חולה קורונה בבית החולים הדסה עין כרם
חולה קורונה בבית החולים הדסה עין כרםצילום: יונתן זינדל פלאש 90

הקורונה בישראל: אתמול (שבת) אובחנו 10,084 מאומתים חדשים לאחר שבוצעו 155,871 בדיקות.

שיעור הבדיקות החיוביות אתמול הוא 6.6%. מקדם ההדבקה עלה ל-0.96

נכון לשעה זו ישנם 697 חולים שמצבם מוגדר קשה, מהם 154 מונשמים. מניין הנפטרים מקורונה בישראל עלה ל-7,338 בני אדם.

מנכ"ל משרד הבריאות, הפרופ' נחמן אש, אמר הבוקר: "אנחנו שוקלים לשנות ולהעביר יותר בדיקות PCR לבדיקות מהירות. זה עניין של ניהול סיכונים - הבדיקות המהירות פחות רגישות. נקבל את ההחלטות בימים הקרובים".

בראיון לגלי צה''ל התייחס פרופ' אש לנתוני התחלואה בימים האחרונים, "מקדם ההדבקה ירד, אבל אני חושב שהוא יעלה בימים הקרובים. לא בטוח שהוא מבטא את הירידה ברמת התחלואה - יכול להיות שזו תוצאה של מספר הבדיקות שנעשו".

פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למניעת זיהומים בבית החולים שיבא, שנחשבת אחת הרופאות הבכירות, הטובות והמנוסות בישראל בטיפול בחולי הקורונה מתריעה מפני אי מתן טיפול ראוי לחולים מונשמים במחלקות הקורונה בבתי החולים.

"בימים האחרונים בכיתי, ואני כבר מרגישה דון קישוט, אבל התמותה כעת מקורונה היא בלתי נסבלת וקשה מאוד. אין מספיק מיטות טיפול נמרץ לחולי הקורונה המונשמים. קוראים לי להרבה ייעוצים, ובחלק ממחלקות הקורונה בבתי החולים לא מספיק יודעים לטפל בחולים מונשמים. חולים שלא קיבלו את הסיכוי לחיות, מתים כי אין מספיק מיטות וצוות לטיפול נמרץ. אני רואה את זה בהרבה בתי חולים. כואב הלב", אמרה רהב לעיתון 'ישראל היום'.

לדבריה, "היו לי מלחמות של שעות להעביר חולי קורונה מונשמים ובמצב קשה ליחידות לטיפול נמרץ, וכל מאבק כזה קורע את הלב. נאבקתי, למשל, להעביר לטיפול נמרץ חולה צעירה שעברה לתל השומר מחוברת לאקמו ועכשיו היא כבר בשיקום. אם היא לא היתה עוברת, סיכויי ההישרדות שלה היו נמוכים מאוד. גם בלי קורונה יש קטסטרופה במחלקות פנימיות, עם המחסור במיטות טיפול נמרץ, אבל עכשיו בבת אחת - קורע לב".

פרופ' רהב, המכהנת גם כיו"ר האיגוד למחלות זיהומיות בהסתדרות הרפואית, מוסיפה כי "70-60% מהחולים קשה אינם מחוסנים, אבל במחלקות לטיפול נמרץ רוצים קודם לטפל בחולים הצעירים יותר שרובם לא מחוסנים - ובחלק מהמקרים הם תופסים את המקומות של החולים שהתחסנו, שהם הרבה יותר מבוגרים, וזה מקומם מאוד".