מנכ"ל נצח יהודה, יוסי לוי
מנכ"ל נצח יהודה, יוסי לויצילום: דוברות

הורדת גיל הפטור לחרדים ל־21 מהווה חלק משמעותי בחוק ההסדרים. באופן אינטואיטיבי נראה כי מדובר בבשורה גדולה לציבור החרדי. כל נער בגיל 21 זכאי לפטור על מנת להשתלב באקדמיה ולאחר מכן בשוק התעסוקה מתוך בחירה. אולם זהו מהלך שגוי ביסודו עם פוטנציאל נזק גדול לשילוב חרדים מבחירה בחברה הישראלית.

נחזור לאחור אל בתי הספר החרדיים והאסטרטגיה החינוכית שלהם. נער חרדי גדל בחינוך מסגרתי עם חומות בצורות כמהלך אסטרטגי שמתווה ההנהגה החרדית, מתוך הבנה שהתיחום מאפשר שמירה על הציבור כקהילה מגובשת עם שפה אחת, סל ערכים אחד ומטרה ליבתית אחת - לימוד התורה ושימור ערכיה לדורות הבאים.

יתרונות רבים לשיטה. אולי מה ששמר על אלף שנות יהדות באירופה היה גישה אנוכית ומרחיקת לכת זו. מאידך, בפרט כיום כאשר ישנם אחוזים גבוהים (להשערתי כ־30 אחוזים מבני הנוער החרדים רלוונטיים לשירות צבאי) של בני נוער איכותיים שבוחרים שלא ללמוד תורה, הם נזרקים לחיים בחברה הישראלית ללא תשתית ערכית וחברתית וללא כישורי למידה בעולם האקדמי והמקצועי.

צעיר חרדי, גם אם הוא משתלב באקדמיה בגיל 21, לרוב נותר במסגרת המוסכמות של הציבור שבו גדל ומגיע בכדי לרכוש מקצוע אולם לא להשתלב, מה שמשפיע על שכר נמוך ביחס למקביליו במשק וגורם להשתלבות לא תקינה. מנכ"ל חברת הייטק חרדית שפגשתי השבת באוסטריה העיד בפניי שהתפוקה של מהנדס חרדי עומדת על בקושי 50 אחוזים מזו של מהנדס רגיל וכך גם השכר. אגב, גם אחיותיי המתכנתות יעידו על כך, והוא הצביע על אותם כשלים חברתיים.

מאידך, 14,000 בוגרי צבא חרדים יעידו שההשתלבות בקרב בוגרי צבא שונה באופן מהותי. מדובר בחרדים שתרמו למשק תרומה חברתית שיצרה אצלם את הצד השותף, הלא אנוכי, והפכה את ההשתלבות לבריאה וליוצרת אמון בשלטון החוק ובחברה.

כעת, דמיינו לרגע נער חרדי בן 18 או 20, שיודע שבתוך זמן קצר הוא מקבל פטור מהיר וקל. האם ישרת בצה״ל כאשר הוא גדל בלי טיפת הערכה לשירות צבאי? האם יבחר בזהב או בגחלים הזוהרות? בוודאי שלא. זהו מהלך שגורם נזק לאלפי בני נוער בכל חתך הגיל עד גיל 21. היש צעד גרוע מכך?

נמנה להלן כמה כשלים, אסטרטגיים ומשמעותיים ביותר. ראשית, נזק אדיר לאלפי בני נוער. במה יעסוק הנער בשנים אלו, כאשר הציבור החרדי באופן מודע ואפילו אסטרטגי לא נותן מענה כלל למי שאינו בן ישיבה? רחוב? סמים? או סתם בטלה בתוך הישיבה בשביל דיחוי פיקטיבי? רק תבחרו. למעשה, החוק מעודד בטלה חמורה בקרב אלפי בני נוער חרדים.

שנית, ישראל עוברת תהליך דמוגרפי שבו החברה החרדית הופכת לדומיננטית באוכלוסייה הישראלית ובהתאם לכך ההשפעה גם על צה״ל. בצמרת מערכת הביטחון מודעים לכך שבעוד עשור יהיו מוכרחים לשלב חרדים, אחרת לא יהיו לוחמים בגולני. זו להבנתי אחת הסיבות להתנגדותו העזה של שר הביטחון למהלך.

שלישית, והחשוב מכול: לאחר שנים של השקעה של מיליארדים לשילוב חרדים באקדמיה (בלי צבא), אפשר לומר בקול כי המהלך נכשל לחלוטין. לא רק שלא הייתה עלייה במספר החרדים העובדים, אלא נרשמה ירידה חדה מ־63 אחוזים ל־52. אולם בקרב הבוגרים שלנו, 14,000 במניין, רובם ככולם בעלי תואר אקדמי ומשולבים היטב בחברה (מבלי לאבד את הערכים שעליהם גדלו).

אז מה למדנו מכאן? שכאשר מעבירים מהלך כה משמעותי, חובה להיוועץ בבעלי הניסיון. לא קיים עוד גוף אזרחי במדינה העוסק בשילוב חרדים בצה״ל מלבד עמותת נצח יהודה. האם נועצו בנו? לא. עוד למדנו שלא ניתן להרים דגל של שילוב חרדים בצה״ל, ואז לחרב זאת במחי יד. בנוסף לכך, אם מדינת ישראל הייתה משקיעה משאבים בשילוב חרדים בצה״ל כמו שהיא משקיעה באקדמיה, לא היה צריך להוריד את גיל הפטור כי השוק היה מוצף בבוגרי צבא חרדים. ניפגש בעוד שלוש שנים עם מחקרי עומק על הכישלון החרוץ בשילוב חרדים בדרך לא נכונה.

והפתרון? מענה חינוכי עוד מגיל 17-16, לפני הנשירה. בשנה האחרונה הקמנו את ישיבת ההסדר החרדית־קרבית 'בצוותא – נצח דוד', כשהיעד הוא הקמת עשר ישיבות ברחבי הארץ, במקביל למיצוב גיל הפטור על 24 ומתן אפשרות להשתלב למי שכבר אברך נשוי ונדרש לכך.

אנו נמשיך לשלב אלפים בצה״ל, בתקווה להכפיל את המספרים ולאפשר מענה לאלפי בני נוער הבוחרים בכך.

הכותב הוא מנכ"ל עמותת נצח יהודה