חיה ממן וביתה
חיה ממן וביתהצילום: שאול ינוביץ'

בעקבות סקר הרווקים הגדול שיזם פרויקט 252 והתפרסם בחודש האחרון ובו עלה שרק 16% מהצעירים מתייעצים עם הוריהם על דייטים, יצאנו לבדוק למה זה קורה, ואילו דברים שניתן לשנות כדי לייצר שיח פתוח בין הורים לילדים בתקופת הרווקות.

"ראשית, צריך לזכור שלכל ילד האופי שלו. יש ילדים שמטבעם הם סגורים ויותר ופחות נוטים לערב את ההורים בעולם הריגשי שלהם, ויש כאלו שהם יותר פתוחים", מסבירה חיה ממן, מאמנת לזוגיות ולקראת חתונה, מייסדת 'הקורס להורות מעצימה' ומנבחרת המאמנים של פרויקט 252.

"אבל כך או כך, יש טעויות נפוצות שהורים עושים, שמייצרים אצל הרווק או הרווקה חוסר חשק לשתף בתהליך". הנה כמה מהן:

#1 אל תהיו רגישים מדי

"תהליך החיפוש כולל המון רגעים של משברים. כאשר הבן או הבת משתפים את ההורים בזוגיות חדשה ולאחר מכן נפרדים מבן או בת זוגם, הורים רבים משדרים לוקחים את העניין קשה, למרות שאתם איתם הילדים שלכם מרגישים שהם אכזבו אתכם ואף אחד לא אוהב לאכזב, בטח לא את ההורים, אז בפעם הבאה הם מסיקים שעדיף יהיה לוותר מראש על השיתוף, לעדכן רק כשהכל סגור"

#2 דיבור על הנושא בקרב אחים או בני משפחה אחרים

"פעמים רבות שנושא הרווקות מדובר בפורום לא מתאים, בארוחות משפחתיות רחבות ידיים, מול האחים הקטנים, לעיתים תוך כדי שימוש בהערות אגב ציניות שלא מצחיקה את הרווקים והרווקות וגורמת צביטה וכאב פנימי אפילו עמוק. צריך תמיד לזכור שמערכת יחסים בתחילת דרכה הינה דבר עדין ורגיש, ועלינו להישאר דיסקטיים לגביה, אם זה רצון הילדים שלנו"

#3 השוואתיות לחברים נשואים

"הורים נוטים להשוות בלי שום כוונה רעה. כשאתם מדברים בהתלהבות על החבר או החברה של הילדים שלכם שיוצאם עכת עם מישהו מוצלח במיוחד ונשמע מבין השורות הטון של מתי אתה?... זה גורם למועקה שלא בהכרח נראית אבל מצטברת"

מעוניינים בפרטים? שילחו הודעת וואצאפ

#4 שיפוטיות

"לא תמיד כשילדים משתפים אותנו בזוגיות, הם באמת רוצים לשמוע את דעתנו לגביה. ברוב המקרים הם רוצים שנסמוך עליהם ונאחל להם בהצלחה. רק אם הם שואלים אותנו במפורט, עלינו להגיב. אם לא, זה לא מתפקידנו להעיר שהבחורה לא עשתה תואר או מהעדה הלא נכונה, והבחור לא עובד בעבודה מכניסה מספיק. צריכה להיות סיבה מאד טובה כדי להתנגד לקשר"

במהלך השנים ייעצה חיה ממן לעשרות הורים, מה שגרם לה להבין את החלל הגדול בתחום. קורסים להורות יש לאלפים, אבל כולם מסתיימים כשהילד מגיע לגיל ההתבגרות, אבל הורים לא מסיימים להיות הורים אף פעם. ההבנה הזו גרמה לה לייסד קורס הייחודי להורות מעצימה בשיתוף 252, שייפתח בעוד כשבוע במספר מוקדים.

בקורס יושם דגש על היכולת של ההורים להפוך לדמויות מבינות ומכילות יותר, כאלה שיש להם יכולת להיות מעורבים בלי להתערב ולקדם חתונה בלי לפגוע.

"כולנו הורים מדויקים לילדינו מוסיפה חיה ממן, אך בדור שלנו כולנו רוצים להתמקצע יותר בכל תחום. גם כאן ישנה סוגיה בוערת ולא פשוטה שמחייבת אותנו ללמוד יותר ולקבל כלים מעשיים על מנת לעזור ככל שנוכל לילדינו".

לצד חיה ממן, יתארחו בקורס מרצים מובילים בתחומם הכוללים את מיכל וולשטיין, מייסדת בית הספר תובנות לאימון ומאמנת כבר שני עשורים רווקים ורווקות, תמר ניזרי מייסדת מכון תמר לאימון, הרב חגי לונדין - ר"מ לאמונה בישיבת שדרות, וחיים פלק - מייסד ארגון ישפ"ה לשידוכים במגזר. כולם יעבירו תוכן הכולל ידע, כלים וכוח לדרך ההורית המסתעפת.

"בקורס נראה כיצד ניתן לזמן מציאות שונה ולעבור ממעגל הדאגה למעגל ההשפעה, נכיר את התפקיד ההורי משלב ההצעה ועד שלב ההחלטה להתחתן ונלמד מה באפשרותנו לעשות כדי לקדם הצעות רלוונטיות ולהיות כתובת אמיתית עבור ילדינו".

נותרו מקומות הבודדים מאד שנשארו בירושלים ופתח תקווה.מעוניינים בפרטים? שילחו הודעת וואצאפ

קורס הורות מעצימה
קורס הורות מעצימהצילום: ללא