אביתר
אביתרצילום: רועי חדי

ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן הגיב הבוקר (שני) לדבריו של השר לשיתוף פעולה אזורי עיסאווי פריג' (מרצ) שטען בראיון ל''קלמן ליברמן'' ברשת ב' כי הממשלה לא תקיים את ההסכם שנחתם עם תושבי אביתר וראש מועצת שומרון.

"השמאל הקיצוני יכול לצעוק, הישיבה באביתר תקום", אמר דגן, "אם השמאל הקיצוני מתנגד לאביתר ולהרחבת ההתיישבות במקום סימן שאנחנו עושים את הדבר הנכון. הקמת הישיבה באביתר היא הדבר הנכון למדינת ישראל. כך סוכם וכך יקרה".

כאמור, השר עיסאווי פריג' אמר הבוקר כי "הממשלה לא תקים באביתר, לא ישיבה ולא יישוב. אנחנו לא נסכים לזה".

חברת הכנסת ממרצ מיכל רוזין אמרה אתמול כי לממשלה אין מנדט לקידום תוכניות בנייה שאינן בקונצנזוס, כלשונה. בתגובה למאמר המערכת של ''הארץ'' שכינה את הממשלה "ממשלת ימין סיפוחיסטית" אמרה רוזין: ''אם גנץ נכנע ללחץ המתנחלים ועוצר הכרה בכפר פלסטיני זעיר, ובד בבד הממשלה מקדמת תוכניות בנייה בירושלים לאחר 30 שנה, מדובר בחריגה מההסכמה שאין החלטות שאינן בקונצנזוס.

''אנחנו המפלגות שאינן מאמינות בסיפוח השטחים נבהיר חד משמעית שלממשלה אין מנדט לכך'', הוסיפה ח"כ רוזין.

יו"ר סיעת ימינה ח"כ ניר אורבך הגיב לרוזין ואמר: "'הכפר הפלסטיני הזעיר' הוא הכשרת יחידות דיור של בניה בלתי חוקית בלב גוש עציון ועצירת הרצף היהודי בגוש. ממתי תכניות בניה בירושלים יצאו מלב הקונצנזוס?''.

בימים האחרונים סיים המנהל האזרחי את בדיקת הסקר באדמת "אביתר" סמוך לצומת תפוח בשומרון, ומצא כי כ־60 דונמים מהשטח התגלו כאדמות מדינה שניתן להקים עליהן יישוב חדש.

כזכור, הסכם אביתר שעליו חתמו המתיישבים מול הממשלה כולל בתוכו מספר שלבים ‑ בהם בדיקת הקרקע והליכי תכנון להקמת יישוב בשומרון. השלב הבא אמור להיות הצבת ישיבה במקום עם כמה משפחות שיישארו על הגבעה ופתיחה בהליכי תכנון מבנים.

כעת, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ יצטרכו להכריע בנושא. השמאל הקיצוני ונציגיו בממשלה ינסו ככל הנראה לבלום את הקמת היישוב החדש בשומרון, אולם שרי הממשלה של ימינה ותקווה חדשה, בגיבוי ראש הממשלה בנט, מתכוונים לעמוד בהסכם שנחתם בין הממשלה למתיישבי אביתר וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן.