פרופ' נדב דוידוביץ'
פרופ' נדב דוידוביץ'צילום: דני מכליס, אוניברסיטת בן-גוריון

16 מבין מומחי צמרת מערכת הבריאות האמריקנית הצביעונגד מתן מנת החיסון השלישית, לעומת 2 בלבד שהצביעו בעד, וכתוצאה מכך מנת הבוסטר תינתן בשטחי ארה"ב רק מגיל 65 ובקרב קבוצות סיכון.

פרופסור נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון ואחד המומחים המייעצים לצוות קבינט הקורונה, שוחח עם ענת דוידוב ב־103fm והגיב לדברים.

"יש הבדל בין האישור הסופי שניתן לחיסון ע"י ה-FDA לבין השאלה בנוגע לכמות המנות", הבהיר פרופ' דוידוביץ' בפתיחת דבריו. "זה משתנה ממדינה למדינה לפי אפידמיולוגיה ולפי קצב התחסנות. ההמלצה האחרונה של ה-FDA קשורה לדיון פנים-אמריקאי, והם עשו נכון, יש שם הרבה אנשים שלא התחסנו במנה ראשונה ושנייה של החיסון וצריך לתת להם עדיפות. בנוסף, צריך להבין שגם באה"ב היה פתח ללחצים פוליטיים".

"חלק מהאנשים בתוך ה-FDA שדיברתי איתם הצדיקו את המדיניות הישראלית שהעניקה את המנה השלישית בצורה הדרגתית", סיפר פרופ' דוידוביץ'. "יש משהו שפספסנו – ה-FDA אמר שהחיסון השלישי הוא בטוח. צריך לשים לב שאנשים בסיכון גבוה, בין אם בגלל מחלות כרוניות ובין אם מדובר בעובדי מערכת הבריאות או מורים, מתחסנים בכל גיל לפי המלצת ה-FDA. עניין סדרי העדיפויות שונה ממדינה למדינה, אבל החיסון בטוח, וטוב שהמשכנו לתת אותו באופן הדרגתי בישראל".

עם זאת, הדגיש פרופ' דוידוביץ': "חיסונים לא יפתרו את כל הבעיה, כל עוד יש פערים גדולים כל כך בין מדינות. צריך איך ישראל מסייעת ברמה האזורית, וחשוב גם לשים לב לשימוש במסכות ולבדיקות. אם עושים הסברה ומנהלים דיון כמו שצריך, אז הדברים נעשים בצורה טובה יותר ועם היענות גדולה יותר".

פרופ' נדב דוידוביץ' הביע דעתו גם על הודעת משרד הבריאות כי למרות הכל, תוקפו של התו הירוק יוארך רק בעבור מי שיתחסן במנה השלישית: "המשמעות המרכזית של התו הירוק היא הגנה על הציבור, כל הציבור, כולל המחוסנים כמובן. צריך להשתמש בו בצורה מידתית. הוא לא בא כדי לכפות חיסונים, אבל אנחנו לא תמימים וברור לנו שזה מעודד התחסנות. לשמחתנו, ההצעה שלנו אושרה כך שבמקומות בסיכון נמוך כמו בריכות חוץ, פארקים וככל הנראה גם מקומות ישיבה בחוץ במסעדות, לא יצטרכו את התו הירוק".

"הנושא של בתי הספר וילדים עד גיל 18 הוא מורכב יותר, בגלל סיבות אתיות ובגלל שילדים לא תמיד מחליטים בפני עצמם", הדגיש פרופ' דוידוביץ'. "צריך לעקוב ולראות שזה לא גורם לפערים סוציואקונומיים שאיננו רוצים לייצר, כי ידוע לנו שנכון לעכשיו אנשים במצב סוציואקונומי גבוה מחוסנים יותר".