יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטוןצילום: Miriam Alster/Flash90

ראש הממשלה נפתלי בנט הכריע כי מתווה הכיתה הירוקה יורחב גם לגני הילדים כבר ביום ראשון בשבוע הבא. בנט החליט להשאיר את חובת הבידוד מחוץ לשעות בית הספר, זאת למרות ההתנגדות של משרד החינוך.

הערב (שלישי) פורסמו בחדשות 12 ציטוטים מהדיון הסוער שהתנהל בין רה"מ בנט לשרת החינוך שאשא-ביטון ובכירי מערכת הבריאות שנכחו בדיון בנוגע להחלטה אם לבטל את הבידוד לילדים שנחשפו לחולה מאומת גם אחר הצוהריים, בחוגים, פעילות החינוך הבלתי-פורמלי או כל פעילות אחרת.

ד"ר שרון אלרעי פרייס הציגה את הנתונים בפתיחת הישיבה ואמרה: "להגיד שנפעיל כיתה ירוקה לא משנה מה, אני חושבת שזה מסוכן". שרת החינוך השיבה לה: "האחריות שלנו היא למצוא את הפתרון וכן לעשות מגן חינוך. לא יכול להיות שיהיו כיתות שיצטרכו להיכנס לבידוד בגלל שאנחנו לא מצליחים להנגיש את מגן חינוך".

אנשי משרד הבריאות הציגו במהלך הדיון נתונים המצביעים על כך שמרבית הההורים לא הקפידו על הנחיות המתווה ולא נבדקו כפי שנדרש מהם, או לחילופין – לא דיווחו על התוצאות. "הנקודה שהכי מדאיגה אותי זו העובדה שחלק גדול מהילדים לא עשו את הבדיקות המהירות כמו שצריך", אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש. "חלק מהילדים לא עשו בדיקת PCR לאחר שקיבלו תשובה חיובית בבדיקה המהירה".

בתום הקראת הנתונים נזף ראש הממשלה בנט באנשי משרד החינוך שנכחו בדיון והבהיר: "ילד שביום השביעי לא עושה בדיקת PCR לא בא. לא דיווחת, לא באת. אני אומר את זה כי פה בפיילוט הכול התחרבש בדרך. אם אנחנו רוצים את זה אז בואו נעשה את זה כמו שצריך וזו אחריות של משרד החינוך".

שרת החינוך השיבה לבנט: "אבל זה בדיוק מה שרצינו להימנע ממנו". בתגובה נזף בנט: "יפעת, שרת החינוך, אני לא פותח ויכוח, אני מסכם. מצאו פתרונות! אני יודע שאם אני אאפשר ללמוד ללא פתרונות כולם יוכלו ללמוד. לגבי אחה"צ, ילד לא משתתף בפעילויות. ילד שנחשף לחולה אמור להיות בבידוד. אנחנו עושים משהו כדי לקיים רצף לימודי, אבל הוא לא מסתובב" (אחרי שעות הלימודים).

הוויכוח בין השניים הסתיים בהתנגדותה של שרת החינוך לגישתו של ראש הממשלה, שהדגיש את הצורך לשמור על בריאות הילדים למען הצלחת המתווה, וסיכם כי אין לבטל את את הבידוד בשעות אחר הצוהריים, למרות התעקשות השרה. עוד אמר על כך בנט: "הילד נחשף לחולה מאומת, הוא הולך לפעולה בצופים והוא בקלות יכול להדביק אותם, למה זה בסדר?"

"באופן כללי", המשיך בנט, "הנתונים שנצפו פה פחות טובים ממה שקיוויתי, והתוצאות העובדתיות – אנשים נדבקו, היו פה כיתות ירוקות שנדבקו, אז אין סיבה שאחה"צ הם יוכלו להסתובב". שרת החינוך הוסיפה להתנגד ואמרה: "זה לא מה שסוכם, זה ילד שעובר בדיקה מדי יום". בשלב זה של הדיון ראש הממשלה התרגז ואמר: "מה זה סוכם? עכשיו אנחנו מסכמים, יפעת!"

"אנחנו עושים פיילוט, מישהו אישר שנשחרר ילד לחוג בלט עם 60 ילדים? הילד הזה היה בקרבת מאומת, וממש לא מסתובבים ומדביקים 60 ילדים מבתי ספר אחרים. הילד הזה אמור להיות שבוע בבית, אנחנו יוצאים פה מגדרנו כדי שהוא יוכל ללמוד, אבל אח"כ הוא צריך לחזור הביתה. התוצאות לא נותנות לי ביטחון שהוא יכול להסתובב. התוצאות מלמדות שנדבקים בעצם מדביקים אחד את השני ואנחנו לא עולים על כולם, הכי רציתי שיהיה מדהים. בסוף מה קרה במחקר הזה – איבדנו לאורך הדרך".

בנט נזף באנשי משרד החינוך שאפשרו מצב שבו ילדים הגיעו למרות שהם לא נבדקו: "אני רוצה 100% יישום. אם אנחנו לא עושים את זה זה לא רציני. זה באחריות משרד החינוך. אני לא מקבל מצב שבאים ילדים למודל של כיתה ירוקה אבל לא עושים את מה שנדרש, לא מבצעים בדיקות אנטיגן – זה לא כיתה ירוקה, זה כלום! מה שקרה בפיילוט הוא ש-70% ממנו לא באמת ייושמו כמו שצריך, חלק לא דיווחו וזה לא רציני".