הרב מיכה הלוי
הרב מיכה הלויללא

רבה של העיר פתח תקווה הרב מיכה הלוי שנאבק ברפורמת הכשרות של השר לשירותי דת מתן כהנא, סירב לפגוש את השר במסגרת המגעים להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים.

לערוץ 7 נודע כי הרב הלוי התקשר מספר פעמים לשרת הפנים איילת שקד הנמצאת באיחוד האמירויות, וביקש ממנה לפעול להוצאת הרפורמה מחוק ההסדרים. שקד הסכימה לתווך בין הרב הלוי לשר הדתות כהנא, אולי הרב הלוי סירב לפגוש את כהנא ובכך נכשל ניסיון נוסף להוציא את הרפורמה מחוק ההסדרים.

מלשכתו של הרב מיכה הלוי נמסר: ''אין בפרסום אף לא מילה אחת של אמת. מצער מאוד שבמקום לנהל דיון ענייני בטיעונים שמעלה הרב כמו גם רוב בניין ומניין רבני ישראל על הנזק החמור שתגרום הרפורמה ועל האלטרנטיבית שיאפשרו תיקון אמיתי, יש מי שבוחר להתמודד באמצעות פרסומים חסרי כל קשר למציאות. חומרת הנושא העומד על הפרק והשפעתו על כל אזרח במדינת ישראל איננה יכולה לאפשר התנהלות כזו''.

בתוך כך, הרפורמים שוקלים לעתור לבית המשפט העליון נגד רפורמת הכשרות בטענה שהיא מפלה לרעה את התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית. מנהלת מכון 'על משמר הכנסת' עו"ד שרון בניאן טוענת כי רבנים ו"רבות" מטעם הקהילה המסורתית בישראל לא יוכלו להעניק אישורים להקמת גופי כשרות.

"התזכיר יוצר אפליה כלפי הזרמים הלא אורתודוקסים ובפרט כלפי הזרם הקונסרבטיבי המחזיק בתפיסת כשרות הלכתית, בדומה לזרם האורתודוקסי. זאת, משום שהרבנות הראשית לישראל אינה מכירה ברבות וברבנים של התנועה הקונסרבטיבית ומקל וחומר גם לא מכירה בכשרות קונסרבטיבית", נאמר במסמך שפורסם לראשונה באתר 'בחדרי חרדים'.

במכון מתייחסים לסעיף הקובע כי שלושה רבנים יוכלו להעניק אישור להקמת גוף כשרות ולהעניק תעודת הכשר, בזמן שהתנאי הנכתב בחוק הוא שמתוך שלושה רבנים "לפחות אחד מהם מכהן או כיהן בעבר כרב עיר, ובלבד שבעת קביעת תקן כשרות אחר, שלושת הרבנים יהיו בעלי כשירות של רב עיר".

לטענת בניאן, הסעיף הזה מדיר את הקהילות הלא אורתודוכסיות שכן אנשיהן אינם יכולים לכהן כרבני עיר שכן הם לא מחזיקים בתעודות מהרבנות.

"למעשה נחסמת הדרך לרבות ורבנים קונסרבטיבים להיות מוסמכים כרב עיר. ומשכך– גם דרכם לשמש חלק מועדת הרבנים כהגדרתה בתזכיר.. הכשל הראשון עיקרו אפליה - התזכיר מפלה אופן בוטה את הרבות והרבנים הלא אורתודוקסים ובפרט את הרבות והרבנים הקונסרבטיביים".

במסמך הם רומזים כי ישנה דרך לתקן את האפליה - באמצעות עתירה לבג"ץ. "כפי שנעשה בגיור, כך יעשה גם בכשרות – יש ליתן מעמד זהה לכשרות הקונסרבטיבית והרפורמית ולזו האורתודוקסית", נאמר במסמך.

מוקדם יותר היום, שבעה רבנים מהציבור הציוני-דתי פנו במכתב לשר לשירותי דת מתן כהנא ומחו על התנהלותו כלפי הרבנים המבקרים את רפורמת הכשרות.

על המכתב חתומים הרב שמואל פויירשטיין רב היישוב שערי תקווה, הרב דוד דודקביץ' רב היישוב יצהר וראש מחלקת הכשורת בשומרון, הרב מיכאל שטרן רבה של כפר פינס, הרב יאיר שחור ממעלה לבונה, הרב דוד זנו ממושב שלווה המנהל את מחלקת הכשרות במועצה האזורית שפיר, הרב דוד גרינוולד רב היישוב נחלים ורב מועצה אזורית חבל מודיעין והרב שמעון כהן מבאר שבע.

הם כותבים לשר כהנא כי התאכזבו מהתנהלותו בנוגע לרפורמת הכשרות. "למרבה הצער, במקום לעצור ולקיים את הדיון המתבקש והבסיסי ביותר בנושא הנוגע לכל אחד ואחד מאזרחי המדינה, אתה עדיין בוחר לדהור להעברת התוכנית במחטף בחוק ההסדרים. אם לא די בכך, כעת בחרת להטיל דופי בכל הרבנים ובכללם ברבני הציונות הדתית שפנו אליך ולהאשמים ב'שיקולים שאינם קשורים לכשרות'".

לדבריהם, "במהלך החודשים האחרונים ציינת שוב ושוב כי אתה פועל בשם תפיסת הציונות הדתית. עשרות רבני ערים וישובים, רבני אזורים ומועצות מקומיות מהציונות הדתית פנו אליך בבקשה לעצור ולקיים דיון מעמיק עם הרבנות הראשית ושלוחיה על מנת לגבש תוכנית שבאמת תתקן ותשפר ולא תהרוס ותרסק את הכשרות".

הרבנים תהו, "האם הרב יעקב אריאל, הרב אהרון כ"ץ, הרב ישעיהו מייטליס, הרב יהושע כץ, הרב מיכה הלוי ועשרות רבנים נוספים פועלים מתוך שיקול זר לכשרות?". את מכתבם הם מסיימים בדרישה מהשר כהנא להתנצל באופן פומבי בפני הרבנים ולהיכנס עימם לשיח על הרפורמה.