מלכיאל חדד
מלכיאל חדדצילום: יחצ

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קבע כי טריגר פינגר (אצבע הדק) וכן שינויים שחיקתיים בכפות הידיים מהם סובל רתך בן 67, נגרמו עקב פעולות חוזרות ונשנות של הרתך תוך כדי שימוש בכלים ששימשו אותו לביצוע עבודות הריתוך.

כך עולה מפסק הדין בעקבות תביעה שהגיש הרתך באמצעות עו"ד מלכיאל חדד ממשרד עורכי הדין מרקמן את טומשין, לאחר שהמוסד לביטוח הלאומי דחה את תביעתו.

מהתביעה לבית הדין עולה כי הרתך נדרש במסגרת עבודתו לחתוך, להשחיז ולרתך סוגים שונים של מתכות, כשהוא נעזר בכלים חשמליים רוטטים כגון מקדחה, דיסק, מסור חשמלי, במשך 4-5 שעות מדי יום עבודה. במסגרת העבודה הרתך נדרש לבצע מאות פעולות קבועות, חוזרות ונשנות של אימוץ וסיבוב שורשי כפות הידיים והאצבעות, תוך שימוש במברג, פלייר, מפתחות, לצורך פתיחת ברגים וסגירתם, הרכבת צירים וכדומה.

המוסד לביטוח הלאומי הכיר בתסמונת דו צדדית של התעלה הקרפלית כפגיעה בעבודה, אולם סירב להכיר ביתר פגיעותיו של העובד בנימוק כי הם נגרמו כתוצאה מגורמים אחרים כדוגמת גילו המתקדם.

בא כוחו עו"ד מלכיאל חדד ממשרד מרקמן את טומשין, טען בתביעה כי יש להכיר בשינויים שחיקתיים בכפות ידיו וכן ב"טריגר פינגר", נוכח תנאי העבודה הכרוכים באימוץ רב של כפות הידיים ולאור הספרות הרפואית הקושרת בין אופי עבודה של תנועות חוזרניות מאומצות לבין התפתחות ליקויים אלו.

בית הדין מינה מומחה רפואי מטעמו שקבע על בסיס תורת המיקרו-טראומה, כי הרתך סובל מאצבעות הדק ומשינויים מפרקיים ניווניים בשתי ידיו עקב עבודתו. לאור קביעת המומחה הוכרו השינויים השחיקתיים ואצבע הדק מהם סובל הרתך כפגיעה בעבודה.

תופעת אצבע הדק נגרמת כתוצאה מנפיחות, התעבות והסתיידות של הגיד בבסיס האצבע. הדבר מתבטא בנקישה מכאיבה בזמן כיפוף או יישור האצבע. במידה וה"אצבע הדק" אינו מטופל, התופעה מחמירה והאצבע אינה יכולה להתיישר ולפעמים להתכופף. הנקישה הפתאומית נקראת “triggering” וחוסר היישור או הכיפוף נקרא “נעילה”.

עקב ההליך המשפטי הנדרש בית הדין קבע כי על הביטוח הלאומי לשלם לרתך שכר טרחת עורך דין בסך 5000 ₪, ובעקבות פסק הדין הרתך יזומן לוועדה רפואית שתקבע את שיעור הנכות ממנה הוא סובל ובהתאם לכך תיקבע גובה קצבת הנכות לה יהיה זכאי מהמוסד לביטוח לאומי למשך כל ימי חיי ובאופן רטרואקטיבי משנת 2014.