דני דנון
דני דנוןצילום: אורן כהן

לקראת נאומו של ראש הממשלה, נפתלי בנט באו"ם, שוחחנו עם יו"ר הליכוד העולמי, דני דנון, שגריר ישראל לשעבר באו"ם, על ההיערכות בשגרירות הישראלית באו"ם לקראת הנאום, על הדגשים שאותם צפוי בנט להעלות בנאומו, על ההבדל ביחס כלפי נאום ראש ממשלה מוכר ומוערך לזה של ראש ממשלה חדש וחסר ניסיון יחסי וגם על מצבה של תנועת הליכוד והאופן בו תוכל לשוב להנהגת המדינה.

על ההיערכות הטכנית ארגונית של שגרירות ישראל באו"ם לקראת נאומו של ראש ממשלת ישראל בעצרת האו"ם מספר דנון: "כל ביקור של ראש ממשלה באו''ם מייצר הרבה מאוד עבודת הכנה מקדימה".

עם זאת הוא מעיר כי הפעם הדברים שונים כי מנהיגים רבים בחרו שלא להגיע לניו-יורק ושלחו הקלטות וידאו של נאומיהם מחשש מהקורונה, וגם משום שבנט מגיע לאו"ם לאחר שיא העצרת שהיה בשבוע שעבר אך נבצר ממנו מלהגיע בשל החג. כעת כבר רבים מהמנהיגים עזבו את ניו-יורק ושבו לארצותיהם.

עם כל זאת מדגיש דנון כי חשיבותה של ההשתתפות בעצרת אינה רק בשל הנאום, אלא גם בשל המפגשים שמתקיימים בשוליה של העצרת. הוא מזכיר את ימיו כשגריר באו"ם שפעל רבות לניצול ההזדמנות בה עשרות מנהיגים מכל העולם נמצאים בבניין אחד, על מנת לתאם לראש הממשלה מפגשים גם עם מנהיגים ונציגים של מדינות שלישראל אין איתן קשרים דיפלומטיים רשמיים וגלויים.

על ההבדל בין היחס לו זוכה ראש ממשלה בעל ניסיון מוכר ומוערך בעולם לעומת היחס לנאומו של ראש ממשלה צעיר יחסית וכזה שאינו מוכר בעולם, אומר דנון כי חוסר הניסיון הוא אמנם חיסרון אך הוא גם יתרון, שכן מנהיגים מהעולם מצפים לשמוע מה המסר החדש שיביא איתו המנהיג החדש.

"נתניהו יצר תמיד מתח לקראת הנאום והבטיח הפתעות וחשיפות חדשות. הפעם ראש הממשלה הנהג ההיפך ואמר שלא יהיו עזרים ומשהו מרעיש. הייתי שם דגש על הנושא האיראני ויש ציפייה שממשלת בנט לא תוביל התנגדות חריפה להסכם הגרעין, לכן יהיה מעניין לראות איך יתייחס ראש הממשלה לדברים, בייחוד לאחר שביידן אמר מעל הבמה הזו שהוא רוצה לחזור להסכם הגרעין והאיראנים אמרו שבקרוב הם יחדשו את שיחות ההסכם בוינה. לכן חשוב מאוד לשים לב לדברים ואני מקווה מאוד שבנט יאמר דברים ברורים על התנגדותו להסכם. אי אפשר לתמוך בהסכם ולדבר על מניעת נשק גרעיני מאיראן. זה לא הולך ביחד".

לטעמו של דנון על אף חולשתו הפוליטית חייב בנט לומר דברים ברורים גם מול ביידן. "מדובר בביטחון ישראל. הוא יכול לכוון את הדברים אל איראן ולא להתייחס ישירות לארה"ב או למדינות האחרות שחתומות על ההסכם, אבל הוא חייב להתייחס לדברים. זה חשוב גם למדינות האחרות באזור שגם הן מוטרדות מהנושא האיראני ואם הן יזהו שאפילו ישראל לא מדברת ולא פועלת בנושא הזה, זה עלול לגרום להתקרבות של המדינות הללו לאיראן, וזה הדבר האחרון שאנחנו רוצים לראות באזור".

להערכתו של דנון ראש הממשלה לא יוכל להתעלם בנאומו מהסוגיה המדינית מול הפלשתינית, אך לטעמו יש להתמקד בנושא אחד עיקרי ולא להעלות שורה ארוכה של סוגיות שמעסיקות את ישראל.

עוד שוחחנו עם דנון על מצבה של תנועת הליכוד וחשבון הנפש שעליה לבצע בדרכה לשוב להנהגת המדינה: "תנועת הליכוד מובילה את האופוזיציה, אבל מניסיוני בכנסת למדתי שממשלות בדרך כלל מפילות את עצמן בגלל סכסוכים, חיכוכים ואכזבות. לכן צריך לחכות בסבלנות, להפיק לקחים מהעבר ולהיערך לעתיד, אבל בפועל צריך לשים לב למתח קואליציוני בין סיעת מנסור עבאס לבין שאר המרכיבים הקואליציוניים לקראת התקציב. בסופו של יום צריך שהקואליציה תתפרק והאופוזיציה פחות מובילה את המהלכים הללו".

לטעמו של דנון הדרך של הליכוד חזרה להנהגה צריכה לעבור בקירוב קהלים לתנועה ופחות עיסוק בהרחקת קהלים אחרים, "אנחנו צריכים לא רק להציג את כשלי הממשלה הנוכחית אלא יותר להציג תכניות אופרטיביות".