בועדת החינוך של הכנסת התקיים אתמול (שלישי) דיון בשאלת העלמת הר הבית ממערכת החינוך הישראלית. יוזם הדיון, תום ניסני, יו"ר תנועת 'בידינו', השתתף בדיון שהעלה נתונים מטרידים אודות הבורות של ילדי ואזרחי ישראל בסוגיה.
לקראת הדיון, מספר ניסני, הכינה תנועתו סרטון להוכחת הטיעון המרכזי: "יצאנו לרחובות ירושלים, אפילו לא תל אביב, ושאלנו אנשים מה הם יודעים על הר הבית ובתשעים אחוזים מהמקרים אנשים לא ידעו כלום, כולל לא איפה עמד בית המקדש. התשובות היו שהוא עמד הכותל. על השאלה מה יותר קדוש כולם ענו 'הכותל'. זה לא מפתיע. הנושא הזה לא קיים במערכת החינוך והתוצאה היא בורות".
עוד הוא מספר על נייר עמדה שהכין והוא שעמד בבסיס הדיון בועדת החינוך: "הר הבית צריך להופיע מינימום בשיעורי היסטוריה, ששם אין היום שום חומר חובה על הר הבית, אלא רק פרק בחירה שעוסק בבית שני ולא נוגע למבנה ההר, מה זה נוגע לנו והמצב כעת, רק תיאור היסטורי מנותק שגם הוא בחירה. תחום נוסף הוא טיולים. יש חובה לכל תלמיד לעלות לירושלים שלוש פעמים ויש אתרי בחירה ויש אתרי חובה שבהם חייב כל בית ספר לבקר בירושלים, אבל הר הבית לא נמצא, לא באתרי חובה ולא באתרי רשות. הוא פשוט לא קיים. נמצאים אתרים כמו יודפת גמלא וצפת והר הבית לא קיים, לא בבחירה ולא ברשות. גם בלימודי אזרחות הר הבית צריך להופיע כסוגיה אזרחית, פוליטית, וסוגיה של זכויות אדם".
ניסני מעיר כי פרק בחירה נוסף המזכיר כבדרך אגב את הר הבית הוא הפרק העוסק במלחמת ששת הימים ובשל ההכרזה 'הר הבית בידנו' קיים שם איזכור של ההר אך לא מעבר לכך.
באשר לטיולי בתי הספר משוכנע ניסני כי ניתן למצוא פתרונות גם לבתי ספר שבטעמים דתיים אינם מעוניינים להיכנס להר עצמו. לדבריו ניתן להביא את התלמידים לשערי ההר שהוא המקום החשוב והקדוש ביותר לעם היהודי. מעבר לכך הוא רואה כמובן מאליו את הצורך לשלב את הר הבית בלימודי ההיסטוריה.
"כל ההימצאות שלנו בירושלים נובעת מההר. קדושתו של הכותל המערבי שאנשים חושבים מבורות שהוא הקדוש ביותר, נובעת מהיותו חלק מחומת הר הבית. אם תלמידים לא יודעים מאיפה שורשי הכותל ומניין הכול מתחיל זו סכנה קיומית, כי ככל שהזמן עובר אנשים שוכחים את המקורות שלהם, מחנכים את הילדים שלהם על טעות שפוגעת במורשת ובהיסטוריה ומנתקת את יהודי בית ראשון ושני מהיהודים של היום, וכך אנחנו יוצרים עם חדש. אחר כך איך נטען שהיינו כאן אלפי שנים? על סמך מה? יטענו בצדק שאנחנו אורחים בארץ ואין לנו כאן זכויות...".
ומה הלאה? האם מעבר להסכמת חברי הכנסת בדיון ועדת החינוך, צפויים גם צעדים של ממש? ניסני מזכיר כי בעברו היה שותף לשורה ארוכה של דיוני ועדות ושדולות, אך הפעם נראה שהדבר שונה. "כאן נראה שהייתה קפיצת מדרגה משמעותית שהפתיעה גם אותי לטובה. כל חברי הוועדה והמשתתפים תמכו. יו"ר הועדה, חברת הכנסת השכל, אמרה בסיכום דברים מעשיים ולא השאירה סיסמאות באוויר. היא נתנה מספר שבועות לבחינה מעמיקה יותר, ואנחנו כבר עובדים על הדיון הבא. לראשונה בהיסטוריה ועדת החינוך קבעה שיש כאן בעיה וכישלון בלימוד מורשת הר הבית ואת הבעיה הזו יש לתקן, כולל בהפיכת הר הבית לאתר חובה. זה צעד ראשון שיסתמכו על הפרוטוקולים שלו בכנסות הבאות ואני מקווה שכבר בכנסת הזו זה יהפוך למעשים. זו הזדמנות היסטורית לתיקון חומרי הלימוד. זה לא בשמים".