אל תשכח את העיקר
אל תשכח את העיקר

חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי פרסם הודעה קצרה לציבור לקראת מועד ב' של בחירות 2019.

באוניברסיטה מועד ב' הוא מתן הזדמנות חוזרת לסטודנט שכשל במבחן לעבור מבחן חוזר ולסטודנט שרוצה לתקן ציון, לשפרו. בדומה לכך במודעה זו מבקש חוג הפרופסורים להחזיר לתודעת הבוחר את הנושא הקיומי,  אשר יוכרע ביום הבוחר, ואשר הוא מושתק בשטף המלל של תעמולת הבחירות הנוכחית.

חלק ניכר משטף האינפורמציה, הפוגע בתודעתנו מכל קיר וכל מסך ודף, מבוסס על ההנחה שהבוחר מבולבל וצריך לשכנע אותו -- במי לבחור. לצורך זאת הכל מותר גם להסיח את דעתו מן השאלות המהותיות שיוכרעו ביום הבוחר ולכוונו לבחירה על בסיס עניינים אישיים ואישיותיים של המועמדים -- במקום על בסיס המדיניות שיובילו. 

בפועל הדבר החשוב הוא לא במי לבחור אלא -- במה לבחור. ולכן, חוג הפרופסורים מבקש להחזיר לתודעת הבוחר את הנושאים אשר ישפיעו על עתידו יותר מכל, ואשר יוכרעו בבחירות אלה. הנחת היסוד של מערכת דמוקרטית היא שכל קול קובע וכל אזרח בבחירתו צריך להתייחס להצבעתו כנושא באחריות לגורל המדינה.  

מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם, שמדינות רבות סביבה חפצות לחסלה. לכן, אף שהבחירות משפיעות גם על תנאי החיים, הכלכלה והרווחה, שאלת עתיד המפעל הציוני מאפילה על כל השאלות האחרות. שכן, מה טעם בטיפוח רווחה או התעסקות ביוקר המחיה, אם בוחרים מנהיגות שמובילה לאיום על עצם הקיום? 

מדינת ישראל עומדת בנקודת זמן קריטית, מחד תוצאות הניסוי האכזרי שעשתה ממשלת שרון בתהליך המכונה "התנתקות" הן הוכחה ברורה כשמש, שכל נסיגה מאיזורי יהודה ושומרון יהפכו את חיי כל תושבי מדינת ישראל לבלתי נסבלים. שכן, רוב  תושבי המדינה חיים ברדיוס של ארבעים קילומטרים סביב יהודה ושומרון -- ועוטף עזה מוכיח. מאידך בארה'ב שולט הממשל הנוח ביותר למדינת ישראל מעודה.

נוצר חלון הזדמנויות נדיר שבו חובה על הממשלה הבאה לעשות הכל, ואנו מדגישים, הכל, כדי להסיר מסדר היום את האיום של מדינה פלשתינאית. לפיכך קורא חוג הפרופסורים לכל אזרחי ישראל למקד את שיקולי ההצבעה בנושא זה בעדיפות עליונה. לכן, החוג קורא לאזרחים לתת את קולם בקלפי אך ורק למפלגות שראשיהן הוכיחו שבשום פנים ואופן לא יאפשרו את הקמתה של מדינה פלשתינאית, כל שאר השיקולים הם בדרגה שלישית או רביעית.

בנוסף כדאי לזכור שניסיון השנים האחרונות מוכיח, שאין משמעות להבטחות של מנהיגים לפני בחירות שכן אלה נשכחות כאשר הפרגמטיזם שולט. כיצד אם כן נדע אלו מנהיגים נאמנים בדבריהם ולא יאפשרו הקמת מדינה פלשתינאית? התשובה היא רק על פי ההיסטוריה של פעולתם.

האם בעברם פעלו לקידום מדינה פלשתינאית או שבאופן ברור פעלו נגדה. רק המעשה בעבר הוא ראיה אפשרית לעשיה עתידית. לאחר הסרת האיום של הקמת מדינה עויינת בלב הארץ, נוכל לגשת להצבעות דמוקרטיות לפי שיקולי רווחה, מחירי דיור, תחבורה, תרבות וכל שאר הדברים המעסיקים את הבוחר בכל מדינה שאין עליה איום קיומי.

פרופ' אלישע האס חבר בהנהלת חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי