משה זמטר
משה זמטרצילום: ענת אורלנד

משה זמטר ז"ל נולד בשנת 1923 בעיר רייכנבך שבגרמניה ועבד רוב ימיו כפקיד בחברת כלמוביל, אך רק בגיל 62, כשיצא לפנסיה, הרשה לעצמו להתפנות באופן טוטאלי לתחביבו משכבר הימים - יצירת מיניאטורות.

"אבא בחר ליצור פריטים קטנים שלא תופסים מקום בחלל כדי שיוכל ליצור עוד ועוד" מספרת בתו יעל, "במיניאטורות יכול היה ליצור פריטי ריהוט שונים ומגוונים שלא יצר בגודל טבעי, ולבנות לעצמו עולם מלא של פנטזיה, נוסטלגיה ודמיון".

"הכול התחיל מוילון ביתי ישן ובלוי עשוי נצרים. במקום לזרוק אותו לפח הוא שימש את הבסיס לכיסא או שולחן שיצר. משם המשיך אבא ליצור דגמים שלמים של מיניאטורות בנושאים מגוונים, והשתמש בחומרים ממוחזרים, כמו: גרוטאות ישנות, אלטע זאכן, פקקים, כפתורים, גרעינים, פיסטוקים או כל דבר שהיה בבית או בחוץ. הוא היה נוהג לכתת רגליים ולתור אחרי חומרי הגלם בעצמו בכול פינה, בחיק הטבע או בחוף הים".

דגם כיתת לימוד בגרמניה
דגם כיתת לימוד בגרמניהצילום: דניאל ריינר

"אבא תמיד רצה שעבודותיו יוצגו לקהל הרחב. זה היה מעין חלום שלו. תחילה הוא מצא מקום בבית הספר ליאו בק שאירח את יצירותיו במשך מספר שנים".

ענת ממשיכה ומספרת שהוא היה מביא כל פעם דגם חדש שיצר, בכוחות עצמו, כשהוא מתנייד באוטובוס. לאחר כמה שנים כשנוספו עוד ועוד דגמים, זמטר כבר החליט שהוא רוצה מקום משלו שבו יוכל להציג את את יצירותיו באורח קבע.

שלושת ילדיו, אורי זמיר, עדנה יהב וענת אורלנד הרימו את הכפפה, ויחד עמו, ובתמיכתו של חתנו, בעלה של ענת, הם פתחו את "מוזיאון המיניאטורות – עולם קטן גדול" בפארק ההייטק ביקנעם עלית.

משה ז"ל יוצר
משה ז"ל יוצרצילום: ענת אורלנד

המוזיאון שמשתרע על כ – 150 מ"ר, מציג 140 מודלים בויטרינות, מוצעת פינת מכירה לפריטים שהתיר למכור, כלי העבודה שאיתם יצר מוצגים אף הם, ומכונות הכריכה ששימשו אותו בעבודתו השנייה ככורך ספרים. בשנים האחרונות שופץ והורחב המוזיאון, נוספו דגמים נוספים, ואף נערכות סדנאות יצירה לילדים ומבוגרים. ביתו ענת שהיא אמנית ומנגרת בעץ, מציגה את יצירותיה במוזיאון.

""אני ואחיי החלטנו להמשיך את המורשת" מספרת ענת ומזמינה את כולם להגיע ולבקר, "להמשיך הלאה ולא לוותר, כדי להמשיך ולקיים את המוזיאון כל אחד לפי יכולתו כדי להנציח את זיכרו של אבינו היקר".