איתם לוז
איתם לוזצילום: באדיבות המצולם

שם: איתם לוז, בן 41 נשוי פלוס 6.

מגורים: מעלה שומרון

תעסוקה: חוקר במסגרת פוסטדוקטורט בפיזיקה באוניברסיטת בר-אילן, מרצה באוניברסיטת אריאל.

בוגר: תואר ראשון בפיזיקה, תואר שני ודוקטורט בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה.

***

למה?

פיתוח ההבנה של תופעות פיזיקליות וכן היכולת להשתמש בהן למטרות יישומיות - למשל הגדלת הטווח היעיל של קרני לייזר.

מוטו

לא להגביל את עצמך לפי דימוי עצמי נמוך. עם התמדה, תפילות, ואנשים טובים בדרך אפשר להפוך חלום למציאות.

סטודנטיפ

לא לפחד להקים משפחה גם אם זה על חשבון הציונים וגם אם זה מאריך את הדרך. משפחה וילדים זה מטען של כח ושמחה!

האוניברסיטה

הבית האקדמי שלי. מקום של אנשים ציוניים מכל מיני גוונים, שלא מפחדים ללכת נגד הזרם.

השיעור

לא הבנתי הרבה מהחומר הנלמד בהרצאות במבוא לפיזיקה מודרנית של פרופ' ברומה סזאר ז"ל אבל התפקעתי מצחוק מהבדיחות שלו וראיתי כיצד אדם בעל השקפת עולם מנוגדת לשלי מתפקד בשמחה ובמסירות עבור הסטודנטים ועבור אוניברסיטת אריאל, למרות מחלה קשה. לא הבנתי הרבה מהחומר הנלמד במכניקה אנליטית, אבל למדתי מפרופ' בורמשנקו (יבדל לחיים ארוכים), מהי אהבת פיזיקה וכיצד אפשר לפשט משוואות מסובכות. לא הבנתי הרבה מהקורס ב"עיבוד אותות דיגטליים" של פרופ' אראל גרנות, אבל הבנתי שזה תחום מדליק ושבעזרת שילוב של תיכנות ופיזיקה ניתן לחולל נפלאות. לא תמיד הבנתי מה אני עושה במעבדה באופטיקה אבל הבנתי שד"ר חכם מרדכי ז"ל לא יוותר לי עד שאני באמת אבין. וראיתי שהוא אוהב את הסטודנטים שלו ומוכן להישאר עד מאוחר כדי שהכל יהיה ברור.

איך?

לקח קצת זמן עד שהבנתי שצריך להשקיע. למזלי למרצים הייתה סבלנות, החברים היו טובים, ההנהלה המקצועית של המחלקה האמינה בנו ודחפה אותנו, והמזכירה ציפי תמיד קיבלה אותנו בשמחה ובסבר פנים יפות.

רגע

בחרתי רגע של קושי במחקר במהלך התואר השני: חמישי בשעה עשר בלילה, אני במעבדה באריאל מול מערכת המדידה האופטית והתוצאות לא ברורות לי. שלג כבד מתחיל לרדת באריאל ואני יודע שאני הולך להיתקע עם הרכב אם לא אצא הביתה. פתאום נכנס המנחה -הכל בסדר הוא שואל. "לא" אני מסנן ומישיר מבט – "לא הכל בסדר...". המנחה לא אהב את הטון בקולי והלך. אחרי כמה זמן גם אני יצאתי. לקח לי איזה שעה וחצי רק לצאת מאריאל בשלג במהירות של 3-4 קמ"ש כדי שלא להחליק בירידות בכביש. אבל בסוף עשיתי שבת בבית. בסוף הכל הסתדר, גם המחקר, הוצאתי יחד עם המנחה מאמרים יפים וממש חידשנו דברים משמעותיים בפיזיקה הבסיסית של האופן שבו גלי אור מתקדמים באוויר.