אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

רופאים אונקולוגים במחלקות בבתי החולים וכן בכירים במשרד הבריאות ובארגוני חולים, מעלים טענות לפיהן אישור חדש של מנכ"ל משרד הבריאות לקופת חולים כללית מאפשר לה להפחית מינון לתרופה לחולי סרטן הריאה והעור - בניגוד למינון הקבוע.

בעיתון 'ישראל היום' נחשף כי על פי האישור החדש, רופאים יוכלו לתת לחולי סרטן הריאה והעור מינון תרופתי מופחת מזה הקבוע באישור החוקי והרשמי של התרופות בישראל, ובניגוד למינון שדורשים חלק ניכר מהרופאים הבכירים בארץ. גם ועדה מיוחדת בעניין, שהוקמה במשרד הבריאות, המליצה לא לאפשר לקופת החולים להכתיב לרופאים את מינון התרופות.

נוסף על כך, עולות טענות קשות וחסרות תקדים, הנחשפות כאן לראשונה, שהעלה בפני פרופ' אש בחודש יולי השנה יו"ר האיגוד הישראלי לאונקולוגיה בהסתדרות הרפואית, פרופ' גיל בר-סלע. בר-סלע התריע על מדיניות חדשה של כללית, שלפיה הרופאים מחויבים לתת לחולי סרטן המעי הגס והשחלה רק תרופה שהקופה דורשת, מבין החלופות שהרופא היה יכול לתת ושקיימות בסל התרופות. בר-סלע התלונן כי הקופה "מסרבת לתת לחולים תרופות אחרות, למרות מכתבי הנמקה המסבירים את הצורך בטיפול", והוסיף כי הוא "מבקש להתריע כי התנהלות זו פוגעת בחולים ובשיקול הדעת המקצועי של הרופאים האונקולוגים, ואינה תואמת את הנחיות משרד הבריאות".

בנוסף התריע פרופ' בר-סלע כי הקופה מבטלת את היכולת החוקית של הרופאים לבחור לחולה את התרופה המתאימה לו. טענה חסרת תקדים נוספת שהעלה נוגעת לכך שהקופה אמנם התייעצה עם רופאים בנושא, אבל עשתה זאת "תוך הסתרת מטרת ההתייעצות".

האישור החדש של מנכ"ל משרד הבריאות יצא בימים האחרונים כטיוטה לתגובות הרופאים בארץ. ההוראות של כללית מתייחסות לשלוש תרופות אימונותרפיות (קיטרודה של חברת MSD, אופדיבו של חברת BMS ובאוונציו שמייבאת לארץ חברת פייזר), שניתנות בעירוי ומסייעות למערכת החיסון בגוף לתקוף את התאים הסרטניים. הקופה הורתה לרופאים לתת אותן במינון מופחת לפי משקל גופו של המטופל, בעוד הן כלולות בסל התרופות לפי המינון המלא - שלא תלוי במשקל החולה. התקציב הממשלתי השנתי לתרופות אלה מוערך לדברי בכירים במערכת הבריאות בכ-300 מיליוני שקלים בשנה, המיועדים לכ-2,000 חולי סרטן בשנה. לפי מסמכי הקופה, ההוראות החדשות נועדו "להתייעל בהוצאה על התרופות היקרות ביותר".

מקופת חולים כללית נמסר כי "בתום עבודת מטה מאומצת ויסודית של ראשי משרד הבריאות ומינוי ועדת מומחים בלתי תלויה, אשר קבעה כי יש להתיר את שתי השיטות על פי משקל ובמינון קבוע, פרסם המשרד טיוטת חוזר אשר מצדדת בעמדת כללית.

"משרד הבריאות קובע בטיוטה כי זכותה ואף חובתה של קופת החולים, ככל מוסד רפואי, לקבוע מדיניות טיפול רפואית מחייבת לצוותים הרפואיים המטפלים במסגרתה ומטעמה, ובכלל זה את זכותה לקבוע משטרי טיפול ומינון תרופתיים, תוך קביעת מדיניות רפואית מושכלת, הנשענת על אדנים מקצועיים מוצקים.

"עמדתה של כללית - כפי שהוצגה ואף אושרה בפני משרד הבריאות וועדת המומחים הבלתי תלויה - נשענת על מדיניות אשר נהוגה במדינות שונות בעולם כמו קנדה ודנמרק, כמו גם על חוות דעתם של מומחים מובילים מהעולם, ובכללם עמדתו של ארגון הבריאות העולמי, וכמובן על עמדתם התומכת של אונקולוגים בכירים מהמרכזים לטיפול בסרטן הגדולים בישראל. נדגיש כי כללית תפעל על פי הנוהל המוצע ותדון בכובד ראש בכל בקשת החרגה מנומקת".

ממשרד הבריאות נמסר כי "טיוטת החוזר הופצה להתייחסות לאחר שגובשה בידי גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד ועל סמך דעתם. התייחסויות מקצועיות שיתקבלו במהלך החודש הקרוב תישקלנה לגופן, ובהתאם יוחלט באשר לנוסח הסופי שיפורסם".