חיסונים
חיסוניםצילום: ISTOCK

כפי שקורה מדי חורף הציבור הישראלי, בעיקר מגיל מסוים ומעלה, מתבקש לסור לקופות החולים על מנת להתחסן נגד שפעת, אלא שבשנה הנוכחית רבים שואלים אם יתכן והחיסון שקיבלו נגד קורונה יספיק.

על כך שוחחנו עם פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון.

"כמו בשנה שעברה אנחנו צריכים להתכונן לחורף, ומעבר לחיסוני הקורונה צריך להתחסן גם בחיסוני השפעת", אומר פרופ' דוידוביץ' המדגיש כי "מדובר בשני וירוסים שונים. אנחנו יודעים שיש מקרי שפעת, בעיקר מזן A, שכבר הגיעו לארץ וגרמו לתחלואה ואפילו לאישפוזים".

פרופ' דוידוביץ' מציין כי "בשנה שעברה כמעט ולא הייתה תחלואה משפעת. חלק מזה נובע מהסגרים והמסכות שמשפיעים על כל תחלואה נשימתית וזיהומית. השנה אנחנו ממליצים להתחסן, אפשר להתחסן יחד ואין שום הפרעה בין השניים. מעבר לכך חשוב להקפיד על היגיינה, לא ללכת חולים לעבודה, לא לשלוח ילדים חולים לבתי הספר. הדברים הללו מסייעים להתמודדות גם עם הקורונה וגם עם השפעת. בעיקר למי שנמצא בסיכון גבוה חשוב שיתחסנו".

בהקשר זה של הקשר בין שני החיסונים מעיר פרופ' דוידוביץ' כי היו מחקרים שדיברו על כך שחיסון שפעת נותן הגנה מסוימת גם מול קורונה. "המנגנון לא ממש ברור, אבל צריך להתחסן בשני החסונים. בשנה שעברה היינו בתוך הגל השלישי, למזלנו לא הייתה תחלואת שפעת גבוהה אבל אף אחד לא מבטיח לנו שזה מה שיקרה גם השנה ולכן חייבים להתכונן, וחיסונים הוא דבר חשוב מאוד לצד חיזוק מערכת הבריאות, מה שחשוב מאוד שיקרה. חשוב שהנושא הזה ייפתר כי יש הרבה מאוד עומס על המערכת".

בהקשר זה של יעילות חיסון נגד שפעת גם לקורונה הזכרנו באוזני פרופ' דוידוביץ' את הדיווח התקשורתי לפיו מי שהתחסן מספר שנים ברציפות נגד שפעת גילה עמידות רבה יותר מול קורונה. על כך הוא אומר כי אכן "יש נתונים סטטיסטיים שמראים שמי שהתחסנו לשפעת זה הקנה להם סטטיסטית הגנה מקורונה. האם מדובר באנשים זהירים יותר או שהתנהגותם שונה, אלו דברים שנבדקו במחקר, אבל אני ממליץ להתחסן נגד שפעת ונגד קורונה. ההגנה הזו לא הייתה הגנה מלאה שמנסים עדיין לבדוק את הסיבה לה".

"מדובר בשני נגיפים שגורמים לתחלואה מאוד קשה שיכולה להגיע עד כדי מוות והחיסון הוא הדבר היעיל ביותר", מדגיש שוב דוידוביץ' ומוסיף כי לבד מהחיסון "ההתנהגות הנכונה של מסכות במקומות סגורים ובצפיפות מגנים מתחלואה ויראלית, שפעת או קורונה".