הדרך לשלום עוברת בירושלים
הדרך לשלום עוברת בירושליםצילום: שאולי לנדנר

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר, דיוויד פרידמן, חנך הערב (שני) את מרכז 'פרידמן לשלום מתוך עוצמה', אשר יפעל מירושלים ליישום והרחבת הסכמי אברהם בין מדינת ישראל למדינות ערב מתוך מטרה לקדם את השלום והשגשוג במזרח התיכון.

אירוע פתיחת המרכז החדש שבסיסו בירושלים, התקיים במוזיאון הסובלנות בעיר הבירה, בהשתתפות מזכיר המדינה האמריקאי לשעבר מייק פומפאו, מזכיר האוצר לשעבר סטיבן מנוצ'ין, נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו, ג'ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, רה״מ לשעבר בנימין נתניהו ורעייתו יחד עם ראשי חברות כלכליות, יזמים ואנשי ממשל מארצות הברית, ישראל והעולם הערבי.

בערב ההשקה העניק לראשונה מרכז פרידמן את פרס "שלום מתוך עוצמה" למזכיר המדינה לשעבר פומפאו, על תרומתו לחיזוק משולש היחסים הדיפלומטיים והשלום בין ארה"ב, ישראל ומדינות ערב.

בתום האירוע הוקרנה הבכורה העולמית של "הסכמי אברהם", סרט תיעודי בן חמישה חלקים השופך אור על ההסכמים ההיסטוריים, הכולל חלקים בלעדיים של הנשיא לשעבר טראמפ ושגריר איחוד האמירויות לארה"ב יוסף אל עוטייבה, בהפקה משותפת של השגריר פרידמן ורשת TBN, אשר ייצא לאור בסתיו הקרוב ברשת הבינלאומית.

מטרתו של מרכז פרידמן היא למנף את החשיבות ההיסטורית של ירושלים ולאפשר לעיר הקדושה והעתיקה להגשים את משמעות השם שלה – "עיר השלום". המרכז שואב את השראתו מחזון אחרית הימים של ישעיהו, ששלוש הדתות המונותאיסטיות הגדולות רואות בו נביא. ישעיהו ניבא כי כל עמי העולם יגיעו לירושלים, שם ייפתרו המחלוקות ביניהם, כפי שנכתב בספרו: "לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו). מרכז פרידמן שואף לעורר לחיים את חזון אחרית הימים על ידי אירוח כנסים אזוריים ובינלאומיים – להביא שלום לאזור באמצעות עיר השלום.

פרידמן ופומפאו
פרידמן ופומפאוצילום: שאולי לנדנר

מארחי אירוע ההשקה של מרכז פרידמן הם לארי מייזל וסילבן אדמס, שני מנהיגים מעולם העסקים שפועלם הפילנתרופי נובע מאותם ערכים שבלב החזון של מרכז פרידמן: קידום השלום, סיום הבידוד הבינלאומי של ישראל וחיזוק היחסים שיצרו הסכמי אברהם. מייזל הוא יושב ראש מרכז שמעון ויזנטל ומייסד מוזיאון הסובלנות בירושלים. אדמס ידוע בכך כמי שהביא אירועי ספורט ותרבות גדולים לישראל המשודרים למיליוני צופים ברחבי העולם כחלק מפעולותיו לחיזוק מעמדה ומיתוגה החיובי של ישראל בעולם.

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר דיוויד פרידמן אמר: "הדרך לשלום עוברת בירושלים. המפתח להסכמי אברהם היה אמון בין קבוצה מצומצמת של אנשים. מרכז פרידמן מחויב להמשיך לקדם את הדרך הזו, כי כאשר יש אמון אין גבולות, וכשיש אמון אנחנו יכולים לשנות את העולם. תפקידה של ירושלים היא לאחד בין הדתות והחזון שלנו הוא להביא לעיר הקודש תיירות מהעולם הערבי על מנת שכל הדתות יוכלו לטייל ולחוות את הייחודיות של העיר הזו".

מזכיר המדינה לשעבר מייק פומפאו אמר: "כדי להביא שלום מתוך עוצמה, נדרשת לא רק עוצמה צבאית אמת ושקיפות, אלא האומץ של המדינות לכונן שלום. ממשל טראמפ ראה חשיבות להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים, להכיר ברמת הגולן ובשטחי יהודה ושומרון כשטחים שאינם כבושים. ביקרתי בשילה השבוע וראיתי את העוצמה של ישראל. זה די ברור שאיראן מובילה את העולם לטרור וישראל עושה הכל כדי למנוע ממנה, ובעיקר תמשיכו לייצר שלום מתוך עוצמה".

נשיא פיפ"א ג'אני אינפנטינו אשר מבקר לראשונה בישראל אמר: "אנחנו מייצרים קונספט של גביע העולם שיתקיים בכל שנה, לנשים ולגברים. למה לא לחלום על מונדיאל בישראל ושכנותיה? בעקבות הסכמי אברהם, למה שלא נעשה זאת גם כאן בשילוב עם השכנים במזרח התיכון והפלסטינים".

שרת הפנים איילת שקד (ימינה), השרה היחידה שהשתתפה באירוע, אמרה לערוץ 7: "אני מגיעה לכאן היום בהזמנת השגריר דיוויד פרידמן, אני רוצה לכבד ולהוקיר לו תודה על העבודה שעשה יחד עם מייק פומפאו, הם עשו היסטוריה גם בהעברת השגרירות לירושלים, גם בעניין רמת הגולן וגם בעניין יו"ש, עם ישראל חייב להם הרבה.

"הסכמי אברהם נהדרים ורק מתחזקים, אני בעצמי חזרתי מאיחוד האמירויות וחיזקנו עוד את היחסים, יש עוד מדינות אחרות שאפשר להרחיב איתן את השלום''.

''היה מחמם את הלב", תיארה שקד את הביקור באמירויות, ''אהבה גדולה למדינת ישראל, רצון גדול לשתף פעולה, רק תחילתה של ידידות מופלאה. העולם הערבי פתוח לקשרים טובים עם ישראל בלי קשר לסוגיה הפלשתינית".