הרב בן ציון אלגאזי, ראש מכון צורבא מרבנן וראש ישיבת ההסדר ברמת גן, מתארח באולפן ערוץ 7 לשיחה על ועידת האקלים והיחס של החברה הדתית לסוגיות כמו אקלים וסביבה.

הרב אלגאזי דוחה את נקודת המבט הרואה בסוגיות סביבתיות כרחוקות מעולמה של הציונות הדתית. "זה מאוד כואב ומיצר שמייחסים את כל האחריות הגלובלית לצד אחד של המפה. זה ממש לא כך. עולם ההלכה ביהדות לא פוסח על שום דבר מחלקי צורת החיים שלנו. גם שמירה על האקלים והסביבה זה חלק עולם ההלכה והיהדות".

הרב מציג מהמקורות העוסקים בסוגיות אלה והראשון שבהם הוא העובדה שאדם הראשון נברא בגן עדן וקיבל אחריות שלא להשחית את העולם, הנחיה שהיא רחבה יותר מאשר השמירה מהחטא ומשמעותה היא שמירה על העולם כולו שלא יושחת ולא ייהרס.

הרב אלגאזי מבהיר כי אינו מתייחס למה שמוגדר כיום כ'דת האקלים' אלא לאחריותו של האדם הפשוט לאחריות סביבתית מתוך עולם ההלכה.

האם ניתן לפסוק הלכות חדשות סביב סוגיות של אקלים ושמירה הסביבה? הרב אלגאזי מספר כי במסגרת 'צורבא' קיים זו השנה השלישית ברציפות 'צורבא בפרשה' ובו נלקח נושא הלכתי אחד מתוך פרשת השבוע ונושא זה נלמד ומפותח לאפיקים רבים ושונים. בשנה זו, שנת השמיטה, הנושא הלמד הוא האדם וסביבתו.

"בכל שבוע אני לוקח נושא אחד מהפרשה שקשור לסביבה של האדם", מספר הרב אלגזי", לדוגמא, השבוע אני עוסק בצידת בעלי חיים בעקבות בקשת יצחק מעשיו, האם ציד על פי ההלכה מותר או אסור, האם מלכתחילה אדם צריך להיות אוכל בשר או שזו תאווה, בבחינת 'כי תאווה נפשך לאכול בשר', הריגת בעל חיים בשבת, ציד כתחביב וכו'. בכל שבוע אנחנו עוסקים בנושא אחד מתוך הפרשה ועוד לא מאתי פרשה אחת שאין בה עיסוק בנושאי הסביבה".

הרב אלגאזי מזכיר את הפרק בבבא בתרא העוסק באופן בניית עיר בהיבט הסביבתי של הסוגיה, כיצד להכווין את העשן בעיר, כיצד לנהוג במפריעים סביבתיים כמו מוציאי זבלים ועוד. סוגיית הכלים החד פעמיים יכולה בהחלט להיכלל בשאלות מעין אלה, ומתוך גישה הלכתית נקייה וללא קשר לרעש הפוליטי העכשווי. "כשמתחילים רעשים משהו מצלצל לא טוב, אבל כשזה מגיע ממומחים אמיתיים זה אחרת", אומר הרב אלגאזי.

בדבריו משווה הרבה אלגאזי בין הפנייה של עולם ההלכה למומחי הרפואה בשאלות כמו אכילה ביום כיפור לחובת ההיוועצות של עולם ההלכה עם מומחים גם בסוגיות סביבתיות בטרם יכריעו פסיקה באופן אמתי. כשם שפיקוח נפש פרטי של אדם מצריך שאלת מומחה, רופא, כך גם שאלת פיקוח הנפש של הרבים מצריך שאלת מומחה וחוות דעתו.

דוגמא נוספת מזכיר הרב אלגאזי באיסור בל תשחית שמקורו בתורה הוא האיסור להשחתת עצים. מקור נוסף הוא חובת המעקה שנוגע לא רק למעקה אלא לחובת האדם למנוע תקלות שייגרמו ממנו ומרכושו. "השחתת העולם כולו גם היא מצריכה מעקה לגג של כולנו. אנחנו צריכים לפתוח את העיניים ולראות ה קורה עם העולם כולו שאנחנו מתפללים עליו בכל ראש השנה. יש לנו אחריות אישית משפחתית לאומית וגם עולמית".