כלי נשק שנתפסו במגזר הערבי
כלי נשק שנתפסו במגזר הערביצילום: דוברות המשטרה

"במגזר הערבי קיים סליק של אמל"ח שיכול לשמש אוגדה צה"לית", כך אמר מקור משטרתי לעיתון 'ישראל היום'.

לדבריו, "אם לא נשים עליו את היד, ואם האזרחים הערבים לא יתחילו לראות בכמויות האדירות של אמצעי הלחימה הללו סכנה ממשית גם לעצמם וידווחו - כל תוכנית נידונה לכישלון".

מנתונים של הפשיעה הערבית מתברר, שכ-5,000 חשודים נעצרו השנה בחשד לעבירות אמל"ח וירי - 92% מהם משתייכים לחברה הערבית. 96% מכלי הנשק שנתפסו ברחבי הארץ הוחזקו על ידי גורמים עברייניים בחברה הערבית. עד תחילת אוקטובר הוגשו 1,500 כתבי אישום בגין עבירות ירי ואמל"ח ברחבי הארץ, 90% מהם נגד מחוללי פשיעה בחברה הערבית.

בעבירות החזקת האמל"ח נרשמה עלייה של 22% במספר התיקים (3,542 תיקים עד ספטמבר 2021 מול 2,582 תיקים בתקופה המקבילה אשתקד). בתוך כך, נרשמו זינוק של 32% במספר כתבי האישום באמל"ח ועלייה של 30% במעצרים עד תום ההליכים.

בסך הכל נתפסו עד אוקטובר השנה 34 אלף פריטי אמל"ח, ובהם 11,273 כדורים, 210 קליעים ו־9,216 תרמילים רק במגזר הערבי. נמצאו 6,017 פריטי תחמושת במגזר הערבי ועוד 1,681 בזה היהודי. 464 זיקוקים נתפסו אצל הערבים, לעומת 64 בקרב יהודים. 500 רובים ו־500 אקדחים נמצאו במגזר, וכן 408 מכלי פלסטיק לבקבוקי תבערה (לעומת שניים בלבד אצל עבריינים יהודים).

הנתונים מצביעים על כך שעשר נשים שנרצחו בסכסוכי משפחות - כלל לא היו קשורות לפשע, אבל שילמו בחייהן. חמש נשים נרצחו מסיבות של "כבוד המשפחה". שמונה גברים נורו בטעות או בגלל ששהו ליד עבריינים ונפגעו מכדור תועה, 20 בני אדם נרצחו בסכסוכי חמולות ו־60 נרצחו בסכסוך בין עבריינים - לרבות הרצח שלשום בנמל יפו.

בשבוע שעבר פתחו המשטרה ומשרדי ממשלה שונים במבצע שקיבל את השם "מסלול בטוח". מדובר בפעילות דומה לזו שבגינה נכנסו בעבר ראשי הפשיעה לבתי הכלא, והיא כוללת תקיפה כלכלית ופלילית בו בזמן.

ובכל זאת, המשטרה לא זוכה עדיין לשיתוף פעולה מלא מצד כלל ראשי המגזר. בעוד האחריות הציבורית לפשיעה במגזר מוטלת על המשטרה, בארגון מבהירים בשיחות סגורות שבעיית האלימות בחברה הערבית עמוקה ומחייבת טיפול והתגייסות של גורמים נוספים, ובהם הורים וגורמי חינוך, ההנהגה הדתית, הרוחנית והאקדמית, וכן ההנהגה המקומית.

"נחזק משמעותית את תחושת הביטחון של האזרח הישראלי ונעצים את ההרתעה והמשילות", מבטיחים במשטרה, ברטוריקה שנשמעת מוכרת לעייפה. "פענוח מקרי הרצח בחברה אינו משימה פשוטה", מודים במשטרה, "השוטרים נתקלים באתגרים רבים בעת החקירה, החל מחוסר שיתוף פעולה מצד האזרחים וכלה בזירות רצח מטושטשות".

בשבוע שעבר פוענחו חמישה מקרי רצח בחברה הערבית, ובפעילות מהירה של המשטרה נמנע מקרה רצח נוסף של אישה צעירה בצפון וסוכלו עשרות מעשי רצח נוספים. בשבוע האחרון נמצאו בפעילות משטרתית 30 כלי נשק. בשנים האחרונות גויסו יותר מ־600 שוטרים שפועלים ביישובים ערביים ונפתחו שמונה תחנות משטרה חדשות ושש "נקודות" שיטור. כל אלה, כמובן, לא מסייעים בינתיים במיגור האלימות הזאת.