לפעמים נדמה שחגי תשרי הם חגים כבדים וכואבים. כשמסתכלים על ציורים שמתארים בית כנסת ביום כיפור, רואים פרצופים נוגים ומיוסרים. לפעמים נראה שהביטוי ימים נוראים נובע מזה שאלו ימים כל כך נוראיים שאילו היינו יכולים לוותר עליהם אז היינו עושים זאת. המושג תשובה שמלווה את חודש תשרי יכול להיתפס כמאיים ומדכא שהרי הוא כולל בתוכו חשבון נפש נוקב, התמודדות עם נפילות והכאה על חטא. הרבה יותר נעים לנו לעסוק בהצלחות שלנו מאשר בכישלונות ובנפילות.
כשאנחנו מספרים על הנקודות היפות שלנו אז נוצרת תחושה שאנחנו בעלי ערך, שאנחנו טובים, ולעומת זאת כשמספרים על החטא עלולה להיווצר תחושה הפוכה של חוסר ערך וממילא עצבות. הרבה יותר קל ונעים להתחבר לחירות של פסח,לשמחה של פורים ולנס של חנוכה מאשר לתשובה ולוידוי של חודש תשרי.
אבל כנראה שחז"ל התייחסו אחרת לאותם ימים וראו אותם בתור ימים של שיא השמחה הלאומית, "אמר רבן שמעון בן גמליאל לא היו ימים טובים לישראל כחמשה עשר באב וכיום הכיפורים" (תענית ל ב). המסכת העוסקת ביום כיפור נקראת יומא, כלומר היום בה"א הידיעה מכיוון שזהו היום המיוחד ביותר בשנה.
לא רק שיום כיפור הוא יום שמח אלא הוא היום הכי שמח בשנה, הרבה יותר שמח מאשר חנוכה, פורים ופסח. הסיבה לשמחה הגדולה היא שכולנו מכירים את חסרונותינו. כל אחד יודע טוב מאוד מה הם המקומות שבהם הוא נופל, שבהם קשה לו להשתפר ולהשתנות. הוא כבר סוחב את החסרונות האלו כבר שנים ארוכות וכבר מזמן איבד את התקווה להשתנות ולהשתפר. הוא מרים עיניים מיואשות ופולט "מה אני יעשה? ככה אני.. לעולם לא אצליח להשתנות".
יום כיפור זה מלאך טוב שלוחש לאדם באוזן שיש לו תקווה, יש לו סליחה ומחילה. כנגד כל הסיכויים ומול כל המורכבויות אדם מסוגל לתקן את הכל. איזה הרגשת חופש אדירה יש בבשורה זו שהרי בזה אדם משתחרר מכל המגבלות שחונקות אותו. כמה תקווה יש באמירה של הרמב"ם ש"כל אדם ראוי לו להיות צדיק כמשה רבנו או רשע כירבעם" (הלכות תשובה ה ב). אתה יכול להגיע לרמה מוסרית גבוהה כמו משה רבנו. אל תכנע לחסרונות שלך, אל תקשיב לקול המדכא שלוחש שאין לך תקווה ושלעולם תיפול בחסרונותיך. אם רק תציב לעצמך מטרות ערכיות גדולות, אם רק תשאף גבוה, אתה תגיע למקומות מוסריים שלעולם לא חלמת להגיע אליהם.
"אם תרצה, בן אדם, הסתכל באור השכינה בכל היקום... עלה למעלה עלה, כי כח עז לך, יש לך כנפי רוח, כנפי נשרים אבירים. אל תכחש בם פן יכחשו לך, דרוש אותם וימצאו לך מיד" (אורות הקודש א סד).