חברי האופוזיציה במליאת הכנסת
חברי האופוזיציה במליאת הכנסתצילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

שבוע חלף מאז העבירה הממשלה, כצפוי, את התקציב לשנים 2022-2021, והבטיחה את המשך קיומה. ניסיונות האופוזיציה במהלך השבוע שקדם להצבעה למצוא עריק נוסף משורות הקואליציה שיצטרף לחבר הכנסת עמיחי שיקלי כשלו, כאשר המסומנים הפוטנציאליים, כמו חבר הכנסת יום טוב כלפון מימינה, הבהירו עוד לפני ההצבעה כי לא יצביעו בניגוד למפלגתם.

הכישלון הידוע מראש של האופוזיציה להפיל את התקציב ולשלוח את ישראל לבחירות נוספות מסמן גם את כישלון האסטרטגיה שהובילה את האופוזיציה בחודשים האחרונים מאז כינון הממשלה. אם לפשט את האסטרטגיה למילה אחת, היא תהיה החרמה.

למעשה, בחמשת החודשים שחלפו מאז שראש הממשלה בנט נכנס לתפקידו מפלגות האופוזיציה פעלו באופן חלקי למדי. הן סירבו למנות את נציגיהן לוועדות הכנסת השונות, מהלך שנולד בעקבות החלוקה הלא שוויונית שהציעה הקואליציה, בניגוד למקובל בכנסת. חוסר המינוי הזה הוביל לכך שנציגי האופוזיציה לא היו יכולים להצביע בדיונים השונים, דבר שהתבלט במיוחד בדיוני התקציב. בשבוע שלפני ההצבעות על התקציב מינו חלק ממפלגות האופוזיציה את חבריהן לחלק מהוועדות, כדי לא לאבד לחלוטין את היכולת להצביע. אלא שרבים מהח"כים שבאופוזיציה לא רק ויתרו ביודעין על האפשרות להצביע בוועדות, הם גם לא התייצבו לדיונים שהתקיימו בהן כדי להשמיע את קולם.

בנוסף לכך, שיתופי פעולה בהעברת חוקים בין הקואליציה לאופוזיציה, דבר שהיה נפוץ בכנסות קודמות, נעלמו כמעט לחלוטין בנוכחית. בתחילת הדרך אף הייתה החלטה להתנגד לכל הצעה שתקדם הקואליציה. לאחר שנשמעה ביקורת ציבורית על המהלך צמצמו ראשי סיעות האופוזיציה את ההתנגדות האוטומטית. הדוגמה הבולטת ביותר להחרמת הממשלה החדשה מגיעה מיו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, שעד כה לא נפגש לשיחת העדכון הקבועה עם ראש הממשלה בנט הנדרשת לפי חוק פעם בחודש.

באופוזיציה מתרכזים בימים האחרונים בניסיון לגבש תוכנית עבודה מסודרת למושב החורף הקרוב, במטרה להפיל את ממשלת בנט־לפיד. בגלוי, מעטים מחברי האופוזיציה יגידו שהאסטרטגיה שהובילה אותם עד כה נכשלה. הם יציינו את הצבעות שבהן הקואליציה נכשלה כהישגים שלהם, אך ברוב ההצבעות הללו מדובר היה בהפסדים סמליים בלבד, כאשר הניצחון המשמעותי ביותר של האופוזיציה, הפלת חוק האזרחות, נתון במחלוקת קשה גם בתוך הימין עצמו.

אך בעוד שמעטים חברי הכנסת שיוצאים בגלוי נגד התנהלות האופוזיציה וקוראים לחישוב מסלול מחדש, מאחורי הקלעים הם מעבירים ביקורת קשה על מדיניות שמובילה בעיקר לשיתוק של הח"כים ומונעת מהם להשיג תוצאות מעשיות. "אנחנו צריכים לשמור על לויאליות לצד שלנו, ולכן לא תשמע התנגדות פומבית גדולה במיוחד, אבל יש לא מעט שמתנגדים להחרמה הזאת. היא לא תורמת לנו בכלום", אומר חבר כנסת מאחת ממפלגות האופוזיציה.

בדרך לייצוג שווה בוועדות

בכירים אחרים באופוזיציה מודים בשיחות סגורות כי המדיניות אכן כשלה ולא הביאה לתוצאות חיוביות בשבילם, אך לצד זאת הם סבורים לא הייתה ברירה אלא לנקוט בה, בגלל התנהלות הקואליציה. באופוזיציה מגדירים את התנהלות הממשלה "דורסנות". לא מדובר רק בחלוקה הלא שוויונית של הוועדות, אלא גם בהתנהלות של ראשי הוועדות, ש"סותמים את הפה בצורה שאנחנו לא זוכרים כמוה" בתוך הישיבות עצמן, כפי שמגדירים כמה ח"כים מהאופוזיציה.

נכון לשלב זה, אומרים הבכירים, המדיניות תישאר כמו שהייתה קודם לכן. בישיבת ראשי הסיעות בתחילת השבוע התקבלה ההחלטה שכרגע לא יתבצעו מינויים נוספים לוועדות השונות. ההחלטה הזאת מגיעה אחרי מחלוקת בין סיעות האופוזיציה. ביהדות התורה רצו לאייש את הוועדות כבר לפני שבועות ארוכים, בעוד שבליכוד ובציונות הדתית סירבו לשמוע על כך. בסופו של דבר הוחלט שיהדות התורה תמנה את כל הנציגים שלה לוועדות, אך לא תמנה נציג לראשות הוועדה שאמורה להיות תחת שליטתה. בליכוד ובש"ס ישנם מינויים חלקיים, ואילו בציונות הדתית אין מינויים כלל בשלב זה.

גורם בכיר בליכוד אומר ל'בשבע' כי הוא מאמין שהמצב הזה לא יימשך עוד זמן רב, ובקרוב צפויה להגיע הצעה שוויונית של הקואליציה. הסיבה לכך היא ביקורת חריפה של יו"ר הכנסת, חבר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד, כמו גם של הייעוץ המשפטי של הכנסת. כל זה לצד ההבנה שהקואליציה יצרה לעצמה את היתרון המוגדל על מנת שתוכל להעביר את התקציב למרות הרוב השברירי ביותר שיש לה בכנסת. עכשיו כשהתקציב עבר, אומר הבכיר, אין לקואליציה אינטרס לשמור על הרוב המוגדל לאור הבעיות שזה עלול ליצור לה.

"זה נכון שלא הצלחנו להפיל את התקציב, אבל צריך להיות הוגנים. לא נפלנו מהירח אתמול. ידענו שהם יצליחו להעביר את התקציב", אומרת חברת הכנסת קטי שטרית מהליכוד. "אנחנו עשינו כל מה שיכולנו כדי למנוע את זה, אבל היה ברור שכמו שהם הצליחו למנות את בנט בדרך לא דרך, אבל חוקית כמובן, כך הם גם יצליחו להעביר את התקציב".

ובכל זאת נראה שעיקר המאמצים שלכם היה למצוא עריק כלשהו ופחות להשפיע על התקציב עצמו, וזה אף על פי שכמו שאמרת היה ברור לכם שהתקציב יעבור.

"אנחנו ניסינו למצוא מישהו מימינה או מישהו שנחשב לח"כ ימני שיתעורר ויצביע נגד תקציב שהוא בסך הכול רע מאוד. קיווינו למצוא את האנשים ההוגנים שם שיעצרו את ההתדרדרות הזאת וישאלו לאן כל הפרויקט הזה הולך בכלל. בסוף אנחנו מדברים על תקציב שחסרים בו מיליונים לתרבות היהודית, לבריאות הנפש ולפרויקטים למניעת אובדנות, להעלאת שכר החיילים. אלה דברים שכבר שנים אנחנו מדברים עליהם, הבטחנו אותם, מפלגות הקואליציה הבטיחו חלקים מכל זה, אבל בסוף זה נשאר בחוץ. קיווינו שמישהו שם יבין את הנזק, אבל לא תלינו בזה המון תקוות".

אם לא תליתם בזה תקוות, למה זאת הייתה המדיניות העיקרית כל התקופה הזאת? הרי האופוזיציה החרימה את הקואליציה רוב הזמן.

"זה לא נכון. יש שיח בלתי פוסק בין ח"כים מהאופוזיציה לקואליציה. הבעיה היא שראשי הקואליציה מתנהלים בהתנשאות וביהירות אדירה. אלה לפיד, ליברמן, אלקין ורבים אחרים שלא מוכנים לשום פשרה עם האופוזיציה. כשזה המצב, עם מה בדיוק אתה רוצה שנעבוד? במשך חודש וחצי מכינון הממשלה הם אסרו עלינו להגיש חוקים. הם לקחו מאיתנו את התפקיד המרכזי שלנו כפרלמנטרים. זה מצטרף לחלוקת הוועדות הדורסנית. הדרך שבה הם הוציאו את החברים שלנו מהוועדות בצורה דורסנית ובסיטונאות. הם משדרים לנו כל הזמן שאין עם מי לדבר. אז אם זה המצב, איזה קשר אנחנו יכולים לקיים איתם?"

כלומר, נראה את המצב הזה ממשיך גם בכנס החורף? לא כדאי לנסות לחפש דרך לעבוד עם הקואליציה? הרי מה שעשיתם עד עכשיו לא הביא להישגים.

"זה לא נכון. היו לנו הישגים גם עד עכשיו. רק השבוע, ולראשונה אי פעם, הקואליציה נפלה בהצבעה בדיון 40 חתימות. תמיד הצעת ראש הממשלה מתקבלת, ופעם ראשונה שזה לא קרה. הם ידעו מראש שזה לא יעבור בגלל ההיעדרויות של רע"מ, ונתנו הוראה לא להגיע להצבעה. אבל בשורה התחתונה הם הפסידו בצורה תקדימית והוכיחו עד כמה הם תלויים ברע"מ".

דיונים לתוך הלילה

דיון 40 החתימות, הכלי שבעזרתו האופוזיציה גוררת את ראש הממשלה לענות על שאלותיה במליאה, נסוב הפעם סביב השאלה "האם מתקיים משא ומתן להקמת מדינת טרור בלב הארץ", כלשון הפנייה. בניגוד לסבבים הקודמים, שבהם ראש הממשלה בנט נשא נאום ארוך יחסית ובו תקף את האופוזיציה, הפעם הוא הסתפק בנאום קצר במיוחד ופשוט אמר כי לא מתקיים משא ומתן שכזה. אלא שבזמן שהוא נואם במליאה, יו"ר רע"מ מנסור עבאס נפגש עם המלך עבדאללה ברבת עמון. לפי הדיווחים שיצאו בכלי התקשורת הערביים, חלק מהפגישה עסק בקידום המשא ומתן למדינה פלשתינית. עבאס עצמו הכחיש את הדיווח, גם ארמונו של עבדאללה אמר דברים דומים. אך ביום רביעי בבוקר עיתונים בולטים בממלכה הירדנית אישרו שהנושא המדיני עלה במהלך השיחות.

למרות המבוכה שנגרמה לקואליציה, הן מהפרסומים על פגישת עבאס־עבדאללה והן מעצם ההפסד בדיון 40 החתימות, ההישג שרשמה האופוזיציה בנושא השבוע סמלי בלבד, כשהיא עדיין מחפשת הישג ממשי להתפאר בו. "אני לא הייתי מזלזלת בכלל בהישגים סמליים. יש להם חשיבות גדולה מאוד. הם מלמדים בדיוק על אופייה של הממשלה, והציבור, שמראש לא הצביע לממשלה כזאת, רק מתחזק בהבנה שזאת ממשלה רעה", אומרת שטרית.

בכירים בליכוד דווקא סבורים שהתנהלות האופוזיציה לא הביאה רק להישגים סמליים. הם מודים שהחרמת הוועדות לא הובילה להישגים כלשהם, אך מדגישים שהם לא קשורים לאסטרטגיה של האופוזיציה. תוכנית העבודה עצמה, הם אומרים, דווקא הביאה הישגים רבים. לצד חוקים שהביכו את הממשלה מימין ומשמאל, באופוזיציה שמים דגש על הפיליבסטרים הרבים שהם מנהלים. לפי אותם בכירים, חוקים רבים שהממשלה מנסה להעביר יורדים מסדר היום בגלל עיכוב הדיונים.

אחת הדוגמאות הבולטות, לפי אותם בכירים, הוא חוק משאבי הטבע שהממשלה רוצה להעביר כבר יותר משבועיים. מדובר בחוק שנועד למסות את הרווחים ממשאבי הטבע בישראל, ובראשם הגז והנפט. חלקים מהחוק כבר קודמו בממשלת נתניהו בכנסת ה־20. בדברי ההסבר לחוק מצוין שאחת הסיבות המרכזיות לו היא המשבר הכלכלי של תקופת הקורונה, שמצריך מהממשלה למצוא מקורות הכנסה חדשים.

"החוק תקוע ולא מתקדם לקריאה שנייה ושלישית בגלל שהגשנו אלפי הסתייגויות. היו לנו כ־55 שעות דיבור, ונשארו לנו עד כה 30. זה מעכב את כל עבודת הממשלה ובסוף מונע מהם לחוקק חוקים", אומרת דמות בכירה באופוזיציה. באופוזיציה מבהירים שהם מתכננים לנצל את כל שעות הדיבור שלהם בנושא, אלא אם יגיעו להסדרים עם הקואליציה.

הפיליבסטרים הם אבן יסוד באסטרטגיה של האופוזיציה, ואין לה כוונה לוותר עליהם בשלב זה. המטרה של האופוזיציה במשיכת הדיונים היא לגרום לקואליציה לעשות טעויות, כמו זו שגרמה לפני כמה חודשים ליו"ר הכנסת להצביע נגד הרפורמה במינוי דיינים ולהפיל את החוק מתוך עייפות נטו, כמו גם הטעות של חברת הכנסת אמילי מואטי ממפלגת העבודה במהלך התקציב שיצרה עיכוב של שעות במהלך הלילה שבין חמישי לשישי שעבר. אלא שגם ח"כים באופוזיציה סובלים מטעויות בעקבות המדיניות, כאשר יו"ר האופוזיציה נתניהו הצביע בטעות שש פעמים יחד עם הקואליציה. לצד הרצון לגורם לטעויות, התקווה באופוזיציה היא שהקואליציה תתחיל לדון איתה ולהגיע לפשרות והסכמות שעד כה לא מתרחשות.

רשת הביטחון נקרעה

"היכולות שלנו כאופוזיציה מוגבלות יותר", אומר חבר הכנסת אופיר סופר. "אפילו בתקציב, גם אם היינו מצליחים להביא עוד אצבע מהקואליציה, היינו מפסידים. לממשלה יש רשת ביטחון של הרשימה המשותפת שלא רוצה לראות את הימין עולה חזרה לשלטון, והם לא היו נותנים לממשלה ליפול. הם מקבלים תמורה נאה על זה. זה אומר שלמרות שיש ממשלה צרה, אנחנו לא יכולים לנצל את זה בגלל המשותפת".

וכשזה המצב, ובכלים הקיימים, לא עדיף כן להיכנס לוועדות למשל ולנסות להוביל להישגים משם?

"ברור שעדיף להיכנס לוועדות, ואפשר ברמת הרעיון להביא משם הישגים. הבעיה היא שלא במודל הנוכחי. כל עוד אין שינוי בחלוקה הלא שוויונית אין לנו אפשרות לעשות יותר מדי. הקול שלנו למעשה לא שווה כמעט כלום. זה מצטרף לרמיסת כל נורמה קיימת בכנסת. חברי הממשלה הזאת אמרו שהשלטון משחית אחרי שתי קדנציות, אבל הם הושחתו כבר אחרי חודשיים. אחד האיזונים של הממשלה הוא העובדה שהשרים הם גם ח"כים. אז נכון, יש לחוק הנורבגי גם צדדים חיוביים, כי יש שרים שהעבודה שלהם במשרדים רבה מאוד וצריך לפנות להם את הזמן מהכנסת, אבל כאן אנחנו מדברים על 22 שרים שיצאו בחוק הנורבגי, מעבר לכל פרופורציה. הם יצרו נתק בין הממשלה לכנסת. המצב הזה פוגע לא רק באופוזיציה אלא גם בקואליציה. ועדת השרים דוחה כל חוק של האופוזיציה בלי שום ענייניות. זאת התנהלות דורסנית שמובילה אותנו לצעדים שאנחנו נוקטים בהם".

גם בעבר הקואליציה לא מיהרה להעביר חוקים של האופוזיציה.

"זה נכון, אבל כן היה שיח. כן צירפו הצעות חוק של ח"כים מהאופוזיציה להצעות חוק ממשלתיות או של חברי קואליציה אחרים. זה לא מה שקורה כרגע. הם נחושים לא לתת לאופוזיציה אף הישג, ולכן גם את הדברים האלמנטריים שתמיד מתרחשים הם לא עושים".

יש שיתופי פעולה בין ח"כים מהקואליציה לאופוזיציה, או שגם זה לא קורה?

"יש שיתופי פעולה נקודתיים, אבל לא מערכתיים. הצמדת החוקים לחוקים של הקואליציה היא דוגמה טובה. השבוע קידמתי הצעת חוק שנועדה לטפל בפשיעה החקלאית, אבל הקואליציה, שבעצמה מגדירה את הנושא כיעד ממשלתי, לא מוכנה להצמיד את החוק לחוקים שלה שעוסקים בנושא. אני מקווה שעד שהקוראים יקראו את הכתבה זה ישתנה, אבל אני מאוד סקפטי בנושא. אז שיתופי הפעולה האלה לא קורים, ובסוף הם פוגעים באזרחי ישראל. כן יש שיתופי פעולה נקודתיים עם ראשי ועדות ולפעמים גם משרדי ממשלה. לי למשל יש קשר רציף עם משרד הביטחון וועדת החוץ והביטחון בנושא סיוע לנכי צה"ל עם דגש על פוסט טראומה. גם עם סגן השר סגלוביץ' (סגן השר לביטחון פנים, א"מ) יש לי קשר רציף. ביום שלישי הוא התקשר לעדכן אותי בפרטי המעצר של 60 סוחרי הנשק. אז יש שיתופי פעולה ויש קשרים, אבל הם נקודתיים מאוד. ברור שבשביל להשיג הישגים נצטרך להרחיב אותם, אבל כשמגיעים לחוקים מסוימים שאנחנו רוצים להעביר אנחנו לא פעם נתקלים בשיקולים לא ענייניים בגלל שיקולים קואליציוניים".

בעוד חברי כנסת רבים בשורות האופוזיציה סבורים שעיקר ההישגים יגיעו בעזרת שיתופי פעולה, בצמרת האופוזיציה מאמינים שדווקא עכשיו ניתן יהיה לרשום הישגים רבים יותר בהפלת חוקים של הקואליציה. הסיבה לכך היא המסר שקיבלו ראשי הסיעות מהרשימה המשותפת כי מעכשיו היא לא תספק לקואליציה את רשת הביטחון כמו שהיה בחודשים האחרונים. הסיבה לכך היא הרצון של חבר הכנסת עודה וחבריו לרשימה למנוע מרע"מ לרשום הישגים שיפגעו ברשימה המשותפת בקלפי.

היעד של האופוזיציה, כעת משעבר התקציב, הוא כמובן הפלת הממשלה. יחד עם זה, בכירים בליכוד סקפטיים מאוד בנוגע לאפשרות להקים ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. המשמעות היא שבשורות האופוזיציה כבר מתחילים להפנים שיאיר לפיד יהיה ראש הממשלה ה־14 של מדינת ישראל, והשאלה היא בעיקר מתי זה יקרה ולא האם זה יקרה.

אחת הסיבות העיקריות לכך שבאופוזיציה לא מאמינים שיש סיכוי רב להקים ממשלה אחרת בכנסת הנוכחית היא מגבלה שהציבו הסיעות השונות, שעל פיה בכל תסריט שלא יהיה, הם לא ירכיבו ממשלה עם ראש הממשלה בנט. "אם שקד תבוא ותגיד שהיא מביאה איתה את האנשים לממשלה ימנית יש על מה לדבר. אבל לא עם בנט. במקרה שלו זה גט כריתות מוחלט. אנחנו נעדיף לשבת עוד שנתיים באופוזיציה מאשר להכשיר אותו חזרה בימין", אומר בכיר בליכוד.