בלי רבניות
בלי רבניות

הסתדרות הרבנים באמריקה, RCA, ארגון ותיק ומכובד המאגד כאלף רבנים ציוניים בסקטור האורתודוקסיה המודרנית, קבעה ב30 לאוקטובר השנה לאחר דיון ממושך שאסור לחברי הארגון להסמיך נשים לרבנות ולקבל אשה לתפקיד של הרב במוסד דתי, גם אם נותנים לתפקיד כינוי אחר.

כצפוי, ההחלטה עוררה סערה, רובה מפמניסטיות, רפורמים, קונסרבטיבים ואנשים שאינם שומרי תורה ומצוות ורואים בהחלטה עוד הוכחה שהיהדות האורתודוקסית מיושנת. ניצני הויכוח, כולל מאמרים באנגלית המבקרים את ההחלטה בג'רוזלם פוסט, הגיעו גם לישראל.

למה עלה הנושא לדיון? חברי הארגון הגיבו לעובדה שבזרם המכונה "אורתודוקסיה פתוחה" – ושרבניו אינם מתקבלים לארגון בגלל שינויים שהנהיגו באורח החיים הדתיים ומאמרים שכתבו בנושאי אמונה - הסמיכו נשים לתפקיד רב קהילה במוסד הנקרא ישיבת מהר"ת (מנהיגה הלכתית רוחנית תורנית). מספר בתי כנסת אורתודוקסים בארה"ב העסיקו את הבוגרות כסגני רב והארגון רצה לשים קץ לתופעה. ארגון רבני קהילות אירופה (כ700 חברים) הוציא רשמית את "אורתודוקסיה פתוחה" משייכות לזרם האורתודוקסי, כמו כן הארגון של רבני אגודת ישראל בארה"ב.

"אנשי 'אורתודוקסיה פתוחה' מרבים להזכיר את דבורה הנביאה, ברוריה אשת רבי מאיר וחנה רחל ורברמכר (תלמידת חכם מלודמיר), אבל אף אחת מהן לא נקראה רב או הוסמכה לרבנות ובטח היו מזדעזעות מעצם הרעיון", אומר הרב אברהם גורדימר מהנהלת הRCA ואחד מיוזמי הדיון בארגון. "הם גם מצטטים שו"ת של הרב בקשי דורון שלטענתם מתיר הסמכת נשים לרבנות. ארגון הRCA פנה לרב בקשי דורון להבהרה מספר חדשים לפני ישיבתה בנושא וקבלה תשובה ברורה"

התשובה מופנית לנשיא הסתדרות הרבנים באמריקה הרב אריה מטנקי ומובאת כאן:

"בתשובה לשאלתכם במכתב מג' תמוז בענין מתן סמיכה לנשים ולהסכמים לרבנות שיש מאן שהוא שהסתמך על ספרי בבניין אב ח״ו הנני להודיע שח״ו שאין להסמיך נשים לשמש כמורה הוראה ואין לקרוא להן רבה ויש בדורנו להיזהר שלא לנהוג כדרך הרפורמיים ולהתרחק מהם ומנהגיהם.

"אמנם כתבתי בתשובה שם שעל פי ההלכה יכולה אשה לשמש כמורה הוראה בישראל שכן כתב הרב חיד״א בברכת יוסף. אולם כל זה מבלי כל מינוי או שררה אלא מתוך ידיעתם. אבל כשצריכים הם להתמנות או להיסמך אין לסומכן ואין לבחון אותם"

הקישור למכתב השלם בעברית

למה להתנגד למנוי נשים לתפקיד רב קהילה? רבני הRCA, שרובם הולכים בדרכי הרב סולובייציק שבשנת 1937 הקים בית ספר בבוסטון שלימד גמרא לבנות, אינם חשודים בהפליית נשים.

נתחיל בהיסטוריה. רב קהילת ישראל הצעיר באורנג' קונטי קליפורניה, פרופסור דב פישר, כותב שיהודים רפורמים וקונסרבטיים לא העניקו לנשים את תפקיד רב קהילה משך כמאתיים השנים הראשונות לקיומם. למרות שההלכה והמסורת אינם בסיס להחלטותיהם, הם כלל לא העלו את הרעיון. מאחר וזרמים אלו תמיד מחקים את הנצרות (בהתחלת דרכם, הרפורמים אפילו העבירו את שבת ליום א), הם התחילו "להסמיך" נשים רק אחרי שקהילות נוצרים עשו זאת ב1956.

רבני הRCA מרגישים שהקהילה היהודית היום נסחבת למאבק הפמיניסטי הרדיקלי השולט בשיח הציבורי, הסוגד לשוויון זכויות הזוי. הם לא מקבלים את המנטרות שהגיעו לאבסורד מוחלט בשבוע שעבר כשהתקשורת האמריקאית דנה ב"הפרת זכויות" הרוצחת מסן ברנדינו בגלל פרסום תמונת פניה הגלויות כשידוע שהיא, מוסלמית אדוקה, נהגה לכסות אותן.

בדיון בנושא לגופו, הובאו בפני הסתדרות הרבנים דעות ופסקי הלכה ברורים של הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, שיבל"א ראש ישיבה אוניברסיטה רב הרשל שכטר ועוד פוסקים גדולים, שיצאו נחרצות נגד הענקת סמיכה לנשים כבר בשנת 2010. (קטונתי מלהיכנס למושגים הלכתיים כגון שררה, מנוי קהל וכדומה בדבריהם. הדברים מופיעים באנגלית באינטרנט.)

הדעה המובאת כאן נובעת מהסתכלות בתפקיד עצמו. מאמר ידוע של הרב ליכנטנשטיין מסביר שאשה דתית צריכה להימנע ממקצועות מסויימים, כגון זמרת ורקדנית כשזה כרוך בהופעות לפני קהל מעורב. סמיכה לרבנות של נשים לא הייתה נושא לדיון כשהמאמר נכתב, אבל לימוד תורה של נשים כן, וכמי שפעלה לקידום נשים, הרב הזמין אותי לדבר בפני תלמידי ישיבת הר עציון על כך שלימוד תורה צריך להיות פתוח בפני נשים ללא הגבלה.

הפרדה ברורה קיימת בין לימוד תורה לבין תפקיד רב קהילה. אשה יכולה להצליח בלימוד החומר במבחנים לרבנות, זו אינה השאלה. בבית הכנסת אורתודוקסי מוצבת מחיצה כי זה אמור להיות מקום השואף לרוחניות נטו, בלי הסחות ובלי הבעת אהבה אפילו לילדים. (הרב יעקב שפירא שליט"א מספר שכשאביו הרב אברהם שפירא זצ"ל היה בניו יורק, ביקר בישיבה אוניברסיטה, ושמע שיעור בבית המדרש מפי הרב סולובייצ'יק זצ"ל. בסוף השיעור נשק הרב שפירא לרב סולובייצ'יק וכשהעירו לו שזה משמש גם בית כנסת, השיב רב שפירא שמותר לנשק ספר תורה בבית הכנסת..)

נכון, אשה דתית היום נמצאת במשרות הנהגה בתחומים רבים, אבל גם מתח מיני נמצא שם, למרות המלחמה בתופעות בוטות המלוות אותו.

ואת זה השארנו מחוץ לתפילה בבית הכנסת. קשה לאוזן המודרנית לשמוע את הביטוי "כבוד הציבור," אך לדעתי, הכוונה לציבור המכבד את עצמו ומודע לחולשותיו.

התפילה בציבור מהווה נושא מרכזי לרב קהילה. הרב מגיע למניין שלש פעמים ביום, מחכים לו לתחילת קריאת שמע וסופה וכן לחזרת הש"ץ, ותפילתו מהווה דוגמא אישית. מה תעשה אם לילדים, האם תשאיר אותם בבית או תמנע מבעלה ללכת לבית כנסת?

ואם תגיע, תתפלל מאחורי המחיצה לבד כל השבוע, ובלי להוות דוגמא לקהילה כולה בשבת, כשרק הנשים רואות אותה. (וכבר העלו חשד שהמחיצה היא המטרה הבאה של שוויון זכויות ב"אורתודוקסיה פתוחה", דבר שלדעת כולם ימקם אותם ממש בזרם הקונסרבטיבי).

בויכוחים על שוויון במערכת קיימת, חשוב לחדד את המטרות העיקריות למענם נוצרה מערכת זו. תפקיד רב קהילה נועד להרבות קיום תורה וקיום מצוות, אבל גם להוות דוגמא בתפילה והעלאת הרמה הרוחנית בזמן התפילה. לא חוסר יכולת שכלית ורוחנית, אלא חוסר יכולת ביצועית להגשים את מטרות התפקיד, מונעת מאשה לכהן כרב קהילה.

(גירסה מקוצרת של המאמר מופיע בעתון "בשבע" השבוע)