בנט עם פעילים בערב הבחירות
בנט עם פעילים בערב הבחירותצילום: גילי יערי, פלאש 90

מפלגת ימינה לא התכוננה לפרסום המכתב שהצליח לעורר סערה תקשורתית במשך יממה שלמה ולחשוף קצת יותר מטפח על מה שקרה לכוח שנחשב לבייס שלה עד לא מזמן. על המכתב היו חתומים פרופ' אשר כהן, שי מימון ורוני ססובר, שלושתם היו מועמדים ברשימת המפלגה לכנסת, מימון בקונסטלציה אחרת ואלמלא ויתר על מקומו היה אמור להיות בימים אלה אחד מחברי הכנסת של הרשימה.

הם מנו שורת הבטחות של יו"ר המפלגה נפתלי בנט שהופרו ותקפו אותו חזיתית: "לפני כשבוע הצהיר בנט 'אני עובד אצל אזרחי ישראל' בניסיון להסביר את מצבו ומעמדו המשופר כראש ממשלה בהשוואה לראשי ממשלה בעבר. הם, לטענתו, היו תלויים יותר ממנו בקבוצות לחץ וכיוצא באלה. 'אין לוביסטים', פירט בנט את הנקודה, 'אין מרכז מפלגה, אין טייקונים' וסיים בנחרצות: 'אני עובד אצלכם'. המילים הללו, הנשמעות כפסגת הדמוקרטיה, הן למעשה עוד מסמר בארון הקבורה האידיאולוגי והערכי של מפלגת ימינה והעומד בראשה, מפלגה שעבורה ובמסגרתה פעלנו במשך למעלה משנתיים".

"כאשר מתבצעת פגיעה קשה במהות האידאולוגית של המפלגה, בליבה של עקרונותיה ובגרעין הקשיח של הבטחותיה, כל עיקרון שוק הדעות מתמוטט. מכאן קצרה הדרך להיפוך הרעיון הדמוקרטי כשראש הממשלה מכהן ללא תמיכה ציבורית... בנט שהשתחרר כביכול מטייקונים, מקבוצות לחץ וממרכז המפלגה, החליף אותם בלחצים גדולים וחמורים הרבה יותר. קבוצות הלחץ החיצוניות הוחלפו בקבוצות לחץ קואליציוניות דוגמת התנועה האסלאמית, מרצ, העבודה, ישראל ביתנו ויש עתיד שהשפעתן עלולה להתברר כהרסנית הרבה יותר", קובעים השלושה.

עוד הם מוסיפים: "כשהתרוצצנו במערכת הבחירות כדי להעביר לכמה שיותר מצביעים את עולם הערכים של ימינה, לא ידענו שזו 'פוליטיקה' שיש להשיל מאוחר יותר, רק כדי שבנט יהיה ראש ממשלה. רצינו מאוד שינוי אמיתי והאמנו שבנט ידע ליישם את המדיניות הימנית עליה חלמנו ושעליו הוא עצמו דיבר כל הזמן... אלא שאימצתם, אתה ושאר חברי המפלגה, את המדיניות ההפוכה, נתתם את השלטון למחנה היריב. אתה בוודאי חושב שעם הזמן האבק ישקע, הציבור ישכח ונעבור הלאה. אולם בעולם שלנו, האידיאולוגי, הזמן לא רק שלא ירפא את הפצעים ולא ניתן יהיה להחליק את זה, אלא הוא מקבע אתכם עמוק יותר בצידה השני של המפה הפוליטית".

זה רק חלק מהדברים הקשים שהטיחו השלושה במנהיג מפלגתם בימים שבהם ברור שהבסיס המקורי של מצביעי ימינה הולך ומתדלדל. המכתב הזה התחבר היטב עם פרסום בגלי צה"ל, שבתחילה לא הוכחש באופן נחרץ, לפיו חברת הכנסת עידית סילמן מקיימת מגעים עם מפלגת יש עתיד על אפשרות השתלבותה במסגרת זו בבחירות הבאות וגם לעמדתו הנחרצת של חבר הכנסת עמיחי שיקלי שנבחר מטעם מפלגת ימינה אך בעקבות הקמת הממשלה הפך להיות סיעת יחיד שמתנהלת רוב הזמן במנותק מימינה.

גם ראשי המפלגה מדברים בשני קולות. השרה איילת שקד דיברה השבוע על כך שהמפלגה לא איבדה את האידיאולוגיה ושנעשה הכול כדי שתהיה ממשלת ימין ויממה, אחריה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט ש"הקמת הממשלה הזאת היא מעשה פטריוטי בצורה בלתי רגילה". כשהוסיף ונימק "אנחנו לא צריכים להתנצל בפני אף אחד על שום דבר. היינו מגיעים לעוד בחירות חמישיות ושישיות והקרע בעם והשיתוק המוחלט היה נמשך. הצלנו את מדינת ישראל", הבלבול רק נעשה גדול יותר.

שי מימון
שי מימוןצילום: עופר עמרם

"מרגיש נורא מול המשפחות השכולות"

שי מימון, מי שהוצב במקום התשיעי ברשימת ימינה והיה אמור להיות חבר כנסת בזכות החוק הנורבגי, דווקא כלל אינו מבולבל. הוא מסתכל על האמירות של שני מנהיגי המפלגה ולא מתחרט לרגע על שהחליט, כחודש לפני הקמת הממשלה, לעזוב את המפלגה.

מה הוביל אתכם לכתיבת המכתב הזה דווקא עכשיו? הרי לא הרעשתם עולמות בכל התקופה הזאת.

"הטריגר היה ההתבטאות האחרונה של בנט לגבי השחרור שלו ממפלגה וממצביעים. הוא אמר במילים אחרות שמפלגה זה סתם כאב ראש וטוב לו שאין עליו לחצים כאלה כי כך הוא 'עובד בשביל אזרחי ישראל'. מה בעצם בנט אמר כאן? שהוא סוג של מנכ"ל חברה שעושה דברים אמורפיים שלא חייב להיות להם צבע ערכי ואידיאולוגי, העיקר לנהל את האופרציה. אבל לא על זה הרי הוא הולך לבחירות. לא בתואנה הזאת הוא הקים ממשלה. בוא, תהיה גבר ותאמר לציבור שאתה לא הולך לעמוד בראש מפלגת ימין או בראש ממשלה שדוגלת בערכי הימין. תגיד לציבור את האמת ותתמודד עם הקולות שכן או לא תקבל".

אבל בסופו של דבר זו הבחירה שלו והוא גם ישלם את המחיר. מדוע אתם זועמים?

"כי בנט התעקש על הדברים הללו. הוא שלח את אשר, את רוני ואותי לדבר בשמו על אידיאולוגיה וערכים שבדיוק בגללם באנו לימין החדש. לא היה יום בשנתיים וחצי האחרונות עד הבחירות שלא התעסקתי במשהו שקשור לימינה. אם זה ברשתות החברתיות, בווטסאפים, במפגשים, בכנסים, בראיונות. ואז הוא פשוט שם את הערכים ואמר 'השלתי מעליי את הפוליטיקה' – שבמילים מכובסות זה אומר: אני לא הולך להילחם על הערכים שעל בסיסם נבנתה המפלגה הזאת".

מימון היה אחראי, בין היתר, על הקשר עם המשפחות השכולות ומשפחות נפגעי הטרור. "למשפחות הללו הבטחנו בשמו של בנט שלא נשב עם רע"מ או נישען עליהם. הרצל ומרב חג'אג', שהיו מהמתנגדים הגדולים לממשלה שנשענת על מפלגות ערביות, כתבו יום לפני הבחירות מאמר על חשיבות ההצבעה לבנט, בעקבות פנייה אישית שלי. תחשבו רק איך הם מרגישים עם הפניית העורף הזאת וכמה רע אני מרגיש מולם ומבקש מהם סליחה על המעשה הזה. אגב, באותו יום בנט הודיע שהאופציה של ממשלה כזאת, עם מרצ, לפיד והישענות על הערבים, לא תהיה. ניר אורבך אפילו יצא לרקוד עם המפגינים שדרשו שלא להקים ממשלה כזאת. אבל אז, כמה ימים מאוחר יותר, התפוגג מסך העשן", הוא מוסיף.

ומה קורה אז?

"בשלב הזה עוד האמנו. אחר כך עוד הייתה ישיבת סיעה ברעננה ואמרנו בתוך הישיבה – גם רוני, גם אשר וגם אני - שאסור ללכת למהלך הזה שמנוגד לכל מה שהבטחנו. עוד ציינו שמילא ההבטחה בנושא יאיר לפיד, אם בצילה מבטיחים הקמת ממשלה שתיישם את אידיאולוגיית הימין אז ניחא. בסוף בנט בחר אמירה אחת לפני הבחירות: ביבי יישען על רע"מ. הוא ריסק את האמירה הזאת".

"וזה לא רק העניין הזה", הוא ממשיך. "היה שלב, שבו הממשלה אישרה לקזז חצי מיליארד שקלים מכספי הרשות בחוק שהייתי מאוד מעורב בחקיקה שלו. החמאתי לממשלה, כי אצל נתניהו זה נדחה כמה פעמים. אבל אז גיליתי שלא עבר חודש והממשלה נתנה 'הלוואה' של חצי מיליארד שקלים לאבו־מאזן. עשו ישראבלוף אחד גדול. דווקא במקום היחיד שרציתי לפרגן – התבדיתי".

כשאתה שומע את בנט מדבר על ממשלה שהצילה את עם ישראל ואת איילת שקד שמשמיעה גם קולות אחרים. מה אתה מבין?

"יש ביניהם חלוקה של ההתבטאויות. בסוף גם איילת שקד מקיימת את הממשלה והולכת ומגינה עליה בכל האולפנים. גם הדיבור של בנט הפך להיות של 'הכול לכתחילה'. לא 'היינו חייבים ומוכרחים' אלא זה לכתחילה להקים ממשלה עם מרצ ואבתיסאם מרעאנה ושהמשותפת תיתן מדי פעם גב. אדם הגון היה אומר את זה לפני הבחירות. הקמת קואליציה צריכה להיעשות כדי לקיים את הערכים שלך, גם אם יש ויכוח פוליטי. לא הולכים מלכתחילה כדי להקים קואליציה עם מרצ ושהם יתנגדו לפינוי יישובים".

אנחנו מבקשים לשמוע ממימון לאן מוביל אותו משבר כזה מבחינה פוליטית. אם ימינה יורדת מהפרק, לאן הוא יכול לפנות. "שאלת האלטרנטיבה עלתה על השולחן גם בעבר. זה נכון שכל החלופות הן גרועות. בחירות חמישיות זו חלופה גרועה – אלא שהיום, כשאני מסתכל אחורה, אני משוכנע שלא עשו כל מה שצריך כדי שהחלופה הנוכחית לא תגיע – גם בשלב שהמנדט היה אצל נתניהו וגם בשלב שהמנדט היה בצד השני. בנט ואיילת ואורבך יכלו לשבת על מפלגת הציונות הדתית בצורה הכי חזקה ולהקים ממשלה".

אז איפה נראה אותך בעתיד הפוליטי?

"מה יהיה בבחירות הבאות אינני יודע. יהיה קשה מאוד לאנשים להאמין לנבחרי הציבור שלהם, בטח לאלה שבסיעת ימינה שפשוט איש לא יאמין לדבריהם. לגביי באופן אישי, הקב"ה פותח וסוגר דלתות כראות עיניו. הפעילות הציבורית מאוד מעניינת אותי, יש בי את החיידק של סבא שלי (זרח ורהפטיג ז"ל, נ"ק) ותמיד היה לי חשוב לתרום במקום שאני חושב שנכונים לציבור, למדינה ולעם. אם תיפתח הזדמנות, אינני יודע איפה ומתי, אני אהיה מוכן לשמוע. עקרונית לגבי מסגרת, אני באמת מאמין במה שהימין החדש אמור להיות ובבית היהודי בתקופה שפתח את השורות שלו ויצר מפלגה שהיא כלל ישראלית, בדגש על מדינה עם זהות יהודית, על עמדה ימנית עם עמוד שדרה ערכי עם כוח ולא מתפשר. אני באמת מאמין בזה".

פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהןצילום: איתי שרמר

"נפתלי הוא תעלומה"

פרופ' אשר כהן אומנם הוצב במקום פחות ריאלי ברשימת ימינה לקראת הבחירות האחרונות, אבל נחשב במהלכן לאחד המגינים המובהקים שלה. הערכים שהציבה ימינה קסמו לכהן, שמו ומעמדו של הפרופ' בציבור הדתי קרץ לבנט והשידוך נעשה. כהן האמין באמת ובתמים שבנט הוא האיש הנכון להחליף את בנימין נתניהו בראשות הממשלה. המציאות, כך הוא מודה, טפחה על פניו. "הצבעתי לימינה כדי לא להמשיך את נתניהו שלצד הזכויות הרבות שלו בתחום המדיני הביא אסון על ישראל בתחומי הפנים, הגן על מערכת המשפט במתכונתה הנוכחית ולא טיפל בבעיית המשילות במגזר הערבי. הרי לא באנו לימינה כדי להמשיך את מורשת נתניהו אלא כדי להעלות לדיון את כל הסוגיות שנותרו מאחור בתקופת נתניהו".

לדברי כהן, המכתב שתקף את ראש הממשלה תוכנן כבר לפני ימים אחדים בעקבות פוסט של בנט שבו הדגיש שהוא פועל למען אזרחי ישראל. "זה מעולה שכל ראש ממשלה יעבוד למען אזרחי ישראל, אבל בפוליטיקה יש שוק דעות ויש תחרות. אתה לא נבחר כדי לעבוד באופן עמום למען עם ישראל. את זה כל אחד עושה. תוך כדי הכנת המכתב נתקלנו ביום האזכרה ליצחק רבין בפוסט של חברת הכנסת שירלי פינטו. בעצם חברה בימינה מאמצת את נרטיב השמאל. זה הנרטיב הגדול ביותר של השמאל, שכל או רוב הימין אשם ברצח".

וזה לא הכול. "נפתלי נשאל על כל הסתירות בין מה שאמר בעבר ובין מה שקורה, והוא אמר שהוא משיל את הפוליטיקה כשהוא עובר דרך הדלת של משרד ראש הממשלה. כלומר שכשנשלחנו לרשתות ולאולפנים זה היה פוליטיקה, אבל כשבנט ראש ממשלה זו לא פוליטיקה. זה לא עובד כך. אנחנו מהרשימה, היינו בפנים. נשלחתי לשכנע להצביע לימינה בגלל מערכת ערכית מסוימת, אז אי אפשר לומר לי שזה היה פוליטיקה והתפקיד שלו, ראש הממשלה, הוא מהותי".

אולי כדאי להמתין ולבחון את הממשלה על פי מעשיה?

"צריך לבחון את הממשלה על פי מעשיה אבל נכון לעכשיו, לא על פי הבטחות עתידיות. נכון לעכשיו מדברים על קונסוליה לפלשתינים בירושלים, נפגשים עם אבו־מאזן במוקטעה והחזירו את תוכנית שתי המדינות שכבר הייתה בדרך להיקבר. כמובן שאם בעוד שנתיים נראה שההבטחות בנושא ההתיישבות קוימו, לא הוקמה קונסוליה, אביתר יוקם ותהיה מדיניות ברורה מול המסתננים, אודה בטעות שלי. כרגע זה נראה רחוק משם".

לכהן גם יש ביקורת על עצם הכהונה של ראש ממשלה עם שישה מנדטים שהפנה עורף לציבור תומכיו. "נכון, יש לבנט 61 מנדטים והוא ראש ממשלה חוקי, אבל בהיבט המהותי מה שיש כאן הוא כשל. מפלגות קטנות תמיד סחטו תיקים משמעותיים בגלל הכוח שהיה להן כשנדרשו לקואליציות. אבל הכשל המהותי - ראש מפלגה עם שבעה מנדטים שנהיה ראש ממשלה – צריך לחשוב מה הוא עלול לגרור בבחירות הבאות. יבואו מפלגות קטנות ויצביעו על התקדים ויאמרו שהן אינן מוכנות להסתפק במשרד בכיר".

לדעתך יש סיכוי שאיילת שקד בסוף תהיה זו שתחזור לזרועות הימין כי שם נמצא הבייס שלה?

"איילת מאוד מחוברת למחנה. האם יסלחו לה והיא תוכל להיות חלק מהעסק? זו שאלה. היא תצטרך להתגבר על הצל של הקמת הממשלה הזאת".

ובנט יצליח ליצור בסיס איתן חדש למפלגה?

"נפתלי הוא מבחינתי תעלומה. כששרון פרש הוא הקים את קדימה, היה לו לאן ללכת. מה בנט יעשה? הרי לימין לא יקבלו אותו בחזרה. הנישה שהוא נכנס אליה – מרכז־ימין – די תפוסה. גדעון סער שם, אלקין שם. הם באזור אחוז החסימה אבל גם הוא מסתובב שם".

ועם זאת, כהן עדיין לא פרש מהמפלגה באופן רשמי והוא ממוקם ברשימתה לכנסת. על השאלה מדוע אינו פורש עונה כהן בחיוך: "אני ממתין שהרשימה תגיע עד אליי בדרך מקרית כלשהי ואז 'אעשה רק מה שטוב לעם ישראל', כלשונו של נפתלי בנט".

אשר כהן, כמו חבריו, מתקשה כרגע לראות על הסקאלה הפוליטית מפלגה שהוא יכול להתחבר אליה כאדם דתי־לאומי שרוצה לממש את ערכיו, אבל לא במפלגה מגזרית. "אני באמת לא יודע מה עושים הלאה ואני למעשה מייצג מפלגה שעוברת את אחוז החסימה וכוללת את כל מי שנמצאים במצב דומה ולא יודעים לאן להתחבר. אני לא מרגיש שאוכל להצביע למפלגה של בצלאל סמוטריץ' במתכונתה הנוכחית. גם לליכוד לא אצביע. הייתי רוצה לראות מישהו כמו ראש המוסד לשעבר יוסי כהן שמקים מפלגה ומגיע לליכוד מתוך עמדת כוח".

"אגב, יכולתי לומר שסמוטריץ' מספיק. העניין הוא שהכיוון שלו הוא לחזור למגזריות. הדבר הזה פחות מתאים להמוני דתיים לאומיים ימניים שפחות מעוניינים במפלגה מגזרית אלא במפלגת ימין רחבה יותר שתתייצב מימין לליכוד ובעצם תקבע בשבילו את סדר היום. הנישה הזאת היא אולי הכי חסרה בפוליטיקה כיום", מסכם כהן.

ימינה: הבייס של בנט הולך איתו

במפלגת ימינה כמעט לא הגיבו למכתב באופן רשמי במהלך השבוע. מי שנשלח להגיב ל'בשבע' בשם המפלגה הוא יוסי סבג, ראש מטה ימינה באשדוד. לדבריו מכתבם של כהן, ססובר ומימון אינו מעורר שום הדים בקרב פעילי המפלגה: "אף אחד לא מתייחס לזה. מדובר במועמדים שרוב פעילי ימינה לא מכירים אותם. כל אחד יכול לכתוב מכתב. אין מי שמכיר את השטח יותר טוב ממני ומראשי המטות האחרות ו־90 אחוזים מהם הביעו תמיכה במהלך הזה וחתמו על עצומה בעדו".

"השטח לא מרגיש את האנשים הללו אלא כועס עליהם. האנשים הללו קיבלו אמון מלא מראש הממשלה וראש המפלגה נפתלי בנט ובסוף לקחו את האמון הזה והשתמשו בו נגדו. כשהם נכנסו למפלגה הם ידעו היטב לאן הם נכנסים", מוסיף סבג. הוא מצהיר כי "הבייס של בנט הולך איתו. מי שלא הולך זה אנשים שלא היו באמת נאמנים. הוא לקח סיכון פוליטי כדי להציל את המדינה ורואים את זה בעשייה שלו. רק עכשיו הוא דאג לציבור של הציונות הדתית והכניס את תקציבי החמ"ד לבסיס התקציב ואישר 3,000 יחידות דיור. בינתיים יש עשייה. הצעד של בנט היה אמיץ לטובת מדינת ישראל".

את הפרת ההבטחות שעליה מדברים שי מימון ופרופ' אשר כהן מסביר סבג כך: "בנט נאלץ, כשהוא הקים את הממשלה, לעמוד בפני התלבטויות קשות. נכון שהוא הבטיח לא לשבת תחת לפיד ולא ברוטציה, אבל הוא לא הבטיח בכלל לא לשבת עם לפיד. מצביעי ימינה הבינו שברגע שהוא אומר שהוא אינו פוסל אף אחד – גם מהלך כזה אפשרי. ההבטחה הראשית בעיניי הייתה למנוע בחירות חמישיות. הרי אחרי הבחירות בנט היה הראשון שבא ואמר בריש גלי לביבי: תביא 61 ותהיה ראש הממשלה. אחרי זה היה את שומר החומות והוא הוריד באמת ובתמים את האופציה של לפיד. בסוף, אף אחד לא הביא עריקים כדי להקים ממשלת ימין. הייתה יכולה לקום רק חלופה של ממשלה יותר גרועה, או ללכת לעוד בחירות. בנט עשה את הצעד האחראי והציל אותנו", הוא מסכם.