"הם לא רצו אותנו ברחובות, יקבלו אותנו בבתי העסק". מיזם 'וקשרתם'
"הם לא רצו אותנו ברחובות, יקבלו אותנו בבתי העסק". מיזם 'וקשרתם'צילום: הידברות

אפשר להעריך שכמה מזעופי הגבות במועצת העיר תל אביב, או פוליטיקאים דוגמת השרה תמר זנדברג, לא היו רווים נחת משטף התמונות ששלח אליי השבוע ניר גרמי, סמנכ"ל ארגון הידברות. קשה היה לבחור מתוכן תמונה אחת בלבד, כזו שתשקף את ניצחונו של העם ברחוב על חרבם המתנופפת של שוחרי חופש הדת. התהליך שהחל בעידן מלחמות ההפרדה של דינה זילבר והמשיך במלחמות עיריית תל אביב בכינוסי חב"ד ותמר זנדברג בדוכני תפילין, מגיע לשיאו בימי העדנה של ממשלת בנט־לפיד־מיכאלי. השבוע הלינה שרת התחבורה מיכאלי בהשקת השדולה לחופש דת בכנסת כי הכותל הפך ל"בית כנסת חרדי" והיא תפעל לתקן את "הקלקול" כלשונה. ההתבטאות המחוצפת של מי שבינה ובין הכותל אין כנראה יותר מדי נקודות השקה הייתה חלק מדיון השדולה, בראשות הרב הרפורמי חבר הכנסת גלעד קריב, שעניינו קידום מתווה הכותל. היו שם גם הבטחות להזרמת תקציבים שמנים לרפורמים וקונסרבטיבים, והרמת ראש גאה של הפלגים הזעומים והצעקניים הללו שמבקשים לחסות בכל מחיר תחת כנפי הלגיטימיות היהודית. אל הקלחת המשתלחת בכל אשר בשם יהדות ייקרא הצטרפה גם חברת הכנסת מלינובסקי (ישראל ביתנו) בהתבטאות רחובית נמוכה על הרבנות הראשית.

על רקע האווירה הפוליטית האדומה הזאת, מרענן היה לראות את התמונות שזרמו אלינו ממיזם 'וקשרתם': בחור בכפכפים ומכנסיים קצרים ברחוב עירוני גנרי עומד מרוכז עם תפילין לראשו וידו, שקוע בדף התפילה שהוכן לו שם מבעוד מועד. נער בקניון הזהב בראשון לציון שלוקח תפילין מדוכן באמצע ההמולה הקניונית, ופשוט עוצר לרגע ומניח. אלו מופיעים לצד סרטונים של כוכבי בידור כמו קובי אפללו, גיל ססובר וציון ברוך, שממליצים לצופים להצטרף למצוות הנחת התפילין תוך שהם נותנים דוגמה אישית.

אם עד היום האסוציאציה הראשונה לדוכני הנחת תפילין הייתה תנועת חב"ד, הרי שבשנה האחרונה יש שחקנים נוספים על המגרש, עם כללי משחק מעט שונים. בארגון 'הידברות', זה שמפעיל ערוץ טלוויזיה בשם זה אבל אחראי גם ליוזמות ומפעלים נוספים בתחומי החסד והיהדות, החליטו להרים את הכפפה נגד המלחמות בדוכני התפילין ופיתחו נוסחה משלהם. "נוצר עליהום דווקא על המצווה הזאת של תפילין", פותח ניר גרמי, כאמור סמנכ"ל הארגון. "החלטנו לסלול כביש עוקף סנקציות, וגם לפתח ולשדרג את רעיון עמדת התפילין". במקום אדם שעומד בדוכן ברחוב שעתיים-שלוש ומזמין עוברי אורח להניח תפילין, מה שמזמין אליו התנגדויות שנתלות בכך שהוא עומד בשטח ציבורי או משכנע אנשים בעל כורחם, בהידברות הכינו עמדות מעוצבות שבהן מונחים לכל דורש התפילין, הכיפה, הטלית והסידור, ושאר התהליך – ללא מגע יד אדם. לבעיית העמידה בשטח ציבורי הם מצאו פתרון מקורי: העמדות מוצבות אך ורק בתוך בתי עסק – חנויות, מסעדות וכדומה, בהתאם להסכמת הבעלים ואף לבקשתם. "כך למשל אדם בא למספרה, ובזמן שהוא מחכה שיגיע תורו הוא יכול בינתיים להניח תפילין. כך אי אפשר לבוא בטענות על הצבת הדוכן, זכותו של בעל המקום להעמיד שם איזה דוכן שהוא רוצה". גרמי סבור גם שבהיעדרו של הגורם האנושי שמציע ומשכנע, לעיתים האפקטיביות גדולה יותר ומושכת אנשים להניח את התפילין מעצמם. כמו כן הדוכנים מציעים את השירות לאורך כל היום ולא לשעות קצובות בלבד.

התוצאות של מתווה הדוכנים החדש שרקמו ב'הידברות' מדברות בעד עצמן: במהלך שמונת חודשי ההרצה של הפרויקט הוקמו דוכנים כאלה בכ־350 בתי עסק, מאילת ועד קריית שמונה, כולל 18 עמדות רק בתל אביב לבדה. "לא רציתם את התפילין?" אומר גרמי למנהיגי העיר, "אנחנו נכניס אותם דרך בעלי העסקים". הדוכנים מוצבים גם בכמה מועדונים של קבוצות כדורגל, והשחקנים מניחים תפילין לפני אימון או משחק.

הקריטריון, מדגיש גרמי, הוא שהעמדות מוצבות רק בריכוזים של לא דתיים, מה שהוא מכנה "רחוקים". קריטריון נוסף הוא שבבית העסק שבו מוצב הדוכן יש תנועה של לא פחות ממאה בני אדם ביום. בחשבון ממוצע שגרמי עורך, מדובר בכ־4,000 הנחות תפילין בשנה בכל הדוכנים. החזון הוא להרחיב את מספר העמדות ולהגיע למצב שבו "בכל רחוב תהיה לאדם אפשרות להניח תפילין". השלב הבא, מספר גרמי, הוא שילוב 'וקשרתם' בתוך אפליקציית ווייז, באופן שאדם שייכנס לרכב יידע באיזה בית עסק קרוב הוא יוכל להניח תפילין.

לצורך פיתוח המיזם פונה 'הידברות' בימים אלה לציבור מניחי התפילין בבקשה פשוטה: מי שיש בביתו תפילין שאינם בשימוש, לאחר שקנה זוג חדש או שנותר בידיו זוג מקרוב משפחה שנפטר, מוזמן ליצור קשר עם הארגון ולתרום אותם. לאחר בדיקה מדוקדקת יונחו התפילין על דוכן נוסף שיזכה מאות חילונים נוספים בשנה ליטול חלק בקיום המצווה.

ואם המיזם הזה העניק לכם אוויר לנשימה אחרי שבוע רצוף פנינים נוטפות ארס חילוני, כדאי לכם להתרווח עוד קצת בכורסה ולהמשיך לאייטם הבא.

מתנת יום ההולדת האולטימטיבית

כשהוטלה על ישראל גנץ המשימה לגייס את ידועני ישראל למיזם הנחת התפילין לזכר חברו ידידיה פוגל ז"ל, הוא מצא את עצמו במבוכה קלה. בחור משיעור ג' בישיבת רמת גן, שבקושי יודע מהן פייסבוק, טוויטר ובכלל רשתות חברתיות, ושכוכבני ישראל לא מתנוססים ברשימת גיבורי התרבות שלו, צריך פתאום להרים טלפונים לאושיות שעל פי רוב נדרש לצלוח מסלול מפרך של מנהלים וסוכנים כדי להגיע אליהן. טרם ניגש למשימה, הזהירו אותו יודעי דבר במשרדי הפרסום: "אין מצב, ידוענים לוקחים על כל פוסט שהם מעלים אלפי שקלים". אחרים הכינו אותו נפשית לניתוק מיידי של השיחה או לתגובה עצבנית על עצם הפנייה. אבל גנץ נשם עמוק וצלל פנימה: "אמרנו: ננסה, מקסימום זה לא ילך".

עוצמת התגובות הפתיעה את גנץ וחבריו למיזם 'תניחו רגע', הרבה מעבר למה שיכלו לדמיין בתסריטים האופטימיים ביותר. יותר משלושים ידוענים ישראלים, מכל המגזרים וממגוון תחומים, נרתמו בחום ובאהבה לפרויקט המרגש שנרקם לזכר הבחור ידידיה פוגל ז"ל שנהרג באסון מירון. הם הניחו תפילין ביום שישי ט"ז במרחשוון, יום הולדתו, צילמו ותייגו את עצמם חינם אין כסף, וכתבו מילים חמות שעודדו את אלפי עוקביהם לעשות גם הם סלפי עם תפילין. מתוך השורה הארוכה של הידוענים שהתגייסו אפשר לדלות שמות נבחרים כמו איתי לוי, ארז בן ארי, יואב אליאסי (הצל), מני אסייג, שי גולדן, גורי אלפי, ינון מגל, יותם זמרי ואראל סג"ל. אליהם הצטרפו חברי כנסת ושרים מימינה, הציונות הדתית ותקווה חדשה, וגם נשיא המדינה שלח מכתב תמיכה במיזם. השר אלקין הצטלם ותייג את עצמו מניח תפילין לעילוי נשמת ידידיה בעיר סוצ'י, במהלך הביקור המדיני ברוסיה יחד עם ראש הממשלה בנט.

במושגים של הרשתות החברתיות נרשמה הצלחה של עשרות אלפי לייקים לתמונות שהעלו ידוענים ואחרים שצילמו עצמם עם התפילין. 20 אלף לייקים בפייסבוק, עשרת אלפים בטוויטר ועוד אלף ריטוויטים, ומאות אלפי צפיות בסטוריז של ידוענים שהצטלמו עם תפילין באינסטגרם. גנץ מספר כי הסחף הוביל גם מפורסמים שלא פנו אליהם להצטרף ולצלם עצמם מניחים תפילין. "הופתענו מהכמות, מהשיתופים, מהתגובות. היו גם מאות אנשים שהעלו תמונות שלהם עם תפילין בכל הפלטפורמות". בתוך ים התגובות והלייקים נרשמה תגובה מיוחדת לצילום שהעלה 'הצל', ובה כותב המגיב כי הוא תורם שמונה זוגות תפילין ומבקש מכל מי שזקוק לתפילין לפנות אליו.

פרט לקמפיין 'תניחו רגע' ברשתות, כלל המיזם גם מאה דוכנים להנחת תפילין שהוצבו בכל רחבי הארץ ביום שישי האחרון, כאמור יום הולדתו של פוגל ז"ל. בדוכנים הניחו תפילין עוד כאלף בני אדם, בהם כאלה שהודו כי זו להם הפעם הראשונה לקיים את המצווה. תמונות מרגשות הגיעו גם מבית שלוה, שם שני נערים הניחו זה לזה תפילין. באחד הדוכנים התעניין בחור חילוני בתפילין, אך סירב להניחן בטענה שהוא לא שומר שבת ולכן מרגיש לא נוח מצפונית להניח תפילין. "ואנחנו לא חוטאים לפעמים?" ענו לו הבחורים, והלה ניאות להם.

על פי סיפוריהם של אלה שהכירו את ידידיה פוגל ז"ל, לא הייתה מתנת יום הולדת משמחת יותר מזו שהכין לו עם ישראל ביום שישי האחרון, שבו היה אמור לציין את יום הולדתו ה־23. פוגל, תלמיד ישיבת רמת גן, היה חסיד מובהק של הפצות למצוות הנחת תפילין. "ידידיה היה מאוד מחובר לזה", מספר גנץ, "כל יום שישי הוא היה תופס חבר'ה מהישיבה שיבואו איתו להניח תפילין לאנשים ברחוב. הוא לא התבייש. היה בחור חילוני שהוא הניח לו תפילין ואחר כך הם שמרו על קשר והמשיכו ללמוד ביחד".

הרעיון ל'תניחו רגע' התחיל מבני משפחתו של פוגל, שרתמו את החברים לרעיון. "המחשבה הייתה איך לעשות משהו שישמח אותו ביום ההולדת. במקום להישאב לחיסרון, לחפש משהו עם אנרגיה חיובית ועשייה". אל הקמת הדוכנים חבר כאמור קמפיין שחרך את הרשתות, לא רק בלייקים אלא גם בגלים של חום וחיבוק לידידיה פוגל ולמשפחתו, גם מאנשים שלא הכירו אותו כלל. מכתב התודה שכתב האב ישעיהו פוגל לידוענים שנרתמו לקדם את המיזם זכה למילים חמות שכתבו לו הם בחזרה. גנץ חותם בסיפור על ידידיה, שפעם איבד את התפילין וחבריו הציעו לו בינתיים להניח את התפילין שלהם. "התפילין שלי", אמר ידידיה ונימק את סירובו, "היו על ראשים של הרבה יהודים. אני רוצה להניח דווקא אותם". אפשר רק לדמיין כיצד הניח ידידיה את תפיליו בעולם העליון ביום הולדתו ה־23, בידיעה שבאותו יום הונחו בזכותם תפילין על ראשיהם של עוד הרבה מאוד יהודים.

המעון הרשמי

פורום האברכיות שהוקם למאבק בגזירת הסבסוד במעונות, שאותו חשפנו לראשונה כאן לפני שבועיים, מחמם מנועים וגם עולה מדרגה ביצירתיות: השבוע הגיעו נציגות הפורום אל הכנסת כדי לחלק לחברי הממשלה הזמנות לטקס פתיחת 'מעון ראש הממשלה'. הנשים גם כיבדו כל אחד בתפקיד מפתח במעון: שר האוצר הוא אב הבית, ראש הממשלה יהיה נשיא המעון ושרת הכלכלה היא המנהלת. "הזמנו את כולם לעזור לנו עם הילדים החמודים שלנו, שהם מוציאים לנו מהמעונות, ולבלות איתם שעת משמרת במעון בגן הוורדים". פעילות ה"מעון" תיפתח ביום שני הקרוב במסגרת המחאה. אז מי אמר שהכנסת היא לא גן ילדים? המשך יבוא.

[email protected]