בחסות גרמניה בניה בשטח C. ארכיון
בחסות גרמניה בניה בשטח C. ארכיוןצילום: חזקי ברוך

מנכ"ל ארגון 'עד כאן', גלעד אך, מספר בראיון לערוץ 7 על מעמד החתימה על התקדמות בהעברת מאה מיליוני אירו מגרמניה לרש"פ לטובת פרויקטים פלשתינים גם בשטחי C.

את דבריו פותח אך בהיכרות עם פרטי רקע שראשיתם בשנת 2012 כאשר החליטו מספר מדינות באיחוד האירופי, ובראשן גרמניה ובריטניה, להמיר את הסיוע ההומניטארי המועבר מהן אל הרש"פ לסיוע מעשי להקמה בפועל של מדינה פלשתינית בשטח ובאופן חד צדדי "בלי להתחשב במדינת ישראל ובלי ליידע את ממשלת ישראל".

"עד היום העבירו 120 מיליון אירו לבניה בשטחי C. בעיניהם שאר השטח, שטחי A ו-B, הם שטחים שבהם המערכה גמורה כבר. הם עסוקים בהשתלטות על שטחים שבהסכמי אוסלו הוגדרו כשטחים בשליטה ישראלית מלאה, ביטחונית ואזרחית, ולמעשה הם בונים בתוכו חלק מהמדינה הפלשתינאית", אומר אך ומבהיר כי מענק מאה המיליון המדוברים הוא חלק מהתכנית להשקעה של שלושה מיליארד אירו עד שנת 2030 בבניית המדינה הפלשתינית.

על תכנית זו הוא מרחיב מעט ומזכיר את הדיווח הנרחב של ארגונו על החלוקה שביצעו מדינות האיחוד האירופי ביניהם, כאשר כל מדינה קיבלה אזור ביהודה ושומרון עליו היא אחראית, הן בהיבט התכנוני והן בהיבט הביצועי פיננסי. כך קיבלה צרפת את השטח שבין אפרת לתקוע, כך קיבלה בלגיה את מזרח גוש עציון וכן הלאה. בין האזורים הללו כלולים גם אזורים במזרח ירושלים, מדגיש גלעד אך.

כל מדינה בונה את התכניות עבור הרש"פ ומשקיעה כספים, וחלק מהמאה מיליון אירו נוגע לאותם שטחי C שגרמניה לקחה עליו אחריות, לפעמים מדובר באדמת טרשים ולפעמים במקום שבו יש ישובים. הם מתכננים על ידי מהנדסים מטעמם ומשקיעים את הכסף. זו פגיעה אנושה בכוח של ישראל לשלוט בשטח שלה, מדובר בשטח שישראל היא הריבון בו, אלוף פיקוד המרכז הוא שנחשב הריבון באזורים הללו מאז שנת 67'", מזכיר אך, "אבל שמים עליו פס ואומרים לו שהוא לא מעניין אותם והם יעשו מה שהם רוצים".

הכספים האירופים, מסביר אך, עוברים למשרד השלטון המקומי שהוקם בתוך הרשות הפלשתינית ואותו מנהל מהנדס בשם ג'יהאד רביעא שמקבל את התכניות ומעביר אותן לביצוע, "זו מהות הכספים הללו. הם מעבירים את הכספים הללו לקבלנים שבונים בשטח".

"חלק מהכסף כבר עבר. ב-2021 הם צריכים לעבור מרמות של תכנון ופיילוטים של בדיקת התגובה הישראלית, לבניה בפועל. זה השינוי שמתבצע עכשיו וזה מה שאנחנו רואים לנגד עינינו".

על התגובה הישראלית למציאות הזו מספר גלעד אך כי עם קבלת המידע על התכנית האירופית-פלשתינית הוא הועבר לכלל הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, שב"כ, מל"ל, פיקוד מרכז ועוד, "ולתדהמתנו הם לא התעסקו עם זה. שב"כ עוסק בדברים המדממים, בסיכול פיגועים וטרור, זה לא היה בתחום של המל"ל וגם פיקוד מרכז עסוק בהפעלת חטיבות חי"ר באוגדת איו"ש, כלומר שאף אחד לא התעסק בדברים הללו שהם סמי אזרחיים וכאילו הדברים עוברים מתחת לרדאר. המידעים הגיעו ברמה כזו או אחרת, אבל עסקו ברמה פרטנית בלי לראות את התמונה הכוללת של מה שקורה בשטח".

אך מזכיר את הדו"ח שהוציא משרד המודיעין תחת הנהגתו של השר דאז אלי כהן, על המתרחש, אך מעבר לכך לא ידוע את נעשה דבר בפועל על מנת לבלום את המגמה. כשהוא נשאל אם ישראל יכולה לפעול מול ההתארגנות האירופית, משיב אך בחיוב:

"לישראל יש יחסים דיפלומטיים עם מדינות אירופה והיא יכולה לומר שיש לנו הסכמי סחר ששני הצדדים מרוויחים ולא נוכל להמשיך כל עוד אתם פוגעים בריבונות שלנו, כל עוד אתם מזרימים מאות מיליונים מבלי להתחשב בנו, בלי לקבל אישור. כך לא נוהגות מדינות בנות ברית. מעבר לכך יש כאן בנייה לא חוקית שלא עוברת את התהליך המקובל והחוקי של ועדות התכנון במינהל האזרחי. הם כובשים שטח, מגדרים ובונים עוד בית ועוד בית ועוד שכונה ואין אכיפה ישראלית כי יש לחץ אירופי שלא לאכוף. הפלשתינאים אמרו לנו את זה במפורש, אם המינהל האזרחי מגיע הם מפעילים את האיחוד האירופי שיפעיל לחץ דיפלומטי".

"יש במערכת פחד לעמוד איתן מול מדינות אירופה והרש"פ ולומר שלפחות בשטחי C יש סדר ולא תהיה הפקרות באזור שנתון תחת שלטון ישראל", אומר אך.

כאמור, המהלך האירופי נעשה בניגוד לכל האמור גם בהסכמי אוסלו, ולדברי אך ההסבר שהאירופים נותנים לצעדיהם הוא שהסכמי אוסלו אמורים היו להיות הסכמי בייניים, ומאחר ועברו שנים רבות כל כך ודבר לא התקדם לעבר הסכם קבע, הם מתקדמים יחד עם הפלשתינאים בשטח.

ומה באשר לממשלת ישראל? "בממשלה הנוכחית כל הגורמים הלאומיים מכירים את הפעילות ואת מה שקורה בצד השני. מהידע ועד שינוי בשטח המרחק לצערי מאוד גדול", דברי אך הסבור כי "קונפליקט קואליציוני הוא שמונע מהם לפעול".