בית הדין הרבני האזורי תל אביב
בית הדין הרבני האזורי תל אביבצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת חוקה, חוק ומשפט, בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה) מקיימת היום (רביעי) דיון מיוחד למעקב על יישום חוק הסנקציות לסרבני גט.

לקראת הדיון פרסמה הוועדה את מספר סרבני הגט הפעילים שנמצאים כיום בישראל. בתוך הנתונים שקיבצה הוועדה יחד עם הנהלת בתי הדין הרבניים אין פירוט כמה מתוך כלל סרבני הגט הן סרבניות קבלת גט.

בישראל ישנם כיום 46 סרבני וסרבניות גט פעילים בסך הכל. 25 סרבני וסרבניות גט הם משנת 2021. 9 סרבנים משנת 2020, 3 בלבד משנת 2019 ו-0 סרבנים משנת 2018. 9 מתוך 46 הסרבנים הם סרבנים פעילים עוד מלפני שנת 2018.

עוד עולה מהנתונים, כי במדינת ישראל מרגע שנפתח תיק גירושין בבית הדין הרבני ועד הרגע שהוא נסגר לוקח זמן מועט יחסית בהשוואה להליכים משפטיים בבתי משפט.

כשמדובר בבקשה משותפת לגירושין לוקח בממוצע 50 יום לסגירת התיק. כשמדובר באישור הסכם גירושין הזמן הממוצע שלוקח לסגירת התיק הוא 104 ימים. אולם, כשמדובר בתיק שנפתח בעקבות תביעת גירושין של אחד, הזמן הממוצע עד לסגירת התיק הוא 399 ימים. כמות תיקים אלה מהווה כרבע מסך התיקים.

פורום הארגונים למען המשפחה מסר בתגובה: "'בלון פמיניסטי נוסף שמתפוצץ'. משמח לראות שבתי הדין עובדים במרץ לצמצום מספר תיקי סרובי הגט ומאוד מדאיג כיצד ארגוני הפמיניסטיות מהדהדים בצעקות שבר בעיה שאינה קיימת. חשוב שהציבור ידע שבמסגרת מיעוט תיקי סרבנות הגט מספר הסרבניות עולה על הסרבנים".

מעמותת אבות למען צדק נמסר: "הסבל שנגרם לאדם כאשר הצד השני מסרב לקיים פסק דין לגירושים וכובל אותו, הוא סבל גדול מנשוא הן לאישה והן לגבר. אישה סרבנית גט לא משלמת 'מזונות גבר', לא משלמת 'כתובתו' או מורחקת מביתה, בנוסף להגבלות שניתן להטיל המוגדרות בחוק רק על גבר. מנתוני הנהלת בתי הדין הרבניים שבידנו עולה שיותר ממחצית מתיקי סרבנות הגט הן נשים, בדיון בוועדה היום נמנעו מהצגת התפלגות הסרבנות בין המינים".

"אין הלימה בין היקף הסרבנות מהצד הנשי, לסנקציות המוטלות עליהן לצורך כפיית גט. בעידן בו המילה 'שוויון' משמשת להטיה לרעת גברים, הגיעה העת לקיים שוויון מהותי בסכסוכים משפחתיים ובין השאר להטיל הגבלות זהות על נשים וגברים", כך אבות למען צדק.

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון 'יד לאישה' מבית רשת אור תורה סטון, אשר השתתפה היום בדיון אמרה, "הנתון החשוב ביותר שעלה על שולחן הועדה היום הוא קיומם של 2,000 עד 3,000 תיקי גירושין שנמשכים למעלה משנתיים ימים. נתון זה הוא שיכול לרמוז לנו על היקפה האמיתי של התופעה, ולא מספר הפסיקות לחיוב או כפיית גט אותו הציגו בתי הדין".

"אנחנו מודות לחה"כ הרב גלעד קריב, שידע לזהות את הבעיות המהותיות ולהציפן וניהל את הדיון בוועדה באופן ענייני ומתוך חתירה להגיע לפתרונות, שיצמצמו את היקף התופעה", הוסיפה.

עו"ד בתיה כהן, מנהלת המחלקה המשפטית בארגון 'מבוי סתום', מסרה: "במשך שנים אנו מנסות, ללא הצלחה יתרה, לקבל מהנהלת בתי הדין הרבניים נתונים ברורים, קוהרנטיים וללא סתירות פנימיות, אשר ישקפו את הבעיה העגומה לה אנו עדים מידי יום בעבודתנו - סרבנות הגט. היום שוב, בדיון בוועדת חוקה הנהלת בתי הדין הוצרכה להשיב על השאלות כמה אנשים מנסים להתגרש ולא מצליחים, וכמה זמן לוקח לבית הדין לתת פסק דין לגירושין".

לדבריה, "הנתון שהוצג בוועדה מגוחך, שכן, מתוך כלל הדוחות אותם מפרסמים בתי הדין הרבניים עולה כי אלפי אנשים מנסים להתגרש ולא מצליחים במשך זמן רב. חלקם אינם מוגדרים בבתי הדין כמסורבי גט, חלקם התייאשו ועזבו לאחר שנים את ההליך והמשיכו בחייהם ללא גירושין וחלקם הצליחו להתגרש רק מפני שוויתרו וויתורי ענק על זכויות אחרות המגיעות להם בדין, תמורת הזכות לעזוב נישואים כושלים".

"הגיע הזמן שבית הדין יתמודד באומץ עם האמת על עבודתו, תהא אשר תהא. הסטת הדיון למקומות אחרים מרחיקה את הפתרון. רק אם בית הדין יספק נתוני אמת, מלאים ושלמים, המשקפים את המצב לאמיתו, נבין את הבעיה ואת היקפה, זאת כדי שאפשר יהיה סוף סוף לטפל בה", כך עו"ד בתיה כהן.