"שר הבריאות אמור היה להגיע אלינו לפני שבוע"
"שר הבריאות אמור היה להגיע אלינו לפני שבוע"iStock

ארגון 'יד שרה' במצוקה חריפה של מחסור במחוללי חמצן המועברים לחולי קורונה באישפוז ביתי. מנכ"ל הארגון, מוישי כהן, מספר על המצוקה ומבהיר: מספרי החולים הקשים גדולים בהרבה. בעוד משרד הבריאות מדבר על כ-670 חולים, באישפוז בית המלווה על ידי 'יד שרה' יש עוד למעלה מאלפיים.

"אנחנו בבעיה חמורה של מחסור בחמצן בישראל. בגלים הקודמים הייתה מצוקה גדולה, אבל גייסנו תרומות גדולות והטסנו לישראל 5000 מחוללי חמצן שהועברו לחולים שמאושפזים בבית על פי המלצת רופא", אומר כהן ומדגיש כי המשתמשים במחוללי החמצן בבתים עושים זאת בשל צורך אמתי בחמצן ו"בדרך כלל הרופא מזהיר שלא להגיע לבית החולים ולפעמים בבית החולים אומרים להם להתאשפז בבית כדי לא להיות בבדידות ועם כל החולים".

כיום, מספר כהן, מפוזרים ברחבי ישראל כ-2300 מחוללי חמצן אצל חולי קורונה מוצהרים. שאר המחוללים נשארו בחלקם אצל חולים הזקוקים להם גם לאחר ההבראה, חלקם עוברים כעת הליך השמשה מחדש וחלקם יצאו מכלל שימוש בשל עדינותו של המכשיר

"מצוקת המחוללים קשה מאוד", אומר כהן. "היום בבוקר כבר אין לנו מחוללים ואנחנו מעבירים מחוללים מסניף לסניף, כרגע חסר לנו באזור ירושלים, אנחנו מעבירים מהפריפרייה שגם שם המצב לא טוב, אבל הלחץ פחות".

על התנהלות מערכת הבריאות אומר כהן כי מדובר ב"התנהלות טובה. בתי החולים עושים עבודה טובה. הבעיה היא משרד הבריאות שצריך לראות איך ניתן להמשיך ולהקל עליהם. יש לנו שלוש מטרות באישפוזי הבית. המטרה הראשונה היא להציל חיים. כולנו יודעים שמי שנשאר בבית הסיכויים שלו להחלים גדולים בהרבה ממי שמאושז בבתי החולים. המטרה השנייה היא להוריד את מצוקת הלחץ בבתי החולים. היום כבר שולחים מאושפזים מבתי חולים בירושלים לאזור המרכז והצפון. המטרה השלישית היא לחסוך כסף למדינה. אשפוז בבית הוא כמה מאות שקלים ובבתי החולים 2500 שקלים ליום".

"עיני לא צרה מהכספים שהועברו לקופות החולים", הוא אומר אך מיד מציין כי "נכון ליום חמישי בלילה 78 איש מאושפזים בבית על ידי קופות החולים. לעומת זאת על ידי יד שרה מאושפזים 2300. ביקשנו מהמדינה חצי מהסכום, תשעה מיליון שקל ואנחנו נגייס מתרומות תשעה מיליון שקלים וכך נציל את עם ישראל. לצערי הרב מאז שאנחנו זועקים בקולי קולות אף אחד ממשרד הבריאות לא מגיב. גם מנהלי בתי חולים כבר פנו אליהם והסבירו שאנחנו לא צועקים סתם, ספקית החמצן הגדולה בישראל היא 'יד שרה'".

כהן מספר: "נפתלי בנט הגיע לפני 4-5 חודשים לביקור ב'יד שרה', הראנו לו את נושא אשפוז הבית. הוא אמר אז שלא יכול להיות שמדינת ישראל לא לוקחת את הסטארט-אפ הרפואי של 'יד שרה' ומאמצת אותו. היום אני אומר לו תאמץ את הדברים שאתה עצמך אמרת. הבנת את היתרונות והחיסכון למדינת ישראל. למה מחכים? בשבוע האחרון למעלה ממאה וחמישים איש נפטרו. זה שלושה אוטובוסים מלאים שנפטרו מקורונה".

כשאנחנו שואלים אם בינו לבין עצמו יש לו הסבר להתעלמות של המדינה מקריאותיו לעזרה, משיב מוישי כהן: "אין לי שום מושג. שר הבריאות אמור היה להגיע אלינו לפני שבוע. מסיבות שונות הוא לא הצליח להגיע, אבל צמרת המשרד הגיעה אלינו, נתנו להם את ההצעה וביקשנו שיחזרו אלינו, אבל עד עכשיו מתעלמים".

לנוכח הנתונים הללו שמציג כהן אנחנו שואלים כיצד מסתדרים המספרים של 2300 משתמשים במחוללי חמצן בגלל תחלואת קורונה קשה, עם נתוני משרד הבריאות על כ-670 חולים קשה. "יש תחלואה סמויה של אנשים שלא מדווחים עליהם", קובע כהן ומבהיר כי הנתון שאותו מפרסם משרד הבריאות מושתת על סטנדרט אירופי של ההגדרה 'חולה קשה', אך בפועל, כאשר בוחנים את המספר האמתי הרי ש"חולים קשים בליווי של יד שרה יש הרבה יותר. מדינת ישראל אימצה את הסטנדרט האירופי, אבל אין ספק שיש עוד כמות ענקית של אנשים שצורכים חמצן ונמצאים תחת השגחת רופא. משרד הבריאות יודע את זה", הוא אומר וקורא לאיחוד נתונים של כל הגורמים הנוגעים בדבר על מנת לפרסם את מספרם האמתי של החולים קשה.