עמליה פז, שותפה מייסדת של מרכז החדשנות Brick
עמליה פז, שותפה מייסדת של מרכז החדשנות Brickצילום: יח"צ

מגמת אורבניזציה מהירה במזרח אסיה, המחייבת האצת תהליכי חדשנות בבנייה, גורמת לתאגידי נדל"ן גדולים מהאזור להתעניין בטכנולוגיות בניה, תכנון ונדל"ן ישראליות.

כנס האונליין Asia PropTech, שאורגן ע"י מרכז החדשנות Bricks Proptech Innovation מישראל יחד עם Asia PropTech ,Jakore ו-MLB, חיבר לראשונה בין יזמי פרופטק ישראלים לחברות נדל"ן ומשקיעים מובילים מהונג קונג ויפן.

עמליה פז, שותפה מייסדת של מרכז החדשנות Bricks Proptech Innovation, הציגה את ההזדמנות הגדולה לטכנולוגיות פרופטק ואת האקוסיסטם הישראלי: "תעשיית הנדל"ן היא מהגדולות והאחרונות לאמץ חדשנות, ואנחנו מאמינים שיש כאן שוק ענק והרבה הזדמנויות. טכנולוגיות בתחום הנדל"ן נותנות מענה לאתגרים הגלובליים הבוערים כמו הקורונה, ההתחממות הגלובלית, קיימות ועוד באמצעות פתרונות חדשניים".

ברבעון הראשון של 2021 פרופטק היה הסקטור הממומן ביותר בהיבט גלובלי והוא מדביק פערים במהירות לעומת סקטורים אחרים. בישראל יותר מ – 250 סטארטאפים ישראלים בתחום הפרופטק, שגייסו יחד יותר מ – 3.5 מיליארד דולר.

"הפרופטק בישראל פורח. שחקני הנדל"ן בארץ מראים פתיחות הולכת וגדלה להטמעת טכנולוגיות, חלקם אף מאפשרים פיילוטים משותפים עם סטארטאפים מקומיים" הוסיפה פז. "אחד המאפיינים הייחודים של הפרופטק הישראלי הוא אימוץ של טכנולוגיות מתעשיות אחרות לתעשיית הנדל"ן, כמו טכנולוגיות מהסקטור הבטחוני להגברת הבטיחות בענף הבנייה, מצלמות חכמות, אנליטיקה חכמה, עיבוד תמנוה מתקדם ועוד".

לדברי יואב חיימי, הנספח הכלכלי של ישראל בהונג-קונג, "הונג קונג משמשת כבסיס לתאגידי נדל"ן גדולים מסין בפרט ואסיה בכלל. תחום הפרופטק באסיה נמצא בפריחה אחרי שנים של שימוש בשיטות מסורתיות ומעט חדשנות. על פי מחקר שנערך לאחרונה, באסיה קרוב ל – 60% מחברות הנדל"ן עדיין מנהלות את הרישוי, המכירות וניהול הנכסים שלהן באמצעות תוכנת אקסל. כעת, בני הדור השני והשלישי בחברות אלו מחליפים את הדור הקודם, ומאמצים טכנולוגיות פרופטק בקצב הולך וגובר. כמו כן, בקרב חברות נדל"ן גדולות מאסיה, דירגו 55% מהנשאלים טכנולוגיות ביג דאטה כחדשנות שהיו רוצים לאמץ, בעוד 42% היו רוצים להטמיע טכנולוגיות בינה מלאכותית."

ליאו לו (Leo Lo), מייסד Asia PropTech, ציין את מגמת האורבניזציה המהירה באסיה, שדוחפת את ענקיות הנדל"ן במדינות אלו לאיתור טכנולוגיות ישראליות רלוונטיות: "לפי התחזיות העדכניות, האוכלוסייה בערים תכפיל את עצמה עד 2050 – מ - 1.6 מיליארד תושבים כיום, ל – 3 מיליארד. לכן יש ביקוש גדול לבנייה וטכנולוגיה חדשנית כדי לסייע להם להשיג את יעדי הממשלות – במיוחד בדיור בר השגה, בניינים מאופסי אנרגיה, קיימות וערים חכמות".

גם מבחינת ההשקעות בטכנולוגיות פרופטק, אפשר לראות גידול משמעותי: ב-2019 50% מההשקעות הגלובליות בפרופטק הגיעו מאסיה והקרן הממשלתית של הונג קונג לחדשנות וטכנולוגיה בבנייה (CITF) קיבלה תקציב של מיליארד דולר הונג קונגי כדי לעודד אימוץ רחב יותר של חדשנות בתעשיית הבנייה.

בין החברות והמשקיעים שהשתתפו: נציגי הקונגלומרט היפני Mitsubishi Corporation , נציגי חברות בנייה וניהול נכסים מהגדולות בהונג קונג ויפן, לרבות Swire Properties , Chinachem, Redwood Investments, Gammon Construction ועוד. גם משרד הדיור (HOUSING AUTHORITY) של הונג קונג נטל חלק בכנס זה, יחד עם משקיעים שונים.

בין הסטארטאפים הישראלים שהציגו בכנס:

Vplans – פיתחה תשתית מרכזית אחת לניהול המידע של הפרויקט ושימור הידע שנצבר בחברות יזמיות ובחברות קבלניות. החל משלבי הייזום, התכנון, הביצוע, המסירה והתחזוקה (ארכיון).

Datumate - פיתח פלטפורמה לניהול ובקרה של פרויקט תשתית על ידי שימוש בטכנולוגיות ענן, רחפנים ועיבוד תמונה.

LightYX – מפתחת מערכת אלקטרו אופטית שמקרינה את תכנית הבנייה בחלל העבודה באמצעות לייזר.

Wint Water Intelligence – פלטפורמה חכמה לניהול מים, המונעת נזקי מים (כמו נזילות), מסייעת לחסכון של 20% ויותר בצריכת המים, ומאתרת תקלות במתקנים הקשורים למים (כמו מגדלי קירור).

EVA – פיתחה פתרון שימוש חוזר בפסולת בנייה ליצרני בטון וחומרי בנייה

ARK – תוכנה חכמה לאופטימיזציה של אדריכלות, המאפשרת לאדריכלים לקבל החלטות מהירות וטובות יותר

Aura Air – פיתחה טכנולוגיה לזיהוי, ניהול וטיהור זיהומים באוויר של חללים סגורים

Gauzy – מפתחת טכנולוגיית זכוכית חכמה, המסוגלת לשלוט בכמות האור שמעבירה הזכוכית, ולהציג על החלונות פרסומות ומידע

Conomate – פלטפורמה מבוססת AI לתכנון והערכת עלויות הליך הבנייה

Sparx – פלטפורמת מציאות רבודה שעוזרת ל"רהט" דירות ריקות ובכך להעלות את סיכויי המכירה, מציעה עיצובים שונים ללקוח ואפשרות לרכוש אותם אונליין