הסתה בספרי לימוד פלסטינים
הסתה בספרי לימוד פלסטיניםצילום: IMPACT-se

באיחוד האירופי ובאונר"א מודים לראשונה באופן פומבי כי ספרי הלימוד של מערכת החינוך הפלסטינית כוללים הסתה נגד מדינת ישראל ואזרחיה.

בשלושה דיונים פומביים מאז תחילת החודש בפרלמנט האירופי סביב תכני ספרי הלימוד הפלסטינים החדשים ולפני כינוס ועדת התקציב בסוף ספטמבר שתדון בהקפאת מימון לחינוך הפלסטיני, אישרו בכירים באיחוד האירופי האחראים על כספי הסיוע למגזר החינוך הפלסטיני וכן ראש אונר"א כי קיימים בספרי הלימוד "תכנים בעייתיים מאוד שמעוררים דאגה רבה ורצינית".

הדיונים סביב הסוגייה בוועדות בקרת התקציב, יחסי חוץ והחינוך של הפרלמנט האירופי, באו בעקבות פרסום ממצאי דוח שהזמין האיחוד האירופי לבדיקת קיום הסתה לשנאה, אלימות ואי עמידה בסטנדרטים חינוכיים בינלאומיים של UNESCO בספרים הפלסטינים בעקבות קמפיין של שלוש שנים ומחקר מקיף של מכון המדיניות IMPACT-se סביב תכני ספרי הלימוד הפלסטינים החדשים שיצאו לאור בשנים האחרונות.

הדו"ח של האיחוד האירופי אישש את ממצאי המחקר ואישר שקיימים תכנים אנטישמיים המעודדים אלימות כלפי אזרחים, מאדירים פעולות טרור ומחבלים, מעודדים ג'יהאד ומוות, דוחפים לדה -לגיטימציה של ישראל ומחיקתה ממפות כמו גם מחיקתם של תכנים רבים שהיו קיימים בעבר שלימדו על המגעים לשלום עם ישראל.

מנכ"ל המנהלת של האיחוד האירופי, מאצ'יי פופובסקי, אמר, "שוחחתי על הנושא עם ראש הממשלה הפלסטיני ודרשתי ממנו שמערכת החינוך ברשות תפסיק לאלתר להשתמש בספרים עם תוכן מסית. אין לאיחוד האירופי שום סובלנות להסתה לאלימות ושנאה כאמצעים להשגת מטרות פוליטיות, לאנטישמיות על כל צורותיה ועקרונות אלה אינם ניתנים למשא ומתן".

האחראית על המזרח התיכון במנהלת הנציבות האירופית, הנריקה טראוטמן, הזדעזעה מהממצאים ואמרה כי ספרי לימוד של הרשות הפלסטינית הם בלתי נסבלים בצורתם הנוכחית. "המחקר חושף את קיומם של תכנים בעייתיים מאוד שמעוררים דאגה רבה קשה. הפלסטינים חייבים לשנות את תכנית הלימודים ולהוציא ממנו את האלימות שנמצאת כמעט בכל הספרים וכן את האופי והריח האנטישמי שנודף מהם".

ראש אונר"א, פיליפ לזריני, שהגיע לדיון מיוחד בנושא בפרלמנט האירופי הודה לראשונה בפומבי שספרי הלימוד הפלסטינים הנלמדים בבתי הספר של ארגונו כוללים אנטישמיות, הסתה לאלימות, האדרת שמם של רוצחי יהודים וקריאה לצעירים להצטרף לג'יהאד נגד ישראל ואזרחיה. הוא טען כי באונר"א פועלים לשינוי התכנים, אך משתתפי הדיון הוכיחו שהמצב אינו כזה.

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתאייה דחה את דרישת האיחוד האירופי ואף טען כי אם אירופה לא תיתן סיוע כספי למערכת החינוך הפלסטינית היא תמצא את הדרך לממן את ספרי הלימוד המסיתים בעצמה.

מנכ"ל מכון IMPACT-se מרכוס שף, הפועל למיגור חומרי הלימוד המסיתים ממערכת החינוך הפלסטינית אמר כי "הצהרותיהם אלו זו של גורמים רבים ובכירים כל כך באיחוד האירופי האמונים על הסיוע לחינוך הפלסטיני שספרי הלימוד אינם יכולים להמשיך להסית ילדים לשנאה ואלימות היא רלוונטית במיוחד ומגיעה רק כמה שבועות לפני שוועדת התקציב אמורה לדון בהקפאת המימון לרשות הפלסטינית עד שיבוצעו השינויים הללו".

"קיימת תחושה אמיתית ותכלית משותפת בכל הקשת הפוליטית בבריסל שההסתה בספר הלימוד הפלסטיני צריכה להפסיק מיד וכי מוסדות האיחוד האירופי ייקחו תפקיד מוביל בתהליך הזה".

סמנכ"ל המכון אריק אגסי הוסיף, "כמכון שפועל לקידום ערכים של קבלת האחר שלום וסובלנות בספרי לימוד בישראל ובמזרח התיכון אנו מאמינים שחינוך הוא כלי מרכזי להשגת יציבות ושלום בין עמים. זו הסיבה שהדו"חות של המכון שלנו דחפו לשינויים חיוביים בסעודיה, קטאר ומדינות נוספות עד ממש לאחרונה. אנו מקווים שהרשות הפלסטינית תבין את המסר מהאיחוד האירופי ותפעל באופן דומה. רק כך נוכל להגיע לשלום בר קיימא אמיתי עם הדור הבא הפלסטיני".