ד"ר חנה קטן
ד"ר חנה קטןצילום: יפעת צדוק ליאור

אברהם אבינו יושב פתח האוהל כחום היום, וחז"ל אומרים שזה היה היום השלישי למילתו שהוא היום הקשה לנימולים, כנראה בגלל דלקת שמתפתחת בפצע המילה וששיאה מגיע ביום השלישי.

למרות כאביו ,כאשר ראה אברהם אבינו למרחוק אורחים פוטנציאליים, הוא רץ כחום היום כדי להספיק להזמין אותם אליו לפני שייעלמו, ודאג לארח אותם ביד רחבה , והזמין אותם לסעוד את ליבם,  וטיפל בהם כפי שמסופר בפרשה, עד שהתברר שהאורחים האלו הם מלאכים.

אחרי פרשות בראשית ונח שמתארות עולם לא-שגרתי מהרבה מאוד בחינות, אברהם אבינו מופיע בתנ"ך כמתווה לנו את דרך החיים ודרך המוסר ודרך התורה, כאשר הוא גם איש רוח וגם איש שדה, גם קרוב לאלוקים וגם מתעסק עם בני אדם. ואכן האבות נקראו ישרים. אפשר ללמוד מהנהגותיו של אברהם אבינו המון דברים, על החסד, על מסירות הנפש, על האפשרות לצאת אל מול כל העולם- אברהם מהעבר השני, אבל נדמה לי שלפרט אחד קטן עוד לא שמו לב, והוא גם יכול ללמד אותנו הרבה על החיים. אברהם מתנהג כדרכם של בני אדם נבונים ולקח לעצמו 'חופשת מחלה'. כאשר הוא סובל וכואב -הוא לא נלחם עם הכאב – אלא פשוט 'יושב פתח האוהל כחום היום'. חופשת מחלה, ומנוחה בשעת מחלה, היא עניין רציני.

לפעמים אני מרגישה שהמטופלת לא מעוניינת לקבל את החופשה. היא מרגישה שזה מגביל אותה. זה מחליש אותה. כל מיני וורק-אוהוליסטים, מכורי עבודה, טועים טעות קשה כאשר הם הולכים לעבודתם בזמן שהם חולים ומסכנים, ולא רק בגלל שהם עתידים להדביק את חבריהם לעבודה – אלא גם בגלל שבהנהגה כזו מחלה קלה עלולה להפוך למחלה כבדה, ומיחושים שהיו אמורים לעבור תוך כמה ימים עלולים להפוך למשהו רציני יותר ולהסתבך.

בעיני, זה לא נכון להיות 'גיבור' ולהיאבק בטבע הפשוט, שמכוון את האדם החולה והחלש לנוח יותר, להתפנק קצת, וכך תוך ימים ספורים הוא יוכל שוב לעמוד 'על הרגליים'. אני מנסה להסביר שיש פה סוג של ירידה לצורך עליה, הפסקה לצורך המשך, עצירה לצורך זרימה. כך היא דרכם של המשובחים באומות העולם ובישראל, וכך יש לנהוג.

יש מושג בגינקולוגיה והוא 'שמירת הריון', כאשר אנחנו ממליצים לאשה לקחת חופשת מחלה לצורך מנוחה . במצב של הריון רגיל ותקין, הפעילות הגופנית טובה והשכיבה ממש לא מיטיבה עם הגוף ועלולה לגרום לבצקות, לפקקת ורידית, להשמנה, לבעיות ביציבה, ועוד. ההמלצה על 'שמירת הריון'  שמורה למצבים מובחרים בהם יש סיכון משמעותי לעובר או לאם- כגון יתר לחץ דם אימהי, שלית פתח, הריון מרובה עוברים, ועוד.

אנחנו לא יכולים ממש 'לשמור את הריון' אבל אנחנו מבקשים לשמור על בריאות יחידת האם-עובר בעזרת מעקב של מרפאה ייעודית להריון בסיכון גבוה, הכולל ניטור אימהי עוברי רציף באמצעות אולטרסאונד ומוניטור עובריים, בדיקות דם אימהיים, בדיקות רופא/ה תכופות, מעקב אחות צמוד למדדים, ועוד.

בקורת זאת חשובה כדי למנוע סיבוכים, וכדי לתזמן את הלידה בשעה טובה ומוצלחת. מאברהם אבינו למדנו כמה חשוב להתייחס ברצינות לצרכי הגוף. אבל האמת היא, בינינו, ש'אם ה' לא ישמור הריון, שווא שקדה הרופאה'...