קטע המחלוקת בהיקף הגדר
קטע המחלוקת בהיקף הגדרצילום: הרב שפיגל

הישיבה התיכונית 'קול מבשר' שבמבשרת נמצאת תחת איום של סגירה ופיזור 150 התלמידים שבה ועשרות עובדי המקום, צוותי חינוך, צוותים טכניים, מורים ועוד, רק בגלל דרישה שאינה מתאפשרת להשלים סגירה של גדר פנימית של המוסד.

יו"ר ועד ההורים, עורך הדין שלמה שרעבי, וראש הישיבה, הרב צבי שפיגל, מספרים בראיונות לערוץ 7 על האיום המתקרב והסיבה האבסורדית שמובילה אליו.

"באגף למינהל התיישבותי החליטו שאם אין גדר פנימית בתוך הישיבה התיכונית הישיבה תיסגר", אומר עו"ד שרעבי. הישיבה היא חלק מקרית חינוך המוקפת גדר ביטחון, אך הדרישה מ'קול מבשר' היא להקיף את הישיבה עצמה בגדר נוספת סביב המוסד באופן ממוקד. גם גדר שכזו כבר קיימת, אך חסרים להשלמה כארבעה מטרים שסכסוך ותיק מונע את הצבתם במקום.

"הישיבה התיכונית קיימת כבר 53 שנים. היא גידלה דורות של תלמידים. הרב יוסי שריד היה ראש הישיבה הראשון", מספר שרעבי. "יש גדר אבטחה ושמירה בכניסה, אבל בשנה האחרונה משרד החינוך החליט להעלות את דרישותיו בגלל מוגנות שלא מעוגנת בחוזר מנכ"ל. בעינינו זו קפריזה. הם דורשים גדר פנימית שלא ניתן להשלים אותה בגלל מחלוקות פנימיות שאין לנו עניין בהן. יש לנו רק עניין להמשיך את תפקוד הישיבה".

"מדובר במחלוקת ארוכת שנים בין שתי עמותות שבקהילה. כנראה היה ביניהן חוזה פנימי כלשהו ולימים קמו דורות חדשים שרואים בקרקע אלמנט נדל"ני ולא חינוכי. בעבר היה במקום כולל ולצידו הישיבה התיכונית והשניים חיו יחד. באחרונה הכולל רצה להפוך את הקרקע לנדל"נית והודיע לישיבה התיכונית 'כולה שלי' ובאישון לילה הסירו את הגדר החסרה להשלמת בקשת משרד החינוך. הישיבה מעוניינת לקיים את הוראות משרד החינוך, אבל המשרד יודע שלא ניתן לקיים את ההוראה הזו".

מוסיף עו"ד שרעבי ומספר: "ועד ההורים נפגש עם נציגי משרד החינוך והאווירה הייתה טובה. הוסבר כמה הישיבה חשובה ועד כמה היא מצילה נפשות. זו ישיבה שמתקבלים אליה גם תלמידים שלא התקבלו לישיבות אחרות, ואלמלא הישיבה היו תלמידים מסוימים מגיעים לרחוב ואולי גם לפשע. לעומת זאת בישיבה הם מסיימים 12 שנות לימוד וזכאים לתעודת בגרות באחוז גבוה מאוד. התרומה של התלמידים לחברה מאוד גבוה".

עוד מעיר שרעבי כי "בכל קריה חינוכית מסתפקים בגדר היקפית עם שומר בפתח, אבל בישיבת 'קול מבשר' מבקשים גדר פנימית. הצענו חלופות כמו חברת אבטחה, פטרולים של מורים, מצלמות ועוד. כל תכנית שהבאנו נדחית".

לדבריו מאז האיום בסגירת המקום "יש ניתוק בין משרד החינוך לבין הישיבה וועד ההורים. פנינו לחברי כנסת ולכל גורם שיוכל לתת לנו תשובה, גם לארגון המורים. מנכ"ל המשרד הודיע ליו"ר ארגון המורים שהגזירה תידחה, אבל במשרד הורידו את המנכ"ל מהעניין. נשלח מכתב שבתוך שבועיים שלושה הישיבה תיסגר וצריכים להיערך, בלי להסביר איך ומה להיערך. הורים מודאגים מתקשרים ומבקשים לדעת מה יהיה".

עוד מספר עו"ד שרעבי כי כבר כעת החל ייבושה של הישיבה כאשר סמל המוסד הפנימייתי נלקח ממנה ואתו גם תקצוב הפנימייה. על מנת להפעיל את הפנימייה נאלצת הישיבה ללקט תרומות.

"בישיבה תיכונית אחרת אולי היו מעבירים את התלמידים למקום אחר. כאן יש לנו מאבק משותף יחד עם ראשי הישיבה, כי אנחנו רואים את העוול לישיבה. ביצענו גיוס המונים כדי שהישיבה תוכל לתפקד כמה חודשים נוספים שבהם נפתור את העניין בצורה מסודרת מול משרד החינוך. במידה ולא, נצא להפגין", אומר שרעבי.

את הסיפור אנחנו שומעים גם מראש הישיבה, הרב צבי שפיגל: "לקראת סיום שנת הלימודים הקודמת הודיעו לנו בהתראה קצרה מאוד, כאשר חלק מהתלמידים כבר רשומים, שמשרד החינוך חושב לבטל את הפיקוח על הפנימייה. הפיקוח על הפנימייה הוסר ואתו גם התקציב שמאפשר לנו להעניק את מה שצריך לתלמידים. כרגע אומרים לנו שדנים באפשרות לקחת מאיתנו את רישיון המוסד".

הרב שפיגל מציין כי רישוי הפנימייה קיים ולכן מתאפשר המשך הפעלתה של הפנימייה, אך בהיעדר תקציב מוסדר ממשרד החינוך הישיבה מתארגנת כלכלית מתרומות ומבוגרים שהתגייסו לסייע לה.

איך קורה שבגלל פער של מטרים בודדים של גדר מוסד וותיק בן עשרות שנים עומד להיסגר? "זו שאלה שגם אנחנו שואלים. כל מי שאנחנו מספרים לו את הסיפור הזה, כולל אנשי משרד החינוך, אומרים שזה אבסורד. בגלל כמה מטרים של גדר סוגרים מוסד".

עוד מספר הרב שפיגל כי "גורם בכיר אמר לנו שאין מניעה שאמצעים חדישים אלקטרוניים של שמירה יחליפו את הגדר. התחושה שלנו היא שירו קודם את החץ וכעת מסמנים את המטרה. כל חלופה שהצענו בוטלה מהר מאוד. כרגע יש חלופה רצינית מאוד ואנחנו רוצים להשמיע לאנשי המקצוע במשרד החינוך, אבל אף אחד לא רוצה לשמוע. אנחנו מבקשים שהגורמים הרציניים במשרד החינוך ישמעו אותנו ואת אותו גורם בטיחותי בכיר שמוכן גם להכין לנו את תכנית האבטחה החלופית, אבל לא מוכנים לשמוע".

האם מישהו ממשרד החינוך פונה לישיבה ומתכנן חלופות עבור התלמידים במידה ואכן המוסד ייסגר? הרב שפיגל משיב ומספר "אומרים לנו שיש הרבה מוסדות ונמצא להם פתרונות, אבל צריך להבין שמדובר בתלמידים מצוינים שהרבה מהם לא הצליחו במוסדות אחרים. אצלנו הם עוברים תהליך של חזרת האמון בעצמם. מקבלים בגרות בכמעט מאה אחוזי זכאות, עוברים לשירות משמעותי, בונים משפחות. הם צריכים בשלב הזה של חייהם קצת יותר תשומת לב ועבודה אישית והם יתגלו כמדהימים. אי אפשר להעביר אותם כמו שקי תפוח אדמה ולקוות שהדברים ייפתרו".

"אני צופה לפחות עשרים אחוזי נשירה אם יעבירו אותם, ואלה שייקלטו תהיינה להם הרבה בעיות התאקלמות. הם אצלנו כי לא הצליחו להתאקלם במקום אחר", אומר הרב שפיגל ומעיר כי "מדובר במציאות שהייתה שלושים שנה. משרד החינוך יודע ומכיר את זה ולא ברור למה התעוררו עכשיו". האם המשמעות היא שמעורבים כאן אינטרסים זרים? "בוודאי שיש כאן אינטרסים, כי את העניין הביטחוני אפשר לפתור בחצי שעה של עבודה עם צוות מקצועי. אנחנו רק מבקשים רק ישיבה של חצי שעה סביב שולחן עגול, אבל כנראה שיש שם אינטרסים".

"מדובר במוסד שנשכב על הגדר עבור הרבה מאוד מהתלמידים שמערכת החינוך לא נתנה להם מענה, מוסד שמכירים את הערך המוסף שלו, מוסד שקיבל תלמידים שאחרים לא היו מוכנים לקבל וכעת אנחנו בסאגה קפקאית של בעיה אפשר לפתור אותה בקלות בתכנית מסודרת ובקלות", קובע הרב שפיגל.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי "המשרד מקיים דיונים בנושא".