מתוך הספר ניקנור ודלתות המקדש
מתוך הספר ניקנור ודלתות המקדשיצחק אברהמי

בדרך כלל מורים לא אוהבים כל כך שתלמידים מציירים בשיעור שלהם, אבל ליצחק אברהמי היה מורה אחד, שממש אהב את הציורים שלו וביקש ממנו שלא יפסיק לצייר.

"הוא היה אדם מיוחד ומורה לא שגרתי" נזכר אברהמי שבימים אלו מוציא את ספר הראשון, "והוא אמר לי אז משפט שיצק לתחביב שלי משמעות ושמור לי בלב עד היום: 'עוד מעט', הוא אמר, 'ייבנה המקדש. ואז יצטרכו אומנים שיציירו ויפארו אותו. אז תמשיך להתאמן!'".

"לפני כ־3 שנים נתקלתי בסרטון שבו מוצג ספר פופ-אפ שנפתח ומתוכו עולה טירה ענקית, ואני זוכר שזה הדהים אותי. באותו רגע חשבתי כמה זה מדהים, אבל גם כמה חבל שכל היופי הזה מוקדש להמחשתה של טירת אבירים אירופאית מימי הביניים. ניסיתי לדמיין איך, במקום הטירה המנוכרת לי, עולה ונפרש מהספר בית המקדש בכל פארו".

ניקנור ודלתות המקדש
ניקנור ודלתות המקדשיצחק אברהמי

הדמיון הזה הפך למציאות, וממש לפני כמה שבועות חבק אברהמי ספר פופ-אפ משלו בשם 'ניקנור ודלתות המקדש' שהוציא בהוצאה עצמית. ספר פופ-אפ, למי שלא מכיר, הוא ספר שכאשר פותחים את הדפים שלו, מתגלים דגמים תלת מימדיים ש'קופצים' החוצה. "זה ספר מסוג ייחודי מאוד" מספר אברהמי, "ובארץ כמעט ואין ספרים כאלה".

"לפני כמה ימים פנה אלי אדם יקר בן 65. הוא התלהב מאוד מהספר, וסיפר לי שכשהיה ילד בן 7, הוא קיבל במתנה שני ספרי פופ-אפ: אחד של אוניה גדולה ואחד של טירה. בתור ילד, סיפר, הוא הסתכל על הספרים האלה שעות, והדגמים שלהם הלהיבו את דמיונו".

"הוא הוסיף וסיפר שלפני 30 שנה החליט להכין ספר פופ-אפ דומה, על בית המקדש. אבל לאחר בירורים ובדיקות שעשה, הוא הבין שזאת הפקה מסובכת מאוד, וויתר על הרעיון. עכשיו – סיים אותו אדם את סיפורו בהתרגשות – כשראיתי את הספר שהכנת, הרגשתי שהגשמת לי חלום".

אברהמי גם מספק הצצה אל מאחורי הקלעים של תהליך היצירה ומספר כי בהתחלה תכנן אנציקלופדיית פופ-אפ שלמה בנושא המקדש שתמחיש את העזרות, הלשכות, הבניינים והכלים, אבל אז הוא הבין שעדיף להתרכז בהמחשה של בית המקדש דרך סיפור אחד פשוט וידוע.

מתוך הספר
מתוך הספריצחק אברהמי

"לקחתי את הסיפור על דלתות ניקנור, ושרטטתי טיוטה של הציורים. כשסיימתי להכין את הטיוטה, הבנתי שלא נאלצתי להתפשר, אלא להפך: יצרתי כאן משהו הרבה יותר עוצמתי מהתוכנית המקורית, ויש לי סיפור על המקדש שילדים יאהבו ויתחברו אליו".

"לצערנו עוד לא זכינו שייבנה המקדש עצמו" מסכם אברהמי, "אבל החלום הגדול של בניית המקדש מלווה אותי. בעיני, חלק מהדרך למקדש, הוא לעורר אצל עם ישראל רצון וכיסופים למקדש, והלוואי שהספר שלי יתרום לכך".