומה יעברו לחטיבת הביניים. "זאת שנה אחרונה בבית ספר יסודי וזאת גם שנה שבה נחגוג בת מצווה, אני מקווה שנעבור אותה באופן מלא בבית ספר ולא פעם בזום ופעם פנים מול פנים. אני מתפללת שנצליח ושהקורונה כבר תיעלם", היא משתפת. לסיום היא אומרת שהקורונה גם הצליחה לקרב אותה יותר למשפחתה. "למדתי להיות יותר עם המשפחה ולמדתי להעריך את בית הספר", היא מסכמת.

קרית ארבע נכון לשעת כתיבת הכתבה מוכרזת כעיר אדומה והחשש מפני הדבקות בבית הספר גדולה. "קראתי להורים לבוא לקחת את הבדיקות הביתיות, המלצתי לעשות את זה הבנתי שזה לא חובה", אומרת מנהלת בית הספר. מחר צפוי להתקיים בשטח בית הספר בדיקות סרולוגיות לכ-2000 תלמידים המתגוררים בקרית ארבע והסביבה. "אני לא יודעת אם כולם יספיקו ולמה לצפות", היא אומרת ומדגישה, "אנחנו נותנים את כל השירות, את האולם, את המזגן ומקפיאים ארטיקים ומי שיבוא ירוויח".

כיצד אתם נערכים למנוע הדבקות בבית הספר? "אנחנו מקפידים מאוד על מסיכה וריחוק יש אצלנו מבצע שנקרא 'מבצע מסיכה', הסגנית ואני נכנסות במהלך היום לכיתות ובודקות האם הבנות עוטות מסיכה. יש פרס בסוף השבוע לכיתות מובילות. אנחנו משתדלים מאוד לא לערבב את הכיתות ולא לייצר פעילויות מעורבות, מה שנקרא לשמור על הקפסולה. דיברתי עם מורות והנחתי לעשות שיעורים במרחב הפתוח", היא מסבירה.

מנהלת בית הספר, קליין, ויועצת בית הספר נעמי הורביץ מרבות לשתף בפערים הריגשיים והנפשיים שגילו בקרב התלמידות בסיום השנה שעברה. "בסוף השנה ראינו לאט לאט את ההשלכות של הקורונה, היו בנות שאיבדו את תחושת השייכות והרגלי הלמידה והיה צריך לעזור להם להיכנס שוב", מספרת הורביץ ומפרטת, "עיקר הקשיים שראינו הם באיבוד תחושת השייכות. תלמידות שהיו מרגישות מנותקות מדברים שבית הספר יזם וכשחזרו הן הרגישו לא שייכות וגדל הפער, יש בנות שמלכתחילה מתמודדות עם בעיות נפשיות וכל מה שמגיע מעצים את זה. עיקר העבודה איתן היה בתוך הכיתה, הנחיה למחנכות איך לתת הרגשה לכל בת שאנחנו פה איתה כדי להשלים את החומרים, לדבר איתן על התחושה הזאת".

איך מבחינים בילדות האלה? "זה בא לידי ביטוי בהיעדרות שלהן מבית הספר, ובעיקר רואים את זה בהשתתפות ובמשחקים עם החברות, בשיתוף פעולה הלימודי. רואים משהו פחות חי פחות חזק. אנחנו מכירות את הבנות ולכן ניתן לראות האם משהו קצת שונה ואחר. אנחנו מקפידות כל הזמן לעקוב", היא מסבירה.

על אף הצלקות שהשאירה שנת הקורונה והחששות מהאתגרים הבאים שעוד טומנת בחובה קליין מספרת שהן מצליחות לראות נקודות אור. בית הספר התחדש במחשבים וכן הצליחו להקנות לתלמידות במהלך הסגרים מחשבים ניידיים. "כמו כל בתי הספר גם אנחנו השתפרנו בטכנולוגיה. כל הצוות רכש כלים משמעותיים וטובים להעביר שיעור מרחוק ולמדנו לשלב את זה גם בשיעור רגיל בכיתה", מעידה קליין, מנהלת בית הספר. גם בקפסולות הן מצאו דבר חיובי: "ההגבלה של ארבע מורות בכיתה הוא טוב לכיתה, זה נותן תמיכה יציבה לכיתה. גם השנה ניסינו להכניס כמה שפחות אנשי צוות לכיתה. הקורונה הראתה כמה הדרך הזאת נכונה ומשמעותית וטובה ללמידה לכל הבנות ברמות השונות. גם בכל הנושא החברתי ערכי היה לנו חשוב לא להפסיק עם זה וקיימנו אירועים משותפים מרחוק כמו אמירת סליחות של אימהות וילדות בזום. לא ויתרנו לבנות והלכנו עם הסיסמא 'הקורונה לא מנצחת אותנו'".

לסיום, קליין מדגישה שה"אני מאמין" של בית הספר שבחזקתה, המונה קרוב ל-300 בנות מקרית ארבע ויישובי הר חברון, הוא קודם כל אהבה ואמונה. "הצעידה בדרכי הרב קוק שחינך על עוצמתן של האהבה והאמונה בעולם החינוך כבסיס לבניית עולם ערכי מלא אהבה לתורה לעם ולארץ", היא משתפת.

"בצורה קצת יותר מעמיקה אנו עמלות על בניית בסיס רוחני איתן ללימוד תורה עמוק וחוויתי הנוטע בבנות אהבת תורה וחיבור לערכים ומצוות מתוך שמחה. עבודת המידות בנפש התלמידה בראש הסולם תוך שימת דגש על העצמת כל בת ופיתוח אישיותה, יכולותיה וכישוריה המיוחדים. אלוני ממרא - ככה זה כשאוהבים", היא אומרת לסיום.